دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴

با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی؛

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

image-20221114170425-3.jpeg

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

«زنگ کتاب و کتابخوانی» در روستای بشر آباد نیشابور با حضور جمعی از مسئولین شهرستان نواخته شد

همزمان با نخستین روز هفته کتاب «زنگ کتاب و کتابخوانی» در روستای بشر آباد نیشابور با حضور ابوطالب جوان، معاون استاندار وفرماندار ویژه نیشابور؛ احمد شافعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه؛  محمدرضا مقدم پاشا، رئیس اداره کتابخانه های عمومی؛ علیرضا سیدآبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی؛ علیرضا کلیدری، رئیس اداره آموزش وپرورش شهرستان و جمعی از بخشداران و مقامات محلی نواخته شد.

محمدرضا مقدم پاشا، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مغتنم برای توجه ویژه به حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: به همین منظور، همزمان با آغاز این هفته «زنگ کتاب و کتابخوانی» در روستای بشرآباد، روستای برگزیده دوستدار کتاب در کشور باحضور جمعی از مسئولین نواخته شد.

همچنین از  کتابخانه قلم این روستا نیز که با اهدای چهار هزار نسخه کتاب  به همت خیرین تجهیز شده بود، بازدید شد.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

همزمان با هفته کتاب انجام شد؛

بازدید امام جمعه شهرستان نیشابور از کتابخانه عمومی دکتر علی شریعتی شهرستان

امام جمعه شهرستان نیشابور همزمان با آغاز سی امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از کتابخانه عمومی دکتر علی شریعتی شهرستان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین قاسم یعقوبی، امام جمعه شهرستان نیشابور همزمان با آغاز سی امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از کتابخانه عمومی دکتر علی شریعتی شهرستان بازدید کرد.

در این بازدید حجت الاسلام و المسلمین قاسم یعقوبی، امام جمعه شهرستان نیشابور ضمن بازدید از بخشهای مختلف کتابخانه بر اصل و ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه تاکید کرد.

محمدرضا مقدم پاشا، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور ضمن قدردانی از نیز حضور گفت: بدون شک برای موفقیت و سرعت بیشتر در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از اصلی ترین رسالتهای کتابخانه های عمومی در جامعه، حضور مسئولین و مقامات شهری می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد.

وی افزود: اگر مردم بدانند که مسئولین این دغدغه حوزه کتاب و کتابخوانی را دارند بدون شک بیشتر به این حوزه توجه می کنند.

مقدم پاشا در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی کتابخانه های عمومی و نحوه ارائه خدمات کتابخانه ای پرداخت.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

تور کتابخانه گردی دانش آموزان کاشمری برگزار شد

همزمان با سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تور کتابخانه گردی دانش آموزان کاشمری در کتابخانه های عمومی این شهرستان برگزار شد.

در این برنامه ها که با همکاری اداره کتابخانه های عمومی و اداره آموزش و پرورش کاشمر و با هدف آشنایی دانش آموزان با فرهنگ مطالعه و مراجعه به کتابخانه انجام می شود دانش آموزان ضمن حضور در کتابخانه های عمومی شهرستان از این کتابخانه ها بازدید و با بخش های مختلف آن آشنا شوند.

اجرای برنامه های متنوع همچون مسابقه نقاشی، کتابخوانی، معرفی کتاب، خلاصه نویسی از کتاب ها و ... از جمله برنامه هایی است که در تورهای کتابخانه گردی دانش آموزی در کاشمر انجام شده است.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

 آشنایی با سیره و زندگانی شیخ مرتضی انصاری در کتابخانه شهید مطهری مشهد

در جلسه هفتگی «سلسله» محفل قرآن و عترت کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد در مورد زندگی و احوالات شیخ مرتضی انصاری معروف به خاتم الفقهاء والمجتهدین، رهبر بزرگ شیعه در طول سالهای ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۱ هجری قمری گفتگو شد.

مرتضی فرزند محمد امین شوشتری دزفولی معروف به شیخ انصاری، در هیجدهمین روز ماه ذی الحجه به سال ۱۲۱۴ روز غدیر، روز اکمال دین و اتمام نعمت در شهر دزفول از سلاله پاک یکی از اخلاف جابر بن عبدالله انصاری، صحابی نامدار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پا به عرصه وجود نهاد.

مادر شیخ مرتضی قبل از تولد وی، شبی امام جعفر صادق(ع) را در عالم رویا می‌بیند که قرآنی طلاکاری شده به او داد که معبرین این خوابش را به فرزندی صالح و بلندمرتبه تعبیر کردند.

او در سال ۱۲۳۲ برای تکمیل دروس به همراه پدرش به کربلا و نجف سفر کرد، چهار سال از درس سید مجاهد و شریف العلماء استفاده کرد و در سال چهارم، شیخ به زادگاهش دزفول بازگشت، اما پس از یک سال در سال ۱۲۳۷ بار دیگر به عتبات بازگشت.

در سال ۱۲۴۰ عازم مشهد شد و در این مسافرت، از حوزه‌های علمیه بروجرد، اصفهان و کاشان نیز دیدن کرد و در برخی از آن حوزه‌ها مدتی اقامت کرد و در کاشان حدود چهار سال نزد ملا احمد نراقی درس آموخت.

