یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

در سی امین هفته کتاب و کتابخوانی؛

کودکان و نوجوانان خراسانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی کتابخانه ها شدند

image-20221116113841-4.jpeg

کودکان و نوجوانان در سی امین هفته کتاب و کتابخوانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستانهای بجستان و گناباد خراسان رضوی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، کودکان و نوجوانان در سی امین هفته کتاب و کتابخوانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستانهای بجستان و گناباد خراسان رضوی شدند.

ویژه برنامه شاهنامه خوانی و نقالی در کتابخانه حاج عبدالهی نوقاب گناباد برگزار شد

ویژه برنامه شاهنامه خوانی و نقالی در راستای احیای سنت نقالی به همت کتابخانه عمومی حاج عبدالهی نوقاب شهرستان گناباد برگزار شد.

در ابتدا ابوالحسن دلشاد، مولف و پژوهشگر ضمن معرفی شاهنامه فردوسی، گفت: از شاهنامه می توان به عنوان بزرگترین اثر حماسی جهان نام برد. اگر چه نویسندگان دیگران چون هومر نیز آثار حماسی داشتند، ولی حماسه فردوسی منحصر به فرد است.

وی با اشاره به تفاوت های بین نقالی، شاهنامه خوانی و پرده خوانی، افزود: نقالی، که از آن به عنوان داستان سراییِ نمایش ایرانی یاد می کنند، در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. در واقع این هنر یکی از قدیمی ترین شیوه های نمایش در ایران  است و همواره نقش حائز اهمیتی را در سطح جامعه از بارگاه ها تا روستاها ایفا کرده است.

دلشاد تصریح کرد: در نقالی بازیگر یا نقال، داستان ها را به صورت آیه یا نثر و همراه با حرکات بدن انجام می دهد. گاهی نیز همراه با موسیقی بدون متن و با کتیبه های رنگ آمیزی شده است. نقال ها بعضا به عنوان پرده خوان نیز ایفای نقش کرده اند. آنان حامل و آورنده ادبیات و فرهنگ ایرانی هستند و با فرهنگ محلی، زبانها، گویش ها و موسیقی سنتی به نقالی می پردازند.

وی افزود: به عبارت دیگر می توان نقالی را یک نوع قصه گویی اجرایی ایرانی دانست و از آن به عنوان رویدادی در قالب داستان یاد کرد که نقال از این هنر برای برای جذب دیگران و تاثیر گذاری بیشتر استفاده می کند.

در پایان چند نفر از اعضای کودک و نقال به خوانش و نقالی شاهنامه پرداختند.

کودکان و نوجوانان خراسانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی کتابخانه ها شدند

دانش آموزان پیش دبستانی علایی از کتابخانه شهید رجایی بجستان بازدید کردند

همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار جمعی از دانش آموزان پیش دبستانی عادله علائی از کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان بازدید کردند.

در این بازدید ضمن قصه گویی برای کودکان، رنگ آمیزی، شعرخوانی و آموزش کاردستی نیز برای دانش آموزان اجرا شد.

سمیرا اکبریان، کتابدار کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان ضمن گرامیداشت هفته کتاب، گفت: بهترین سن برای نهادینه کردن عادت مطالعه و ایجاد انس با کتاب در افراد، سنین کودکی است. در واقع شروع این مسئله در کودکی مزایای بسیاری برای کل زندگی فرد به همراه خواهد داشت.

وی افزود: آشنایی کودکان با مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه ها می تواند گامی موثر در این مسیر باشد.

در پایان نیز کودکان به عضویت رایگان کتابخانه درآمدند.

کودکان و نوجوانان خراسانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی کتابخانه ها شدند

برنامه قصه گویی در کتابخانه شهید علیپور یونسی بجستان برگزار شد

برنامه قصه گویی به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی شهید علیپور شهرستان بجستان برگزار شد.

در ایام هفته کتاب برنامه قصه گویی از کتاب «درختی که از تاریکی می ترسید» اثر لاله با حضور جمعی از  اعضای کودک در کتابخانه شهید محمد علیپور یونسی  برگزار شد.

عصمت پورحسین، مسئول کتابخانه عمومی شهید علیپور یونسی شهرستان بجستان ضمن گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: قصه گویی برای کودکان در تربیت و رشد فکری آنها بسیار موثر است چرا که کودکان را با دنیای ناشناخته اطراف بیشتر آشنا می کند. قصه گویی خیال پردازی را کودکان افزایش می دهد که خود باعث رشد خلاقیت در آنها می شود.

وی افزود: قصه گویی برای کودک روش ها و اصول خاص خود را دارد که بتوان آن چنان که شایسته است کتاب را به آنها معرفی و کودک را به کتاب و کتابخوانی عادت داد و به نتیجه مطلوب رسید.

کودکان و نوجوانان خراسانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی کتابخانه ها شدند

تور کتابخانه گردی در کتابخانه شهید رجایی بجستان برگزار شد

تور کتابخانه گردی در ایام هفته کتاب به همت  کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان و با حضور دانش آموزان دبیرستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این حضور جمعی از دانش آموزان پایه دهم رشته انسانی دبیرستان امام خمینی (ره) ضمن بازدید و آشنایی با بخش های مختلف کتابخانه و خدمات آن، کلاس تاریخ را نیز در فضای کتابخانه همراه با آشنایی با منابع تاریخی گذراندند.

سمیرا اکبریان، کتابدار کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و مروجان فرهگ کتاب و کتابخوانی در جامعه باید تمام تلاش خود را برای آشنایی اقشار مردم با فضاهای فرهنگی و به دنبال آن فضای کتابخوانی داشته باشند تا از این طریق بتوانند تاثیری هرچند کوچک در فرهنگ پذیری افراد داشته باشند.

وی با اشاره به دور شدن نسل جدید از دنیای کتاب و انس گرفتن با تکنولوژی، افزود: در عصر تکنولوژی افراد به دلایل مختلف از جمله دسترسی سریعتر به فضای مجازی و محصولات آن از دنیای کتاب دور شده اند و قرار دادن آنها در فضاهای فرهنگی میتواند آنها را به دنیای کتاب نزدیکتر کند.

کودکان و نوجوانان خراسانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی کتابخانه ها شدند

نشست کتاب خوان در کتابخانه شهید رجایی بجستان برگزار شد

نشست کتاب خوان با حضور جمعی از نوجوانان در کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان برگزار شد.

به مناسبت سی­امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نشست کتابخوان کتابخانه ای با معرفی کتاب های «جنگی که نجاتم داد» نوشته کیمبرلی بروبیکر بردلی توسط مهدی رفعتی، «و توی دروازه» نوشته عباس سعیدی توسط محمد متین اسدی، «یک شب از هزار شب» نوشته فرهاد حسن‌زاده توسط احسان عابدی و «از گورب خبری نیست» نوشته ادواردو مندوسا توسط رضا برادران برگزار شد.

مجتبی عاملی، مسئول کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان گفت: در ایام سی­امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران قرار داریم و این ایام فرصت مناسبی برای حضور شهروندان در گروه های سنی مختلف در کتابخانه های عمومی و شرکت در فعالیت های فرهنگی است.

وی افزود: برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای از جمله برنامه هایی است که در ایام و مناسبت های مختلف و برای تمامی گروه های سنی برگزار می شود و همواره با استقبال خوبی از طرف اعضا مواجه شده است.

کودکان و نوجوانان خراسانی میهمان برنامه های متنوع فرهنگی کتابخانه ها شدند

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 0 =