دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

نویسنده کتاب «نعمت جان»:

کتابخانه عمومی نخستین محل مراجعه افراد برای یافتن پاسخ است

سمانه نیکدل

سمانه نیکدل، نویسنده کتاب «نعمت جان» با اشاره به اهمیت تجهیز کتابخانه های عمومی به منابع روزآمد و متناسب با تمامی سلایق، گفت: به اعتقاد من کتابخانه عمومی، نخستین محل مراجعه افراد برای یافتن پاسخ و تأمین نیازهای پژوهشی است.

سمانه نیکدل، نویسنده کتاب «نعمت جان»، از منابع معرفی شده در طرح کتابخوان ویژه آذر ۱۴۰۱ در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اشاره به ایده شکل گیری این کتاب، گفت: اندیمشک، شهر محل زندگی من، مقر پشتیبانی از جنگ بوده، با اینحال من از کارهای مردم شهرم در زمان جنگ بی اطلاع بودم. در سال ۱۳۹۳ در کنگره سرداران و یک هزار شهید شهرستان اندیمشک، با آقای مهدی نژاد آشنا شدم. ایشان طرح جمع آوری خاطرات مردم اندیمشک را مطرح کردند و مجله «راه» را برای مطالعه در اختیار من گذاشتند. پس از مطالعه مجله تصمیم گرفتم در انجام این طرح همکاری کنم و از اسفند ۱۳۹۳ کار را با گروهی ۶ نفره با پژوهش در خصوص تاریخ شفاهی اندیمشک آغاز کردیم. افرادی که در شکل گیری تاریخ اندیمشک نقش داشتند را شناسایی کردیم و در حین کار با خانم صغری بستاک آشنا شدم که ساکن تهران بودند و اولویت ما گفتگو با افراد ساکن اندیمشک بود. در بین مصاحبه ها دائما اسم خانم بستاک تکرار می شد؛ بنابراین بهمن ۱۳۹۴ با ایشان قرار مصاحبه گذاشتم. طی صحبت با خانم بستاک متوجه تنوع فعالیت هایشان از حضور در فعالیت های انقلابی تا پیکار با بیسوادی و کارهای امدادی و ... شدم. بعد از اولین مصاحبه به این نتیجه رسیدم که زندگی خانم بستاک به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به یک کتاب را دارد و در واقع سنگ بنای ثبت خاطرات خانم بستاک در قالب یک کتاب از همان اولین مصاحبه شکل گرفت.

وی ادامه داد: مصاحبه ها را آغاز کردیم و حاصل آن ۷۰ ساعت گفتگو بود. بعد از آن کتاب به مرحله ارزیابی محتوایی رسید؛ سپس کار تدوین از مهر ۱۳۹۷ آغاز شد و در اردیبهشت ۱۳۹۹ به اتمام رسید. در نهایت «نعمت جان» بهمن ماه ۱۳۹۹ روانه بازار نشر شد. این کتاب نثری ساده و صمیمی دارد و از زبان خانم بستاک روایت شده است. مخاطب «نعمت جان» می تواند تمام جامعه ایرانی باشد اما کتاب به طور خاص حرف های بسیاری برای زنان جامعه اسلامی دارد.

نیکدل اضافه کرد: داستان «نعمت جان» با مجروح شدن برادر خانم بستاک در زمان جنگ شروع می شود که می تواند نقطه اوج محسوب شود؛ از آنجا داستان در قالب رفت و برگشت هایی روایت می شود که طی آن مخاطب با دوران کودکی خانم بستاک و خانواده ایشان آشنا می شود. کتاب در ۸ فصل تدوین شده و هر فصل به یک فعالیت خاص خانم بستاک اختصاص داده شده است؛ فصل آخر هم نشان دهنده اوج فداکاری های ایشان است که تصمیم به ازدواج با یک جانباز قطع نخاع می گیرند. به گفته آن ها که کتاب را مطالعه کرده اند، داستان ابهامی ندارد و مخاطب را با خود همراه می کند.

وی با اشاره به بازخوردهای دریافتی از مخاطبان کتاب گفت: در اندیمشک افراد بسیاری با مطالعه کتاب نسبت به اقدامات انجام شده در اندیمشک در پشتیبانی از رزمندگان، اظهار تعجب می کردند. اینکه همشهریان من از سابقه درخشان شهرمان در جریان انقلاب و دفاع مقدس آگاه شدند، برای من بسیار حائز اهمیت است. یادم می آید، دختر ده ساله ای کتاب را ۲ یا ۳ بار خوانده بود، نامه ای برای خانم بستاک نوشت و بسیار مشتاق دیدار ایشان بود. این اثرگذاری بر روی نسل چهارم انقلاب برای من ارزشمندترین بازخورد بود.

نویسنده کتاب «نعمت جان» با اشاره به اهمیت نقش کتابخانه های عمومی در ترویج کتابخوانی، گفت: من به بسیاری از کتابخانه های عمومی مراجعه کرده ام و خوشبختانه با منابعی غنی رو به رو شده ام؛ امیدوارم کتابخانه های عمومی در شهرهای کوچک هم از این میزان غنا برخوردار شوند؛ چراکه به اعتقاد من کتابخانه عمومی، نخستین محل مراجعه افراد برای یافتن پاسخ و تأمین نیازهای پژوهشی است. تجهیز کتابخانه های عمومی با منابع به روز در تمامی زمینه ها و متناسب با تمامی سلایق، این مراکز را در به انجام رساندن موفق مأموریت خود یاری خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 2 =