دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

در وبینار «هر خواننده ای، کتابخانه اش» در شیراز مطرح شد؛

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

برنامه ویژه ناشنوایان در شیراز

سمینار مجازی «هر خواننده‌ای، کتابخانه‌اش؛ بیان خاطرات اعضای ناشنوای کتابخانه‌های عمومی» در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و با همکاری انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی ایران سمینار مجازی «هر خواننده‌ای، کتابخانه‌اش؛ بیان خاطرات اعضای ناشنوای کتابخانه‌های عمومی» نهم مهرماه با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی و منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار شد. در این وبینار اعضای ناشنوای کتابخانه های عمومی به بیان نیازها، دغدغه هاو خاطرات خود از کتابخوانی و کتابخانه های عمومی پرداختند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این نشست ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان، عنوان کرد: گروه های خاص همچون افرادی با معلولیت های جسمی، نوسوادان، بیماران، زندانیان، عشایر و روستاییان و .... معمولا به دلیل معلولیت یا محرومیت، از دسترسی به خدمات کتابخانه های عمومی محروم هستند؛ وظیفه کتابخانه های عمومی برنامه ریزی برای دسترسی این افراد به منابع اطلاعاتی است.

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

وی با تصریح اینکه شرایط ناشنوایان با دیگر گروه های خاص متفاوت است، اضافه کرد: ناشنوایان به کتاب هایی که مخصوص آن ها است، همچنین برنامه هایی که ویژه آن ها باشد، نیاز دارند و متاسفانه در جامعه ما کمتر مورد توجه بوده اند.

روح الله منوچهری با اشاره به فعالیت های انجمن علمی ارتقای کتابخانه عمومی کشور نیز عنوان کرد: در انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کارگروهی ویژه خدمات محلی و گروه های خاص تشکیل و برنامه ریزی مدونی در در این حوزه انجام شده است. نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز تسهیل دسترسی گروه های خاص به کتاب و کتابخوانی را از اولویت های خود می داند و در این راستا از سال 1397 ایجاد بخش های ناشنوایان و تهیه کتاب های ویژه این گروه را در برنامه های خود قرار داده است.  

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور نیز در این نشست با تشکر از خدمات کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان، گفت: من از دوران کودکی با دنیای ناشنوایان آشنا هستم و از محدودیت های آن ها اطلاع داشتم. یکی از جاهایی که می تواند به این گروه خدمات ارائه کند، کتابخانه ها عمومی هستند.

منصور رستمی کوهی گفت: در تمام دستورالعمل های ملی و بین المللی اشاره شده که کتابخانه های عمومی باید به گروه های مختلف خدمات بدهند. خوشبختانه در نهاد، این مهم مورد توجه قرار گرفته ولی باید عزم راسخ وجود داشته باشد تا کمبود های کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان برطرف شود.

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

وی با بیان اینکه کتابخانه ها موظفند خدمات را برای ناشنوایان در دسترس قرار دهند، گفت: اگر بخواهیم به نیازهای ناشنوایان توجه کنیم و بر اساس آن خدمات ارائه دهیم، باید برخی از مولف ها را مد نظر قرار دهیم. عنصر ارتباط با ناشنوایان اولین نکته است. کتابداران به عنوان پل ارتباطی نقش بسیار پررنگی دارند. کتابدار باید صلاحیت و آموزش های لازم را در این حوزه کسب کنند. انجمن های ملی نیز باید فعال بوده و آموزش کتابداران را به صورت علمی در دستورکار قرار دهند. افزون بر این مجموعه سازی نیز در کتابخانه ها بسیار با اهمیت است. کتابخانه ها باید بتوانند منابع در ارتباط با ناشنوایی را جمع آوری کنند. در کنار آن کتابخانه باید گزینه ها و برنامه های آموزشی را برای این گروه در نظر بگیرند.

رستمی با بیان اینکه محدودیت ها نباید مانعی برای استفاده مردم از خدمات کتابخانه های عمومی باشد، تاکید کرد: مولفه آخر، برنامه ریزی خدمات خاص برای این گروه است. خدمات باید بر اساس نیازسنجی باشد.

میثم جوانبخت، رئیس امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه طرح ارائه خدمات کتابخانه های عمومی به ناشنوایان از سال 1397 کلید خورد، گفت: با توجه به اهمیت حوزه ناشنوایان، برنامه ریزی برای افراد با مشکلات شنوایی نیز در دستورکار قرار گرفت.

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

وی با اشاره به اینکه در شیراز و برخی از شهرها و دیگر استان ها بخش های ویژه ناشنویان راه اندازی شده است، اضافه کرد: تاکنون تمرکز ما بر روی جذب عضو و دعوت از ناشنوایان برای مراجعه به کتابخانه های عمومی بوده و در این میان توجه به حوزه کودکان بیشتر بوده است. همچنین آموزش کتابداران در این حوزه انجام شده است. قصد ما این است که در حوزه روابط اجتماعی، آداب بهتر زیستن و آموزش استاندارد وارد شویم و براساس نیاز اعضای ناشنوایان سلسله کارگاه های آموزشی را برگزار کنیم.

جوانبخت افزود: در هر استانی افراد ناشنوا زبان اشاره خاصی دارند که گاهی با هم متفاوت است؛ از جمله برنامه کتابخانه های عمومی، آموزش زبان اشاره استاندارد کشور است.

در ادامه صحبت ها، دغدغه ها و خاطرات برخی از اعضای ناشنوای کتابخانه های عمومی بیان شد. بیشتر شدن بخش های خاص ناشنوایان در کتابخانه های عمومی، تهیه کتاب های ویژه این گروه، برنامه ریزی برای آموزش ناشنوایان در کتابخانه های عمومی، برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های اجتماعی و رفتاری و ... از جمله نیازهای مطرح شده در این نشست بود.

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

لزوم رفع مشکل کمبود کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =