دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

با حضور سه داور؛

نتایج داوری دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید در خوزستان اعلام شد

کوهی رستمی

نتایج داوری دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید در مرحله استانی، در دو بخش صحنه ای و دیجیتال مشخص شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، مراسم انتخاب برگزیدگان دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید، یکشنبه یکم آبان ماه در محل نمایشگاه بین المللی خوزستان برگزار شد.

در این مراسم داوری آثار با حضور سید احمد ابوقداره، شعله پرند و زینب نصراللهی انجام شد و ۶ نفر در بخش صحنه ای و ۶ نفر در بخش دیجیتال در مرحله استانی برگزیده شدند.

قصه گویی از ارکان اصلی کار کتابداران است و باید به خوبی پرورانده شود

عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در این مراسم اظهار داشت: این همایش ها و برنامه های فرهنگی ارزش و جایگاه والایی دارد که در گذشته خلاء آن احساس می‌شد. نهاد کتابخانه های عمومی به درستی به این موضوع پرداخت و توجه بیشتری به حوزه کودک و نوجوان صورت گرفت.

وی افزود: کتابخانه های عمومی باید خود را تقویت کنند و برنامه منظم و منسجمی برای شکوفایی استعدادهای کتابداران خود داشته باشند و به بهترین نحو قصه گویی را که یکی از ارکان اصلی کار کتابداران است، پرورش دهند.

حسین زاده با بیان اینکه قصه جایگاه والایی در سنت ما دارد، گفت: قصه گویی ارتباطی به تحصیلات ندارد و مادران ما قصه گوهای خوبی بودند. از طریق قصه ارزش های اخلاقی به کودک القا می شود و با تربیت درست کودکان، نسلی اخلاق مدار و کتابخوان پرورش می یابد.

قصه گو برای ارائه یک قصه خوب باید هم جنس قصه باشد  

همچنین در این مراسم سید احمد ابوقداره، داور جشنواره گفت: قصه چیزی جز فرهنگ و سنت یک ملت نیست. آدم ها داستان آدم ها را می شنوند و از طریق داستان همدیگر را می شناسند. قرآن با قصه با ما حرف می زند و در این داستان ها همیشه خود را به جای قهرمان داستان فرض می کردیم و با این قصه ها پرورش یافتیم.

ابوقداره گفت: اگر در این جشنواره ها و مسابقات هدف شما جایزه است، در هیچ مسابقه ای شرکت نکنید چون دچار تله مقایسه می شوید و اتفاق ناگواری رخ می دهد و آن کاهش عزت نفس است؛ چراکه ناخودآگاه نقاط منفی خود را با نقاط قوت دیگری مقایسه می کنید و خود را سرزنش خواهید کرد. اما اگر هدف مشخص و معینی دارید، در هر مسابقه ای شرکت کنید و تجربه کسب کنید، زیرا اگر در جمعی فرصت قصه گویی پیدا کنید بسیار اتفاق خوشایندی است و از این فرصت استفاده کنید؛ بنده نیز از بانیان این جشنواره برای ایجاد چنین فرصتی تشکر می کنم.

داور این جشنواره افزود: یکی از نکات مهم برای قصه گوها هم پیمان بودن و هم جنس بودن قصه با قصه گو است و اگر شما بهترین قصه را به بهترین قصه گو دهید اما سنخیتی بین این دو وجود نداشته باشند، کار خوبی درنمی آید؛ چراکه قصه گو باید ارزش اخلاقی قصه و درونمایه قصه را باور داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر قصه گو تغییراتی در قصه ایجاد کند و به شیوه خود آن را بیان کند، آن قصه می تواند شنیدنی تر شود، پس برای انتخاب قصه باید بسیار وقت گذاشت. نکته دیگر شیوه بیان و فراز و فرودهای قصه است که باید حس لازم را در مخاطب ایجاد کرد. قصه گویی به مراتب از بازیگری سخت تر است چون قصه گو همه کاره داستان است. کارگردان و صحنه ساز و بازیگر و قهرمان داستان یک نفر است.

