چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

در دیدار دبیرکل نهاد با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد مطرح شد؛

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

دیدار دبیرکل نهاد با نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دیدار با مهدی رمضانی دبیرکل نهاد گفت: باید از دانشجویان و دانشمندان دعوت کنیم تا در مورد موضوعات مختلف همفکری کنند. اگر کتابخانه‌ها مراکز برپایی چنین گردهمایی و همفکری‌هایی باشند گام مهمی برای پیشرفت کشور برداشته‌ایم. باید خداباوری، تفکر و تعقل را از سنین کودکی در فرزندان‌مان نهادینه کنیم وکتابخانه‌ها را به مرکز تردد اهل فکر و دانش و تحقیق تبدیل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱ در سفر به استان یزد با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، آیت الله محمد رضا ناصری، دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: ما حدود ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور داریم که از این تعداد ۲۷۳۳ کتابخانه مستقیماً توسط نهاد اداره می‌شود و باقی کتابخانه‌هایی است که به صورت مشارکتی و خصوصی زیرنظر نهاد فعالیت می‌کنند. ما در منطقه به لحاظ شبکه کتابخانه‌های عمومی در رتبه اول قرار داریم و شبکه کتابخانه‌های عمومی ما حتی از کتابخانه‌های کشور ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه بسیار گسترده‌تر است. در حوزه کشورهای جهان اسلام جزء کشورهای پیشرو هستیم و پس از اندونزی در رتبه دوم قرار داریم و در آسیا نیز در رتبه پنجم هستیم و در دنیا، هم به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای و هم به لحاظ تعریف خدمات کتابخانه‌ای جزء کشورهای پیشرو هستیم.

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

دبیرکل نهاد با اشاره به ثمرات انقلاب اسلامی در حوزه کتابخانه‌های عمومی افزود: پیش از انقلاب با جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری دارای ۳۰۰ کتابخانه بودیم که اگر قرار بود این عدد در روالی عادی با تناسب جمعیت امروز گشترش پیدا کند، باید امروز ۹۰۰ کتابخانه می‌داشتیم، اما امروز دارای ۳۷۰۰ کتابخانه در سراسر کشور هستیم و عمده پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه مربوط به بعد از انقلاب اسلامی می‌شود و خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در کشور ما در این زمینه رخ داده است.

توجه به مبحث «خواندن» با محوریت کودک و نوجوان

رمضانی در بخش دیگری در سخنان خود به بحث «خواندن» اشاره کرد و گفت: خواندن، فصل نوینی در  حوزه فرهنگی در دنیا است. موضوعی که صرفاً به مطالعه محدود نمی‌شود و خواندنی است که در آن تفریح و پر کردن اوقات فراغت نیز وجود دارد. منطق این بحث نیز این است که لزوماً اطلاعات در پی مطالعه افزوده نمی‌شود؛ مثل خواندن رمان‌ها و داستان‌ها. این فضا در نهاد با اولویت کودک و نوجوان با جدیت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: همه کتابخانه‌های عمومی ما در سراسر کشور دارای بخش کودک و نوجوان هستند و امروز به سمت راه‌اندازی کتابخانه‌های ویژه کودک نیز رفته‌ایم. یعنی علاوه بر بخش کودک کتابخانه‌ها و بخش ویژه کودک در کتابخانه‌های مرکزی، که خود به اندازه یک کتابخانه مستقل هستند، ۱۳ کتابخانه ویژه کودک و نوجوان داریم. همچنین مجموعه اقداماتی با عنوان «هدهد سفید» در حوزه کودک درنظر گرفته‌ایم که دارای کتابخانه، برنامه تلویزیونی، جشنواره و کتاب است.

دبیرکل نهاد با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان یزد گفت: خوشبختانه در استان یزد با حمایت‌هایی که صورت گرفته، به یکی از استان‌های الگوی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه مرکزی تبدیل شده است. در موضوع بازطراحی کتابخانه‌ها نیز اتفاقات خوبی رخ داده که باید ادامه پیدا کند.

وی با تقدیر از حمایت‌های امام جمعه یزد در حوزه کتاب و کتابخوانی تأکید کرد: مهمترین نکته‌ای که ما در استان یزد به دنبال آن هستیم، توسعه کتابخانه‌های‌ سیار است. اگر پیگیری‌ها و حمایت‌های لازم برای تأمین خودرو از داخل استان صورت بگیرد، کار تجهیز و تأمین منابع و نیروی انسانی آن را ما انجام می‌دهیم تا ان‌شاءالله در کنار ظرفیت‌های موجود در استان به شبکه‌ای گسترده برای خدمت‌رسانی تبدیل شود.

