دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خراسان رضوی تاکید شد؛

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

image-20221121141410-9.jpeg

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، نماینده محترم مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده محترم مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ محمد حسین زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعائی، مدیر موسسه تحقیقاتی علوم و معارف اسلام و دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور؛ محسن صابر، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی؛ منتخبین حوزه های مختلف، خیرین، خانواده معظم شهدا و جمعی از کتابداران و اهالی رسانه برگزار شد.

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم و گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: به عنوان یک خدمتگزار فرهنگی در استان به چند نکته اشاره می کنم. اول اینکه افتخار دارم در یکی از بهترین سازمانهای فرهنگی در حال خدمت هستم. در سازمانی که کتابداران آن به عنوان افسران جبهه دانایی همیشه حتی در دوران سخت کرونا علیرغم تمامی محدودیتها و ممنوعیتها در تلاش بودند تا حال دل مردم را با کتاب خوب کردند و آنان را میزبان «حال خوش خواندن» کنند.

وی تصریح کرد: امروز کتابخانه ها به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی، پایگاه های مردمی و آموزشگاه های غیررسمی در حال فعالیت هستند و  کتابداران به عنوان ستونهای این پایگاه بانی رویدادهای موثر و مفیدی در حوزه کتاب و کتابخوانی بودند و هدفشان ایجاد جامعه ای دانا و پاک هستند.

سبزیان هفته کتاب را شب قدر اهالی کتاب دانست و افزود: چرا که این هفته تنها به ارزیابی فعالیتهای یکساله کتابخانه ها خلاصه نمی شود و کتابداران در تلاش برای برنامه های ریزی فعالیتهای خود برای سال آینده هستند.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جمع دانشجویان بعد از اتفاقات سال ۱۳۸۷، گفت: همانطور که ایشان فرمودند علاج تمامی مشکلات در دانایی و آگاهی است که به واسطه مطالعه کتاب بوجود می آید و ما نیز در تلاش هستیم تا حال مردم را با کتاب، خوب کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در پایان اظهار امیدواری کرد کتابداران با امضای میثاق نانوشته امروز بانی اتفاقات موثری در آینده شوند.

علی اکبر سبزیان گفت: امیدوارم خداوند توفیق و قوت در مسیر دانایی و آگاهی برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(ع) به همه ما اعطا کند.

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

در ادامه نصرالله پژمانفر، نماینده مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص اضافه کردن کتاب به سبد خانوار زندگی مردم، گفت: حوزه کتاب و کتابخوانی یکی از مسایلی است که متاسفانه در جامعه امروز از وضعیت نامناسبی برخوردار است. بطوریکه می توان گفت ارتباط آحاد مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان با کتاب از آمار مناسبی برخوردار نیست و اگر مطالعات درسی، خواندن به واسطه فضای مجازی و تلاوت قرآن را لحاظ نکنیم، آماری که گزارش داده می شود نگران کننده است.

وی افزود: این وضعیت ایرانی است که مبحث کتاب و کتابخوانی و بهره برداری از کتاب جزیی جداناپذیر از  فرهنگ آن بوده است. با توجه به این مسائل باید بدنبال راه حلی برای رفع موانع بر سر راه و رونق بیشتر کتاب و کتابخوانی باشیم.

پژمانفر خطاب به منتخبین این مراسم، گفت: دقت و تعهد شما می تواند علاوه بر ایجاد حس دلبستگی به کتاب در افراد، باعث تغییر مثبت مسیر زندگی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان شود. کتابداران کار بزرگی را انجام می دهند چرا که مانند طبیبی مهربان و حاذق با استفاده از کتابهای مفید می توانند انس با کتاب را در افرادی به وجود آورند که هیچ الفتی با آن ندراند. همچنین باید در این مسیر از روشهای خلاقانه نیز استفاده کرد.