شیخ مرتضی انصاری در سال ۱۲۴۹ عازم نجف شد و به تدریس در حوزه آن دیار مشغول شد و پس از شیخ علی کاشف الغطا، برادرش شیخ حسن کاشف الغطا و همچنین شیخ محمدحسن صاحب جواهر ریاست و اداره حوزه علمیه نجف را از سال ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۱ به مدت ۱۵ سال به عهده داشت و شیعیان جهان از وی تقلید می‌کردند.

شیخ حسین انصاری دزفولی، سید محمد مجاهد (از شاگردان آیت‌الله وحید بهبهانی)، شریف العلما مازندرانی، ملا احمد نراقی، شیخ موسی کاشف الغطا، شیخ علی کاشف الغطا و شیخ محمدحسن صاحب جواهر از اساتید شیخ انصاری می باشند.

حدود سه هزار نفر نیز نزد وی به تربیت پرداختند که در میان آنان شخصیت های نامی برجسته‌ای از جمله میرزا محمدحسن شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، شیخ جعفر شوشتری، میرزا حبیب‌الله رشتی صاحب بدائع الافکار و رساله اجاره و غصب، سید حسین کوه‌کمری تبریزی صاحب آثار و نثر فراوان و استاد حوزه نجف شیخ محمدحسن مامقانی، صاحب کتاب ذرایع الاحکام فی شرح شرائع الاسلام، سید عبدالکریم لاهیجی، محمد باقر نجفی، شیخ محمدکاظم خراسانی(صاحب کفایةالاصول)، ملا حسینقلی همدانی، شاگرد شیخ و حاج ملا هادی سبزواری(صاحب منظومه)، همچنین میرزا حسین خلیلی تهرانی، مجتهد و صاحب فتوای مشروطیت، شربیانی مجتهد معروف آذربایجانی، سید جمال‌الدین اسدآبادی بنیان‌گذار وحدت مسلمین و مبارزه علیه استعمار خارجی، از آن جمله هستند.

 المکاسب، کتاب رسائل (در علم اصول فقه) معروف به فرائد الاصول، کتاب المکاسب، کتاب الصلاة، کتاب الطهاره، رساله‌ای در تقیه، رساله‌ای در رضاع و نشر حرمت آن، رساله‌ای در قضا میت، رساله‌ای در مواسعه و مضایقه، رساله‌ای در عدالت، رساله‌ای در مصاهره، رساله‌ای در ملک اقرار، رساله‌ای در تبیین قاعده لاضرر و لاضرار، رساله‌ای در خمس، رساله‌ای در زکات، رساله‌ای در خلل صلوة، رساله‌ای در ارث، رساله‌ای در تیمم، رساله‌ای در قاعده تسامح و رساله‌ای در باب حجیت اخبار از جمله آثار شیخ مرتضی انصاری هستند.

شیخ انصاری در ۱۸ جمادی‌الثانی سال ۱۲۸۱ در سن ۶۷ سالگی در نجف درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب(ع) دفن شد.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

«زنگ کتاب و کتابخوانی» در دبیرستان دخترانه رسالت شهرستان تربت حیدریه نواخته شد

همزمان با نخستین روز از هفته کتاب «زنگ کتاب و کتابخوانی» با حضور فاطمه نخعی نیا، رئیس اداره ارشاد اسلامی؛ حجت صالحی، رئیس اداره آموزش و پرورش؛ آذر فرقانی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان در دبیرستان دخترانه رسالت شهرستان تربت حیدریه نواخته شد.

در این آئین ابتدا حجت صالحی، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه گفت: بهترین راهکار برای توسعه فرهنگی جامعه ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم و بویژه دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه والدین و آموزش و پرورش نقش کلیدی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین دانش آموزان دارند، افزود: نهادینه کردن امر مطالعه در جامعه و بویژه در میان دانش آموزان به معنای تلاش برای علاقمند کردن آنها به مطالعه است و باید مطمئن باشیم که با روی آورن دانش آموزان به مطالعه می توانیم در آینده شاهد اتفاقات موثر ومفید باشیم.

در ادامه فاطمه نخعی نیا، رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان تربت حیدریه ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی در جمع دانش آموزان گفت: بحث مهم امروز در کشور فرهنگ سازی در راستای ایجاد عادت به مطالعه در میان مردم است و این مسئله مهم و فرهنگ سازی آن باید از مدارس و توسط دانش آموزان پایه ریزی شود.

وی مطالعه را در موفقیت یک جامعه پویا بسیار موثر دانست و افزود: مطالعه و کسب علم و دانش به واسطه آن رمز موفقیت جامعه دانش آموز در آینده است.

در پایان آذر فرقانی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تربت حیدریه نیز با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، اظهار داشت: مطالعه دریچه ورود به شهر علم و دانش است. امروز باید اهمیت مطالعه را برای همه  افراد جامعه و بویژه دانش آموزان متذکر شویم.

وی با شمردن ضرورت های مطالعه برای دانش آموزان خاطرنشان کرد: آینده کشور و جامعه متعلق به افرادی است که اهل مطالعه و به دنبال کسب علم و دانش هستند.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم از نمایشگاه و فروشگاه کتاب دایر در این مدرسه بازدید شد.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 3 =