شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی عنوان شد؛

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

آیین گرامیداشت

مصیب سامانیان، استادیار رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزادسلامی بجنورد در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی با اشاره به نقش مطالعه و کسب آگاهی در حل مسائل، بر نقش کتابداران به عنوان مشاورانی علمی در این مسیر تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در این استان ضمن عرض تبریک فرارسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: کتابداران بار اصلی فعالیت ها در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان را به رغم تمامی کمبودها و تنگناها به دوش می کشند و با رویی گشاده پاسخگوی مراجعه کنندگان هستند.

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

مهدی آریان، کتابداران را سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی توصیف کرد و گفت: اهمیت به مقوله کتاب و کتابخانه از دیرباز بوده و هست و امروز نیز در کشور به واسطه اهمیتی که به کتاب و کتابخوانی داده شده؛ شرایط رو به بهبود است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه های کتابخانه ای در سال های اخیر ارتقاء یافته است، افزود: در حال حاضر در استان ۷۷ باب کتابخانه مشغول به فعالیت هستند و ۵۷ هزار نفر نیز عضو کتابخانه های استان هستند.

وی تصریح کرد: امروز شاهد تغییر کارکرد در کتابخانه ها هستیم و کتابخانه دیگر تنها مرجعی برای امانت کتاب نیست بلکه به پایگاه های موثر اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده اند.

آریان گفت: تلاش داریم انس و الفت بیشتری بین کتاب دوستان با کتابخانه ایجاد شود.

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

در ادامه این آیین، مصیب سامانیان، استادیار رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزادسلامی بجنورد نیز در این مراسم اظهار داشت: مطالعه بدون اندیشه و اندیشه بدون مطالعه بیهوده و خطرناک است.

سامانیان افزود: کتابداری یک حرفه است و با توجه به پیشرفت های تکنولوژی کتابداران آگاهی الکترونیکی داشته و با مطالعه اطلاعات روز جامعه پاسخگوی سوالات باشند.

وی گفت: عدم آشنایی با حل مسئله یکی از اشکالات سیستم آموزشی است که مطالعه و کسب آگاهی می تواند برطرف کننده این مشکل باشد و کتابداران در این مسیر می توانند مشاوران علمی در کتابخانه ها باشند.

سامانیان افزود: نحوه اداره کتابخانه ها باید بر اساس چابکی، مردمی کردن، توانمندسازی و هوشمندسازی باشد و متناسب با نیاز مردم تولید محتوا شود.

در این آیین از فعالان و خادمان کتاب و کتابخوانی تقدیر به عمل آمد و انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گرمه به عنوان انجمن برتر، علیّه مرتضوی پزشک زنان مطرح بجنوردی، کوروش صداقتی از شهرستان اسفراین و سعید صمدی سنخواستی از شهرستان جاجرم به عنوان خیّران برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی، مهرناز مرادی از کتابخانه ۲۲ بهمن روستای خانلق شهرستان شیروان به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی خردسال، سمانه حجی زاده از کتابخانه شیخ شکرانی روستای زرق آباد شهرستان اسفراین به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی کودک، فاطمه طاهری از کتابخانه حضرت مهدی(عج) تیتکانلو شهرستان فاروج به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی نوجوان، ملیکا گیفانی از کتابخانه آیت الله موسوی بجنوردی شهرستان بجنورد به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی جوانان، حسین احمدی از کتابخانه پیامبر اعظم(ص) شهرستان گرمه به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی بزرگسالان، شهرزاد پورمحمود مسئول محفل شاهنامه خوانی استان به عنوان فعال فرهنگی عضو کتابخانه، مریم قدیمی از کتابخانه شهید بهشتی شهرستان مانه و سملقان به عنوان فعال فرهنگی کتابدار، کتابخانه مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد به عنوان کتابخانه برتر، ذکیه آذرمهر کتابدار کتابخانه شهید بهشتی شهرستان مانه و سملقان به عنوان مسئول کتابخانه برتر، سمیه قدیمی از کتابخانه مرکزی شهرستان شیروان به عنوان کتابدار برتر معرفی و تجلیل شدند.

گفتنی است همچنین در این آیین از برگزیدگان مرحله استانی دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی «نهال امید» نیز تجلیل شد.

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

کتابداران بهترین مشاوران در مسیر کسب آگاهی هستند

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 5 =