وی ضمن تقدیر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص دقت و تلاش بسیار در راستای انتخاب کتاب، افزود: متاسفانه امروز کتابهای بسیاری وجود دارد که به واسطه محتوای نامناسب می توانند به راحتی ذهن افراد را درگیر خودکنند و اطلاعات نادرستی را در اختیار آنان قرار دهند. شما می توانید با معرفی کتابهای مناسب، مردم را به سمتی هدایت کنید که به جای استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی از فیزیک کتاب برای مطالعه استفاده کنند، هر چند کاری بسیار سخت است چرا که مولفه هایی همچون جذابیت قلم و موضوع کتاب را نیز مدنظر داشت.

وی تاکید کرد: برای حرکت در مسیر انتخاب بین فضای مجازی و فیزیک کتاب باید دلسوزی و تعلق خاطر به ارزشهای اسلامی در افراد باشد وگر نه این حرکت در مسیر خوبی ادامه نخواهد داشت.

نصرالله پژمانفر اظهار کرد: باید مانند طبیبی حاذق با دقت فراوان وارد عرصه شویم و از ذهن و فکر مردم مراقبت کنیم چرا که بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی موجود در جامعه ناشی از ناآگاهی است. در این مسیر همه دستگاه های اجرای و رسانه ها باید کار مناسب را انجام دهند تا این خلا و ناآگاهی موجود را با کتاب خوب پر کنند.

وی افزود: امروز جامعه دچار بیماری ناآکاهی شده و ما باید به عنوان طبیب نه تنها به دنبال رفع بیماری باشیم بلکه باید به دنبال عامل آن نیز باشیم. آن را شناسایی و به فکر رفع آن باشیم.

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

در پایان حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی تقارن هفته بسیج با هفته کتاب را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد این تقارن سر منشا اتفاقات موثری در حوزه فرهنگ عمومی شود.

وی گفت: امروز در حال تجربه دوره ای هستیم که باید در مقابل یاوه گویی ها ایستادگی کنیم. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که وقت جهاد و مبارزه است. امروز جهاد و مبارزه اصلی در میدان فرهنگ است و شما کتابداران به عنوان  سربازان این جبهه هستید، نباید نقش خود را کم رنگ ببنید.

گنابادی نژاد تصریح کرد: دشمن با در نظر گرفتن رشد فضای مجازی در جوامع سعی دارد مردم را دچار حس کاذب کند اما شما در کتابخانه های عمومی که بعضا با محدودیت و محرومیتهای خاصی مواجه هستند می توانید در مسیر تربیت انسانهای فکور و فهیم نقش موثری ایفا کنید. شما مجاهدان عرصه جنگ نرم هستید و مراجعین به کتابخانه سربازانی هستند که شما به عنوان افسران جبهه دانایی باید نحوه نبرد در این میدان را به آنها بیاموزید. در حدیث شریفه ای  آمده است» زمانه ای می رسد که مردم در سختی هستند و هیچ چیز آنها را آرام نمی کند مگر کتاب». این حدیث اشاره به کاری دارد که شما امروز انجام می دهید. دشمن به دنبال تربیت کاذب است در حالیکه شما بدنبال تربیتی اصیل سازنده و پر ثمر هستید.

وی با بیان اینکه با وجود توسعه فضای مجازی کتاب همچنان اصالت و اولویت خود را حفظ کرده است، ابراز کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در سخنان خود فرموده اند «هر چه پیشتر برویم نیاز ما به کتاب بیشتر می شود». توجه داشته باشید که کتاب هیچ گاه منزوی نخواهد شد بلکه هر روز به اهمیت آنها افزوده خواهد شد.

معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی از  کتابخانه ها به عنوان سنگرهای بزرگ در عرصه فرهنگ یاد کرد و گفت: مسولین باید نسبت به کار و نحوه فعالیت شما آگاهی بیشتری داده باشند. نهاد کتابخانه های عمومی سازمان اصلی حوزه کتاب و کتابخوانی است اما به این بدان معنا نیست که دیگر سازمانها نقشی در این حوزه ندارند، اگر امروز با مشکلاتی در حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه هستیم همه باید با همراهی و هم افزایی به دنبال رفع آن باشیم.

وی پیشنهاد انجام پژوهشهای علمی در خصوص بررسی مشکلات و معضلات ارتباط مردم با کتاب را مطرح کرد و افزود: امروز برای نجات کشور و رسیدن به قله تمدن اسلامی  باید از شاهراهی به نام کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.

