شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خبر داد؛

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

نشست خبری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوان و کتابدار با اصحاب رسانه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان در جمع خبرنگاران از برگزاری بیش از یک هزار و ۱۰۰ برنامه فرهنگی در سطح استانی و شهرستانی ویژه سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، نشست خبری عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اصحاب رسانه استان همدان به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه برنامه ریزی شده، با حضور سیدعلی‌اصغر حسنی‌طباطبایی، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و مسعود طاهری‌عضد، دبیرمحفل ادبی هگمتانه وابسته به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.  

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

حدود ۷۰۰ هزار نسخه کتاب تاکنون به کتابخانه‌های عمومی استان همدان اهدا شده است

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، در این نشست به تشریح فعالیت‌های در نظر گرفته شده در هفته کتاب پرداخت و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بیش از یک هزار و ۱۰۰ فعالیت اعم از استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای در هفته کتاب برگزار می‌کند. روزنگار هفته کتاب از نخستین روز تا پایان هفته شامل روز کتاب، دانش آموز  آینده؛ روز کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه؛ کتاب، روز دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان نامگذاری شده است. روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛ کتاب، رسانه و زبان فارسی و کتاب، ناشران کتاب و صنعت نشر از دیگر عناوین این هفته است.

وی با تاکید بر اینکه شعار هفته کتاب امسال «ما همانیم که می‌خوانیم» است، ادامه داد: آغاز پویش اهدای کتاب، آغاز طرح بخشودگی دیرکرد جرایم کتاب‌های امانت داده شد و آغاز طرح آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی(ره) از ویژه برنامه‌های هفته کتاب است.

وی از افتتاح کتابخانه بینش روستای اشترمل و بازگشایی کتابخانه شهید مدنی تویسرکان در هفته کتاب امسال خبر داد و گفت: این کتابخانه با زیربنایی ۸۶۶ مترمربع با بهترین تجهیرات بازسازی و مرمت شده است. کتابخانه فجر صالح‌آباد با ۳۰۰ متر مربع زیربنا بازسازی شده و بازگشایی مجدد می‌شود. همچنین عملیات اجرایی احداث کتابخانه‌های روستای دهپیاز و روستای کوزره شهرستان همدان با همکاری بانک پاسگارد آغاز می‌شود.

زارعی با بیان اینکه حضور مردم در دولت مردمی در توسعه زیر ساخت‌ها را شاهد هستیم به نحوی که مردم در بستر تعالی اندیشه و توسعه زیر ساخت‌ها مشارکت دارند، تأکید کرد:کتابخانه روستای عبدالرحیم با حمایت خیرین، اعتبارات دولتی و کمک ۵۰ درصدی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در دست اجراست.

وی در ادامه به رشد ۵۶ درصدی جذب اعضا از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۲ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند. این افراد بالغ بر ۴۰ نوع خدمات دریافت می‌کنند. این رقم پیش از همه گیری کرونا بیشتر از ۸۰ هزار عضو بوده و تعطیلی کتابخانه‌ها بر ریزش اعضا تاثیر  گذاشته است.

زارعی به حوزه اهدای کتاب پرداخت و خاطرنشان کرد: حدود ۷۰۰ هزار نسخه کتاب از ابتدای شروع طرح اهدای کتاب تاکنون به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اهدا شده که نشان دهنده نقش مردم در تامین منابع اطلاعاتی است.

وی در پایان با تاکید بر اعتبار جذب شده از سفر رئیس جمهور به همدان افزود: اعتباری معادل ۷۰۰ میلیارد ریال جذب شده که با تخصیص این میزان اعتبار پروژه‌هایی با پیشرفت ۵۰ درصدی همچون کتابخانه استاندارد اسدآباد و کتابخانه مرکزی همدان تکمیل می‌شود.

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

۲۹۰ اثر ادبی تا کنون به دبیرخانه دومین جشنواره ملی شعرو داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب رسیده است

مسعود طاهری‌عضد، دبیر دومین جشنواره دوست من کتاب با بیان اینکه دومین دوره این جشنواره با محوریت کودک و نوجوان در دو قالب شعر و داستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: به همت مدیران ارشد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ویژه شورای ادبی و اداره کل فرهنگی این نهاد دوین دوره جشنواره دوست من کتاب برگزار می‌شود. اهداف جشنواره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شناخت و آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز اجتماعی و فرهنگی در حوزه‌های عمومی و محلی است. ارتقای سطح دانش ادبی و تجربی فعالان ادبی در سایه  رقابت‌های سالم و بهره‌مندی از کارگاه‌های آموزشی جاری در طول برگزاری جشنواره شمار دیگری از اهداف این جشنواره است.

دبیر محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های های عمومی استان همدان در ادامه گریزی به رشد و کمال ادبیات کودک و نوجوان و تولید آثار فاخر با موضوع ارزش‌های فرهنگی در کنار این جشنواره زد و گفت: دست‌یابی به کارنامه‌ای مدون و قابل ارجاع از سطوح ادبی کشور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۱ و شناسایی استعدادهای برتر و معرفی و تجلیل از آنها دیگر برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رود.

وی در این بخش گروه سنی شرکت کنندگان را دسته بندی کرد و متذکر شد: شاعران و نویسندگان کودک ۷ تا ۱۳ سال، شاعران نوجوان و نویسندگان نوجوان ۱۳ تا ۱۷ سال و شاعران و نویسندگان بزرگسال در حیطه ادبیات کودک و نوجوان بالای ۱۸سال می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. در بخش داستان در دوره اول بیشتر آثار رسیده مختص به گروه سنی نوجوان بود و در این دوره داستان‌های ویژه کودکان با موضوعات مطرح شده از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهد شد.

طاهری عضد با تاکید بر اینکه شرکت‌کنندگان می‌توانند به طور همزمان در همه بخش‌های جشنواره شعر – داستان شرکت کنند بیان کرد: اگرچه در صورت برگزیده شدن در بیش از یک بخش، تنها جایزه مربوط به یک بخش به برگزیدگان تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه رعایت موضوعات آثار ارسالی الزامی است و آثار خارج از موضوعات داوری نخواهند شد تصریح کرد: داستان‌های ارسالی باید در فایل word و با پسوند doc یا docx باشند و در حوزه  داستان کوتاه حداکثر ۱۰۰۰ کلمه و داستان نوجوان حداکثر ۲۵۰۰ کلمه باشد.

دبیر محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: طریقه ارسال آثار به یکی از سه روش ذیل ممکن خواهد بود؛ مراجعه به سامانه سامک به نشانی www.samakpl.ir و تکمیل فرم ثبت نام و ارسال اثر در قسمت درج شده با عنوان دومین جشنواره ملی شعر و داستان "دوست من کتاب" و یا ارسال اثر به سامانه پیامگیر به شماره ۸۳۸۸ ۸۵۶ ۰۹۳۷ در شبکه‌های اجتماعی واتساب و بله و مسیر آخر ارسال از طریق رایانامه به نشانی :mahfel@hamadanpl.ir.

وی گریزی هم به گاهشمار جشنواره زد و یادآور شد: صدور فراخوان در شهریورماه سال جاری بود و مهلت ارسال آثار نیز تا  ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی است همچنین تاکنون ۲۹۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 11 =