شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان خوزستان مطرح شد؛

حرکت کتابخانه‌های عمومی به سمت پیشرفته و توسعه

جشن کتاب اهواز

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان خوزستان با حضور مسئولان استانی و علاقه به کتاب و کتابخوانی با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، آیین سی امین دوره گرامیداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار چهارشنبه در تالار همایش کتابخانه مرکزی خوزستان با حضور جمعی از مسئولان و دوستداران کتاب و کتابداران استان برگزار شد.
عباس حسین زاده، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان در این مراسم بیان کرد: امروزه کتابخانه های عمومی وارد بخش و مسیر جدیدی شده اند که تلاش می شود کتابخانه های ‌عمومی به مراکز فرهنگی و عمومی برای مردم تبدیل شوند.
حسین زاده با اشاره به اینکه همواره دغدغه رهبر معظم انقلاب این بوده که کتابخوانی سرلوحه تمام کارها قرار داده شود، گفت: بعد از مدارس بیشترین فضا در سطح جامعه مربوط به کتابخانه ها است و نهاد کتابخانه های عمومی فارغ از هر محدودیت سنی، قومی و سیاسی به مردم خدمات رسانی می کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه امسال هفته کتاب را متفاوت تر شروع کردیم افزود: در هفته کتاب امسال یک هزار و ۱۲۴ برنامه متنوع در سطح استان برگزار شد و در برخی مناطق همچنان در حال برگزاری است.
وی افزود: از جمله برنامه های شاخص این هفته طرح اهدای کتاب اهدای دانایی است که از ۱۷ آبان تا ۱۷ اسفند انجام می گیرد و کتاب هایی که در این طرح  جمع آوری می شوند به زندان ها اهدا می گردد.
حسین زاده ادامه داد: بخشودگی جرائم دیر کرد اعضای کتابخانه ها ، افتتاح ۲ کتابخانه پیشخان از دیگر برنامه های این هفته بوده است.
وی افزود: یک ویژه برنامه با موضوع "طعم کتاب با عشایر" نیز کلید خورده است که با توجه به اینکه در ۱۴ شهرستان خوزستان عشایر تردد دارند در نظر داریم تا فرهنگ کتابخوانی را در قالب این طرح در بین این قشر ترویج دهیم.

همچنین در این مراسم منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران بیان کرد: امروز نوع نگاه و تفکر سنتی از کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده و کتابخانه‌ها به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه فضای کتابخانه‌های عمومی کشور را به کتابخانه‌های دنیا متصل کنیم، عنوان کرد: استفاده از روش‌های نوین در کتابخانه‌ها در دستور کار است و باید تلاش بیشتری کنیم تا کارهای ویژه‌ای همچون آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی و غنی‌سازی اوقات فراغت را در سطح کتابخانه‌ها انجام دهیم.

کوهی رستمی افزود: متاسفانه جامعه، کتابخانه‌های عمومی و کارکردهای آن را نمی‌شناسند؛ بنابراین  باید آگاه‌سازی لازم در این زمینه انجام شود. 

رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران افزود: کتابداران باید تلاش کنند خدمات جدید را با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی به مردم ارائه دهند. در حوزه کتابخوانی نیز به برندسازی نیاز داریم تا برای بخش‌ها و قشرهای مختلف، کتاب معرفی و مردم را به سمت کتابخوانی جذب کنیم.

در این مراسم عبدالحسین دریایی به عنوان رئییس انجمن برتر کتابخانه های عمومی استان، پیمان جهانگیری به عنوان فرماندار برتر، و علیرضا هیهاوند، ایمان سلامتی، غلامرضا قنواتی، کاظم سزاری و محسن آتش زمزم به عنوان حامی برتر کتابخانه های عمومی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از مریم چراغی آقاحسنی مسئول کتابخانه شهید منتظران دزفول برای کتابخانه برتر نهادی تقدیر شد و  نوذر حسینی الوند و محموده بندری به عنوان مسئولان برتر کتابخانه های عمومی استان تجلیل شدند.

فاطمه احمدی آرپناه و کیمیا اندیشمند نیز به عنوان کتابداران برتر استان شناخته شدند.

همچنین راضیه مقدمی، دلاور شکاری، فضیلت خسری، نازنین صحرایی، و لیانا حسینی الوند به عنوان کتابخوانان برتر و خدیجه غضنفری به عنوان پیشکسوت و عیسی حسنی به عنوان خدمات برتر معرفی شدند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 13 =