شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آیین بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آیین بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در چهارمحال و بختیاری از ارتقای سطح معیشتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی و برداشتن گام‌های اثرگذار در ترویج فرهنگ کتاب، کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه پس از اتمام اصلاح اساسنامه این نهاد در مجلس خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، آیین بزرگداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه با حضور غلامعلی حیدری، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان؛ احمد راستینه، نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان؛ احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت‌الاسلام طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی؛ سرهنگ ذوالفقاری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛ حسین کاووسی، مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری؛ پیام احمدی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احسان قائدی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان؛ موعود بنیادی فر، سرپرست ورزش و جوانان؛ حسین هاشمی، مدیرکل انتقال خون استان؛ حجت الاسلام رئیسی، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان؛ حجت الله آسمند، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ امین سلیمانی، معاون پژوهشی، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش پرورش؛ بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش؛ جمعی از مسئولان، کتابداران، هنرمندان، نخبگان و فعالان حوزه کتاب این استان در محل تالار بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

تلاش می‌کنیم گستره خدمات کتابخانه‌ها در تمامی شهر و رستاهای فاقد کتابخانه تسری یابد

مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری در این آیین با اشاره به فعالیت ۵۶ باب کتابخانه عمومی و ۴ پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در این استان افزود: این کتابخانه ها در سطح شهرها و روستاهای استان پراکنده شده است و تلاش ما این است که گستره خدمات کتابخانه‌ها در تمامی شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای واجد شرایط تسرّی یابد.

احمد فرهادی به مهمترین محورهای فعالیت این اداره‌کل در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: توسعه فضای فیزیکی مربوط به بخش کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی استان، تقویت فعالیت های کتابخوانی در روستاها و مناطق عشایری با راه‌اندازی کاروان دانایی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت تقویت رسالت اجتماعی کتابخانه های عمومی با حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی از جمله این این محورها است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای تقویت ارتباط بین مردم و مسئولان سلسله نشست هایی را در سال‌جاری برگزار کرده ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری با قدردانی از تلاش مسئولان استان در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی، افزود: امید می رود با حمایت مسئولان و اختصاص اعتبار مناسب ساخت پروژه ملی کتابخانه مرکزی استان به زودی آغاز گردد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن اغتشاشات و حرکات تروریستی اخیر، اظهار داشت: مردم کشور هیچگاه با این حرکت‌های کوچک از صحنه خارج نمی شوند و بی شک با وحدت و هم‌افزایی داخلی همه برای اعتلای ایران اسلامی تلاش کرده تا به جایگاه مطلوب خود در جهان برسیم.

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

نقش تفکر در شکل گیری تمدن نوین اسلامی مهم است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین به نقش تفکر اسلامی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین کتابی که در حوزه تفکر اسلامی تدوین شد، کتاب اصول کافی شیخ کلینی است و اولین باب آن در خصوص حدیث عقل است و عنوان می شود که اولین مخلوق خدا هم عقل است.

حجت الاسلام مهدی طاهری افزود: پس از شیخ کلینی، معلم ثانی فارابی را داریم که در کتاب سیاست مدنیه به موضوع عقل و نسبت «عقل به شریعت»، «عقل به امام» و «نور به بصر » پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه نسبت عقل و شریعت در مکتب ملاصدرا بسط پیدا کرده و پایگاه اجتماعی پیدا می کند، اظهار داشت: در قرن ۱۱ ملاصدرا مکتب فکری و عرفانی را بهم در آمیخت و از قله های عقلانیت شیعه بالا رفت و به اوج رسید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری به تداوم عقلانیت شیعه در تفکر علامه طباطبایی نیز اشاره کرد و گفت: در مکتب این اندیشمند بزرگ اسلامی، عقل فطرت گرا در مقابل فطرت غریزه گرا قرار می‌گیرد و این تفکر در آثار شاگردان علامه طباطبایی از جمله شهید مطهری و آیت الله مصباح تداوم می یابد.

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

با اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گام‌های بلندی در ترویج فرهنگ کتاب، کتابخوانی برداشته خواهد شد

احمد راستینه، نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، ضمن تبریک هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار افزود: صدای اعتلای فرهنگ ناب اسلامی در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب در جهان طنین انداز شده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید مومن، متعبد و انقلابی شویم و این همان راه رستگاری است که رهبری معظم انقلاب(مدظله العالی) برای ما ترسیم کرده است.

راستینه در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاح اساسنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون ۶ ماده‌ی آن اصلاح شده است و ان‌شاالله با اصلاح مواد این اساسنامه تا پایان سال جاری علاوه بر ارتقا سطح معیشتی کتابدارانِ کتابخانه‌های عمومی کشور، گام‌های بلندی در ترویج فرهنگ کتاب، کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه برداشته خواهد شد.

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

گفتنی است در این آیین موعودی بنیادی فرد داور بین المللی فوتبال و مدیرکل ورزش و جوانان استان، دیدار محمودی هنرمند مردمی و فعال در عرصه موسیقی فولکلور، محمد امین کیانی دارنده مدال طلای المپیادجهانی زیست شناسی و مهدی بهرامیان دارنده مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر به عنوان چهار سفیر کتابخوانی استان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ معرفی شدند.
 

همچنین در این آیین تعدادی کتابخوان برتر، منتخبین راه یافته به مرحله منطقه ‌ای دوسالانه قصه‌گویی، کتابخانه های برتر، کتابداران برتر، انجمن های برتر کتابخانه های عمومی و کتابداران برتر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان معرفی و از آنها تجلیل به عمل آمد.

کتابخانه های نهادی برتر استان:
کتابخانه ملاصدرای فرخشهر
کتابخانه شهید جعفرزاده سامان
کتابخانه شهید باهنر اردل
خدمتگزار برتر: 
محمدرضا عسگری

کتابداران برتر نهادی: 
سمیه حسینی اردلی، کتابدار کتابخانه حافظ شهرکرد
لیلا کیانپور، کتابدار کتابخانه ملاصدرای فرخشهر
زهرا باقری، کتابدار کتابخانه شهید جعفرزاده سامان
حبیب لایق، کتابدار کتابخانه شهدای بِن

مسئولین برتر کتابخانه های نهادی:
پروین رئیسی، مسئول کتابخانه روستایی ایثار سرتشنیز
زهره کریمی، مسئول کتابخانه علامه طباطبایی شهر وردنجان
معصومه محمدی مقدم، مسئول کتابخانه شهید مطهری لردگان
بهروز صالحی، مسئول کتابخانه حافظ مالخلیفه
معصومه ولی‌زاده،مسئول کتابخانه آیت‌الله نجفی دهکردی
الهام احمدی، مسئول کتابخانه امیرکبیر شهرکرد

انجمن های برتر:
انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرکرد
انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان لردگان

کتابخوانان برتر:
 در رده سنی خردسال: محمد سهرابی‌فر، عضو کتابخانه آیت‌الله نجفی دهکردی
در رده سنی کودک: زهرا علی‌خانی گله، عضو کتابخانه آیت‌الله نجفی دهکردی
در رده سنی نوجوان: ریحانه داودی، عضو کتابخانه امیرکبیر شهرکرد
در رده سنی جوان: پیام بهرامیان، عضو کتابخانه شهید باهنر شهر اردل
در رده سنی بزرگسال: ثریا علیدوستی، عضو کتابخانه دهخدای شهر کیان 

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

لازم به ذکر است استقرار واحد سیار انتقال خون در مجاورت مکان برگزاری این مراسم و اجرای طرح «کتابخون» از حاشیه های زیبای این مراسم بود که با استقبال روبرو شد.


لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

لزوم اصلاح اساسنامه نهاد برای برداشتن گام های بلند در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 10 =