گنابادی نژاد ضمن تقدیر از جامعه کتابداران که چراغ کتاب و کتابخوانی را روشن نگاه داشته اند، از آنان به عنوان مجاهدین عرصه کتاب و کتابخوانی در مسیر آرمانهای شهیدان یاد کرد.

وی همچنین پیشنهاد تعیین زنگ کتابخوانی در مدارس و  تهیه سند کتاب برای تعیین نقش همه دستگاه های اجرایی برای تبدیل کتاب و کتابخوانی به هویت خراسان رضوی را مطرح کرد.

در مرحله اول این نشست از کتابخانه های عمومی شهید رجایی شهرستان مشهد، شهید عباس غفرانی شهرستان مه ولات، بحرالعلوم(ع) شهرستان خلیل آباد، دکتر عباس حری شهرستان مشهد و مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس به عنوان کتابخانه های عمومی نهادی برتر؛ از مریم رشادتی، کتابدار کتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد بیدخت گناباد؛ مسیحه اسدی، کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شهرستان مشهد؛ فهیمه زیبایی، کتابدار کتابخانه شهید مدرس شهرستان کاشمر در بخش کتابدار برتر کتابخانه های عمومی نهادی؛ از ام البنین عزیزی، مسئول کتابخانه عمومی نه دی شهرستان مشهد؛ مریم تورچی، مسئول کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه؛ فاطمه سلیمی، مسئول کتابخانه عمومی ابن سینا انابد شهرستان بردسکن؛ مجتبی عاملی، مسئول کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان و فاطمه جوادی، مسئول کتابخانه عمومی علامه محمدتقی جعفری شهرستان کلات به عنوان مسئول برتر کتابخانه عمومی نهادی و در بخش اعضای کتابخوان برتر در گروه های سنی مختلف از محمد چیزفهم استادی، عضو خردسال کتابخانه عمومی مولانا شهرستان تایباد؛ مهسا ایلدر آبادی، عضو کتابخانه عمومی فرهنگ شهرستان جوین؛ زینب مرشدلو، عضو کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهر خرو شهرستان زبرخان؛ نفیسه سلامی، عضو کتابخانه عمومی شهید فهمیده شهر جنگل شهرستان رشتخوار و عصمت حقیقی تبار، عضو کتابخانه عمومی بیهقی شهرستان ششتمد تقدیر به عمل آمد.

در مرحله دوم از انجمن کتابخانه های عمومی شهرستانهای کاشمر، جغتای و کلات در بخش انجمن برتر کتابخانه های عمومی شهرستان؛ در بخش خیرین نمونه استانی از مرتضی کرباسی، سید عبدالله ارجاعی و شرکت مخابرات استان خراسان رضوی از شهرستان مشهد؛ هاشم شرفی از شهرستان زبرخان و مهدی ذبیح اللهی از شهرستان سبزوار و در حوزه رسانه برتر و فعال نیز از پایگاه خبری سایه خاوران، خبرگزاری شبستان، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، روزنامه شروع، خبرگزاری کتابداری و اطلاع رسانی ایران(ایبنا)، روزنامه شهرآرا، پایگاه خبری اخترشرق، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد.

در مرحله سوم و پایانی نیز زهرا باقرزاده، پیشکسوت نمونه استانی؛ قاسم صالح پور، خدمتگذار نمونه استانی؛ مهرانه مهرداد فر، کتابدار برتر کتابخانه عمومی مشارکتی آیت الله فقیه سبزواری شهرستان سبزوار؛ زهرا نوباغی، مسئول برتر کتابخانه عمومی مشارکتی شهدای ریواده عبدل آباد شهرستان جغتای و فاطمه بلوچ، ساره تیموریان، سمانه خوشبخت، ریحانه فوجی و سیده انیسه سیدی از شهرستان سبزوار؛ سیداحمد مصطفوی، زهره منجمی و راضیه غلامی از شهرستان مشهد و اسماء قلی زاده از شهرستان گناباد به عنوان برگزیدگان استانی دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید در دو بخش حضوری و دیجیتال تقدیر به عمل آمد.

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 2 =