پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

در بازدید وزیر و دبیرکل نهاد از پروژه مطرح شد؛

بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت تا پایان سال از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد از کتابخانه مرکزی رشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان گیلان با همراهی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار گیلان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و مسئولین استانی از پروژه کتابخانه مرکزی رشت بازدید و از افتتاح این پروژه در سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنجشنبه (۱۰ آذر) و با همراهی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت؛ اسدالله عباسی، استاندار گیلان؛ یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و جمعی از مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه با حضور در محل پروژه کتابخانه مرکزی رشت، از بخش‌های مختلف این مرکز فرهنگی بازدید کرد.

استان گیلان یکی از درخشان‌ترین مناطق کشور در پرورش شخصیت‌های برجسته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از پروژه بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با بیان اینکه استان گیلان به لحاظ سابقه فرهنگی یکی از درخشان‌ترین مناطق کشور بوده و قهرمانان، نام‌آوران و علمای برجسته را در دامان خود پرورش داده است، به لزوم برخورداری از امتیازات کلان فرهنگی در آن تأکید کرد.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به لزوم گسترش و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در استان گیلان، با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت یک شبکه فرهنگی است خاطرنشان کرد: این فضاهای فرهنگی فرصت کم‌نظیری را برای ما فراهم کرده و امروز ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور به خدمات متنوع فرهنگی اهتمام دارند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی رشت با مساحتی بالغ بر ۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع هم اکنون در آستانه افتتاح قرار دارد و به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور می‌تواند ۲۵۰ هزار جلد کتاب را در خود جای دهد و بخش‌های مختلفی را شامل خواهد شد.

وی همچنین کتابخانه مرکزی رشت را فرصتی کم‌نظیر برای احیای ویژگی‌های فرهنگی استان گیلان عنوان کرد که می‌تواند موجب معرفی بیش از پیش چهره‌های شاخص فرهنگی استان گیلان از گذشته تا به امروز گردد.

استقرار دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در کتابخانه مرکزی رشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان اهتمام مسئولین استان به‌ویژه نماینده ولی فقیه در این خطه و همچنین استاندار گیلان برای گرامیداشت چهره‌های شاخص گیلانی از جمله میرزا کوچک جنگلی را قابل ستایش عنوان کرد و استقرار دائمی دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در کتابخانه مرکزی رشت را از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از افتتاح آن عنوان کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در ادامه اهتمام مسئولین استان گیلان در راستای رعایت عدالت فرهنگی و گسترش فضاهای فرهنگی در استان را بسیار ارزشمند توصیف کرد و کتابخانه مرکزی رشت را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بزرگداشت قهرمانان و چهره‌های فرهنگی استان بسیار مهم شمرد.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت را به عنوان پروژه‌ای که در گذشته مورد توجه زیادی قرار نگرفته مورد تأکید قرار داد و اتمام این پروژه در سال جاری را یکی از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد.

آمادگی کامل برای تجهیز کتابخانه مرکزی رشت کمترین زمان ممکن

مهدی رمضانی نیز در جریان این بازدید گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمادگی کامل برای تجهیز کتابخانه مرکزی رشت پس از تکمیل و آماده‌سازی زیرساخت‌های آن را دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتابخانه مرکزی رشت یکی از کتابخانه‌های مهم کشور و دارای کارکردهای فراوان کتابخانه‌های نوین است و ما تمام توان و همت خود را برای تجهیز آن در کمترین مدت زمان ممکن برای استفاده علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ مطالعه به کار خواهیم بست.

اهتمام دست‌اندرکاران استانی به افتتاح کتابخانه مرکزی رشت

استاندار گیلان نیز در جریان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتابخانه با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت که پس از سالها وقفه در احداث و تکمیل آن، امروز به پیشرفتی نزدیک به ۹۱ درصد رسیده است، گفت: با همت دست‌اندرکاران پروژه به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسدالله عباسی همچنین با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در استان گیلان بر لزوم ایجاد این دبیرخانه در کتابخانه مرکزی رشت تأکید کرد.

افزایش ۲۵ درصدی سرانه کتابخانه‌ای استان گیلان با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت

یاسر تقوا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این بازدید در گزارشی به ویژگی‌های کتابخانه اشاره کرد و با بیان اینکه این کتابخانه گنجایش ۲۵۰ هزار جلد کتاب را دارد به کارکردهای ۴۷ گانه این کتابخانه پرداخت و آن را فرصت مغتنمی برای اهالی فرهنگ و مطالعه در استان گیلان برشمرد.

یاسر تقوی همچنین اضافه کرد: در صورت افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی رشت سرانه فضای مطالعاتی در استان گیلان تا ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و به تبع آن سایر شاخص‌های کتابخانه‌ای از جمله امانت منابع و عضویت نیز افزایش زیادی خواهند داشت.

گفتنی است پروژه کتابخانه مرکزی شهر رشت در زمینی به مساحت ۸ هزار و ۶۰۰ مترمربع و با زیربنایی بالغ بر ۷۲۰۰ مترمربع با پیشرفت ۹۱ درصدی دارای بخش‌های متنوعی نظیر سالن‌های مطالعه مجزا ویژه خانمها و آقایان‌، بخش مستقل کودک، نابینایان و ناشنوایان، سالمندان، اتاق علم، ساختکده، بخش نشریات و مجلات، مخازن مختلف کتاب، بخش مرجع و دیگر بخش‌های متنوعی چون سالن‌های اجتماعات و جلسات، گالری و... در حال تکمیل می‌باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 12 =