سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۲۴

جذابیت فرایند مطالعه در طرح با هم بخوانیم بچه‌ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

اعظم زارع زاده

اعظم زارع زاده، مجری طرح باهم بخوانیم در کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) ابرکوه، گفت: باهم بخوانیم با جذاب سازی فرایند مطالعه به همراه بحث و گفتگو، بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع)، شهر ابرکوه استان یزد و اعظم زارع زاده، کتابدار این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.

زارع زاده کودکان و نوجوانان را بیشترین مراجعان به کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) ابرکوه دانست و با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: معیار من برای انتخاب شرکت کنندگان، انتخاب اعضای فعالی بود که عموما در برنامه های کتابخانه مشارکت داشتند و در همسایگی کتابخانه زندگی می کردند و به این ترتیب ۱۲ نفر از دختران عضو کتابخانه انتخاب شدند.

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

وی با اشاره به منابع مورد علاقه شرکت‌کنندگان این کتابخانه، گفت: بچه ها به منابع حوزه دین علاقه نشان می دادند و حین خواندن کتاب شنیده های خود را به یکدیگر به اشتراک می گذاشتند. علاوه بر این، موضوع علم، به ویژه آنجا که با کار عملی همراه می شد، مثلا کتاب «اسرار طبیعت» جذابیت بسیاری داشت. اقبال بچه ها به کتاب «کاردستی با جعبه های مقوایی» هم به قدری بود که به جای مطالعه فردی کتاب، ترجیح می دادند کنار هم و در کتابخانه روی آن کار کنند.

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

زارع زاده، جمع خوانی را شیوه مورد علاقه مطالعه در بین شرکت کنندگان کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) دانست و گفت: انجام کار گروهی و همکاری در یافتن پاسخ سوالات برای بچه ها خوشایند بود. در بلندخوانی، از آنجا که تمام متن کتاب باید خوانده می شد، برای بچه ها قدری خسته کننده بود؛ برای نمونه خوانش کتاب «گل عزیز نرگس» که حجم زیادی داشت، برای بچه ها بسیار خسته کننده بود؛ من سعی کردم با خوانش کتاب طی دو جلسه و اضافه کردن آموزش کاردستی گل نرگس، این جلسه را برای بچه ها شیرین کنم. اما در جمع خوانی من موضوع را توضیح می دادم و بعد بچه ها قسمت هایی از کتاب را می خواندند، پاسخ سوالات را پیدا می کردند و برایشان هیجان انگیز بود.

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

وی دریافت بازخورد مثبت از سوی شرکت کنندگان و خانواده های آنان را شیرین ترین خاطره از اجرای دور دوم طرح باهم بخوانیم دانست و گفت: در زمان اجرای طرح و پس از آن، بچه ها همواره متقاضی استمرار آن بوده اند و رضایت آن ها برای من بهترین هدیه بود. علاوه بر این، والدینی بودند که از پیشرفت فرزندانشان به واسطه مشارکت در این برنامه می گفتند؛ مادری می گفت، فرزندش که در روخوانی ضعیف است، این روزها برای خوانش بهتر در جمع دوستانش در کتابخانه، زمان بیشتری اختصاص می دهد؛ والدینی هم بودند که دقت، توجه و کنجکاوی فرزندانشان در محتوای یک کتاب را حاصل مطالعه عمیق در جریان این طرح می دانستند.

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

زارع زاده خواستار استمرار اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: در کتابخانه ما جلسات باهم بخوانیم، زمینه ای برای کشف استعدادهای بچه ها شد؛ برخی خوب از روی کتاب می خوانند؛ بعضی در ساخت کاردستی بسیار خلاقانه عمل می کنند؛ بعضی در نحوه بیان آرای خود مهارت دارند و برخی با فهم درست موضوع، به خوبی از آن می نویسند. قطعا با شناخت استعدادهای بچه ها در برنامه های کتابخانه روی کمک آن ها حساب می کنم. علاوه بر این، جذابیت فرایند مطالعه عمیق همراه با گفتگو، بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد و کنجکاوی سایر مراجعان را برانگیخت. در زمان برگزاری باهم بخوانیم مراجعان بسیاری نزد من می آمدند و از فعالیت گروه ۱۲ نفره باهم بخوانیم می پرسیدند. برایشان می گفتم که این طرح با حضور اعضای فعال و کتابخوان اجرا می شود و این موضوع آن ها را به حضور بیشتر در کتابخانه و مشارکت در برنامه ها ترغیب می کرد.

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

وی اجرای طرح باهم بخوانیم را در افزایش میزان امانت کتاب در کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) اثرگذار دانست و گفت: گفتگو و اظهار نظر درباره کتاب در جمعی ۱۲ نفره، تمایل بچه ها را به دانستن در آن حوزه موضوعی بیشتر می کرد؛ بچه ها وقتی از عنوان کتابی که در جلسه بعد موضوع بحث بود، مطلع می شدند، مایل بودند از آن موضوع بیشتر بدانند و این امر باعث افزایش میزان امانت کتاب در جریان اجرای طرح باهم بخوانیم شد.

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

جذابیت فرایند مطالعه در طرح باهم بخوانیم بچه ها را به حضور مستمر در کتابخانه ترغیب کرد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 14 =