وی تاکید کرد: نحوه ارائه هر چیز اهمیت آن را نشان می دهد و اگر یک موضوع، ایده و فکر و فلسفه مهمی دارد از طریق داستان و با ارائه خوب می توان آن را نشان داد.

جشنواره قصه گویی از بهترین برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی است

منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم اظهار کرد: در حوزه کودک باید بیش از این در کشور صحبت و بحث کرد تا با همکاری نهادهای متولی کودکان بتوان دوران کودکی شیرینی برای کودکان کشور رقم زد.

وی افزود: بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند کودکان ایرانی دوران کودکی را به طور کامل را نمی گذرانند و خیلی سریع وارد مرحله بزرگسالی می شوند که نهادهای خانواده، آموزش و پرورش و نهادهای دولتی متولی این دوران هستند و باید به فکر این مراحل رشد کودکان باشند.

کوهی رستمی ادامه داد: نهاد خانواده بیشتر بر رشد بیولوژیک کودک تمرکز دارد و نظام آموزش و پرورش نیز بر تعلیم تاکید دارد و می خواهد کودکانی با نظام آموزشی یک شکل تعلیم دهد که نتیجه مطلوبی ندارد.

وی افزود: همچنین در فضای عمومی جامعه، نهادهای دولتی و نهادهای فرهنگی برنامه هایی در شکل های مختلف برگزار می کنند که نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این میان خود را متولی پرورش کودک می داند؛ البته نهادهای دولتی در بخش کودک وظایف خود را به نحو مطلوبی انجام نمی دهند و باید کاری کرد که دوران کودکی دورانی شیرین باشد.

کوهی رستمی در ادامه گفت: برای این امر چند راهکار وجود دارد؛ نخست اینکه کودک را با تمام اقتضائات سنی و رشد آن باید درک کرد و مراحل رشد شخصیتی کودک را شناخت که در این زمینه نهادهای فرهنگی باید به خانواده ایرانی برای شناخت کودک خود کمک کنند.

مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی خوزستان اضافه کرد: راهکار دیگر شناخت ادبیات کودک است که باید با ادبیات کودک و نوجوان پیوند برقرار کرد و شناخت کاملی از این ادبیات حاصل شود و بتوان با تلفیق آن با مراحل رشد شخصیتی کودکان به نتایج مفید و مطلوبی دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: اگر در جامعه ای سنت قصه گویی را گسترش دهیم یقینا شاهد رشد و شکوفایی در جامعه کودک و جامعه کلان کشور خواهیم بود و نهاد کتابخانه های عمومی به خوبی روی این موضوع دست گذاشته است و بیشترین میزان استقبال و امانت در کتابخانه های عمومی کشور از آن کودکان است.

کوهی رستمی با بیان اینکه جشنواره قصه گویی نهال امید از بهترین برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی است، گفت: شبکه گسترده ای از کتابخانه ها در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی است که با این شبکه عظیم در همه شهرها و روستاهای کشور، می توانند در کنار کانون پرورش فکری هم افزایی داشته باشند و شاهد نتایج بسیار خوبی در حوزه کودک باشیم.

در این جشنواره ۱۷۹ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۲۸ اثر در بخش صحنه ای و ۲۳ اثر در بخش دیجیتال به رقابت پرداختند و از میان این آثار ۱۲ اثر برگزیده شد. در بخش صحنه ای قصه های حورا تیلا، زهرا حیدری، الهام محمدیان، سیده نرگس موسوی، احمد حیدری و نوذر حسینی الوند و در بخش دیجیتال قصه های معصومه خاکی زاده، خدیجه کلهری، سارا سعیدی زاده، کیمیا اندیشمند، پروانه رضایی و سهیلا پدیدار به مرحله منطقه ای راه یافت.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =