چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پیامی به مناسبت روز دانشجو مطرح کرد؛

اهتمام دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری»

برنامه كتابخانه‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پیامی به مناسبت روز دانشجو، ضمن تقدیر از کسانی که در پویا و زنده نگه داشتن کتابخانه و ایجاد زمینه‌های اجرایی و فکری برای تحقق کارکرد اجتماعی آن می‌کوشند، خواستار اهتمام دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، متن پیام مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مناسبت ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، به این شرح است:

انتظار من از شما جوان‌ها و اساتید این است: تولید علم کنید؛ به سراغ مرزهای دانش بروید؛ فکر کنید؛ کار کنید. با کار و تلاش می‌شود از مرزهایی که امروز دانش دارد عبور کرد.
(رهبر معظّم انقلاب، بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه، ۱۷ تیرماه ۱۳۸۳)

کتابداری، به جز آگاهی از آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، عنصر بسیار مهم‌تری نیز دارد: «هنر کتابداری» که شامل مدیریت و سازماندهی و، مهم‌تر از آن، «مهارت در برقراریِ ارتباط انسانی» است. کتابداران عزیز ما این مهارت و هنر بنیادین را در صحنه عمل اجتماعی، یعنی در  کتابخانه و در مواجهه واقعی با عضو می‌آموزند. همین مهارت و هنر است که به کتابخانه جلوه‌ای اجتماعی می‌دهد، به رفت‌وآمد کتابدار به کتابخانه معنا می‌بخشد و منزلت اجتماعی او را به مردم معرّفی می‌کند.

از این منظر، دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی رسالتی سنگین بر عهده دارند تا علاوه بر آگاهی از آموزه‌های مرسوم در دانش کتابداری، به پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» نیز اهتمامی بیش از پیش داشته باشند. همراهیِ پژوهشی و فکری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مجموعه علمی حوزه کتابداری نیز راهبرد و اقدام بایسته‌ای است که به این تعامل کارساز و مبارک یاری خواهد رساند.  

بر خود فرض می‌دانم با تبریک روز گرامی شانزدهم آذرماه، روز دانشجو، به کتابداران و همکاران دانشجو، از همه دانشوران، پژوهشگران، دانشجویان و کسانی که در پویا و زنده نگه داشتن کتابخانه و ایجاد زمینه‌های اجرایی و فکری برای تحقق کارکرد اجتماعی آن می‌کوشند تقدیر کنم و برای آنان از درگاه الهی توفیق بطلبم.

مهدی رمضانی
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 0 =