دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

با هدف افزایش دسترسی به منابع کتابخانه‌ای و همزمان با هفته کتاب؛

نخستین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در استان خوزستان آغاز به کار کرد

جلیزی

نخستین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در استان خوزستان فعالیت خود را با هدف دسترس‌پذیر کردن خدمات کتابخانه‌ای برای اهالی روستای جلیزیِ شهرستان دشت‌آزادگان و سایر علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در این منطقه آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، نخستین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای استان خوزستان همزمان با دومین روز از هفته کتاب (۲۲ آبان‌ماه) با حضور عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در روستای جلیزی شهرستان دشت آزادگان افتتاح شد.

حسین زاده در ابتدای این مراسم بیان کرد: در سنجش توسعه هر کشور موضوع کتاب و کتابخوانی بسیار اهمیت دارد؛ بطوریکه هر کشوری که بیشترین تولید کتاب را داشته باشد به لحاظ شاخص فرهنگی نیز توسعه یافته حساب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در خوزستان ۲۲۰ کتابخانه عمومی وجود دارد، هرچند متاسفانه برخی روستاهای استان همچنان فاقد کتابخانه هستند.

حسین زاده اضافه کرد: ۶۷ روستای استان که بالای ۲ هزار نفر جمعیت دارند فاقد کتابخانه هستند و زمان زیادی برای کتابخانه‌دار شدن این روستاها نیاز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه برای ساخت کتابخانه باید جمعیت منطقه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر باشد، تصریح کرد: برای ساخت هر کتابخانه به طور متوسط ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است؛ استفاده از پیشخان‌های خدمات کتابخانه‌ای یکی از راه‌هایی است که می‌توان با تکیه بر آن، سرعت دسترسی اهالی مناطق روستایی و فاقد کتابخانه را افزایش داد.

وی افزود: این پیشخان، اولین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در استان است و در نظر داریم تا پیشخان‌ دیگری را نیز در شهرستان اندیکا راه‌اندازی کنیم.

محمد دارویی، مسئول امور عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در بخش دیگری از این مراسم، بیان داشت: پیشخان‌های خدمات کتابخانه‌ای به صورت کانکس و در مساحتی بالغ بر ۳۲ مترمربع با امکاناتی مشابه کتابخانه‌ها به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی خدمات فرهنگی ارائه می‌کنند.

دارویی در پایان با اشاره به هزینه‌کرد ۵ میلیارد ریالی برای راه‌اندازی این پیشخان یادآور شد: نخستین پیشخان ارائه خدمات کتابخانه‌ای در خوزستان به شهدای جلیزی نامگذاری شده و شامل امکانات مختلفی از جمله بخش سمعی و بصری است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 8 =