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

ضرورت خداباوری، تفکر و تعقل در مسیر آموزش

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد آیت‌الله محمدرضا ناصری نیز ضمن خیرمقدم به دبیرکل و هیئت همراه و تقدیر از خدمات مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سخنانی گفت: باید روی مقوله کتاب و کتابخوانی کار کرد و علاقه به کتابخوانی را از کودکی در بچه‌ها و به خصوص در مدارس ایجاد کرد. خیانتی که غربی‌ها در حوزه آموزش به ما و به بشریت کردند این بوده است که اجازه ندادند چند مسئله در رده افکار ما قرار بگیرد؛ تلاش کردند ما را در سطح نگه دارند که خودشان به عمق کشف علوم بپردازند.

وی افزود: اولین مسئله این بود که غربی‌ها تلاش کردنند «خداوباوری»، تدین و دین‌باوری را از بچه‌های ما بگیرند تا هویت نداشته باشند. چراکه اگر خداباوری در فرزندان ما به وجود بیاید، آنها هویت و شخصیت پیدا می‌کنند و غربی‌ها به فرزندان ما دسترسی نخواهند داشت. به همین دلیل آنها عملاً سعی می‌کنند که فرزندان ما بی‌دین بار بیایند و الگوهای خود را از فضای مجازی بگیرند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری ادامه داد: دومین نکته که قرآن بر آن تأکید ویژه داشته، موضوع «تفکر» است. غربی‌ها از همان حدود ۱۰۰ سال پیش که مدارس را آوردند، اجازه ندادند بچه‌های ما لحظه‌ای تفکر کنند. درس‌هایی برای آنها تعیین کردند تا تنها با خواندن و حفظ کردن، نمره دریافت کنند. این روند اجازه و فرصت هر گونه فکر کردن را از فرزندان ما گرفته است. همین موضوع باعث می‌شود که همه در مدارس و دانشگاه‌های ما تنها در حال روخوانی هستند.

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

نقش کتابخانه‌ها در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

نماینده ولی فقیه در استان یزد در این باره توضیح داد: در این روند فرزندان ما پس از خارج شدن از دانشگاه وقتی معلم یا مدیر می‌شوند، قدرت اداره فضای کاری خود در مواجهه با چالش‌ها را نداشته باشند؛ چراکه آن معلم تنها کتاب‌های علمی را روخوانی کرده و یا آن مدیر تنها کتاب‌های مدیریت را روخوانی کرده است. این در حالی است که قرآن کریم بارها به طور مؤکد می‌فرماید که چرا تفکر نمی‌کنید؟

آیت‌الله محمدرضا ناصری سومین مسئله را «تعقل» یا رشد دادن عقل فرزندان این سرزمین دانست و گفت: اگر تعقل بچه‌های ما رشد کند، خوب را از بد و دوست را از دشمن تشخیص می‌دهند. تعقل باعث می‌شود که بدانیم ماهیت رابطه کشورهایی مانند انگلیس با ما چیست. کشوری که سیصد سال به ما ظلم کرد؛ در جنگ جهانی آرد و نان ما را بردند و باعث شدند ۹ میلیون نفر از مردم ما از گرسنگی بمیرند تا آن آرد و نان را به سربازان خودشان برسانند. لذا افرادی که تعقل داشته باشند دوست را از دشمن تشخیص می‌دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به جایگاه کتابخانه‌های عمومی در حرکت آموزش در مسیر خداباوری، تفکر و تعقل گفت: باید از دانشجویان و دانشمندان دعوت کنیم تا در مورد موضوعات مختلف همفکری کنند. اگر کتابخانه‌ها مراکز برپایی چنین گردهمایی و همفکری‌هایی باشند گام مهمی برای پیشرفت کشور برداشته‌ایم. باید خداباوری، تفکر و تعقل را از سنین کودکی در فرزندان‌مان نهادینه کنیم وکتابخانه‌ها را به مرکز تردد اهل فکر و دانش و تحقیق تبدیل کنیم.

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

نقش کتابخانه‌های عمومی در نهادینه کردن خداباوری، تفکر و تعقل

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 1 =