دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۲۳

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

کتابخانه فرهیختگان ایسین (1).jpg

زهرا پورحسن، کتابدار کتابخانه روستایی فرهیختگان ایسین با اشاره به انگیزه‌های خود برای شرکت در طرح «با هم بخوانیم» از وابستگی و وفاداری بیشتر بچه‌ها به کتابخانه پس از اجری این طرح و همچنین همراهی عاشقانه مادری که با وجود آسیب دیدگی به همراهی فرزندش در  این طرح ادامه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد و عمومی کتابخانه روستایی فرهیختگان ایسین روستای پشته در شهرستان بندرعباس از توابع استان هرمزگان نیز یکی از کتابخانه‌های عمومی مشارکت کننده در این طرح بوده است.

کتابخانه روستایی فرهیختگان ایسین در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع با ۴۲۰ متر زیربنا، دارای بخش های مختلفی چون کودک، نوجوان، مرجع، نشریات و بزرگسال و همچنین دو سالن مطالعه مجزا برای خواهران و برادران و یک سالن اجتماعات است. این کتابخانه عمومی با داشتن ۴۲۲ عضو فعال و ۱۶ هزار نسخه کتاب در یک شیفت کاری مشغول ارائه خدمت به مردم روستای پشته و همچنین روستاهای اطراف است.

زهرا پورحسن، کتابدار کتابخانه روستایی فرهیختگان ایسین درباره انگیزه‌های خود برای مشارکت در دومین دوره از طرح «با هم بخوانیم» گفت: من با شرکت در کلاس‌های آموزشی دوره اول این طرح که در سال ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد برگزار شد با این طرح آشنا شدم و چون از همان ابتدا به کار با کودک علاقمند بودم، برای مشارکت در آن اقدام کردم.

وی درباره برگزاری این طرح نیز گفت: کتاب‌های ارائه شده در این طرح هدفمند به شکل بسیار هوشمندانه‌ای انتخاب شده بود تا بچه‌ها را هرچه بیشتر با سبک زندگی ایرانی اسلامی آشنا کند و در طی کارهای گروهی  و افزایش مهارت‌های مختلف اجتماعی، به تصمیم گیزی آنها در مواقع حساس و مهم کمک کند. مطالعه این کتاب‌ها در هر دو دوره برگزاری طرح «با هم بخوانیم» روی اخلاق و رفتار بچه‌ها نیز تاثیرات مثبتی گذاشته بود.

این کتابدار افزود: اجرای این طرح با کارهای خلاقانه‌ای از طرح بچه‌ها نیز همراه شد؛ به طوریکه بچه ها از مطالب کتاب‌ها روزنامه دیواری درست می‌کردند، نقاشی می‌کشیدند و همچنین توانستیم برای جمع خوانی بعضی از کتابها مانند «جای او خالی» بچه ها را به کنار مزار شهدا و برای خوانش  کتاب «اسرار طبیعت» آنها را به دامان به طبیعت روستا ببریم که خاطراتی شیرین و به یاد ماندنی را برای همه ما رقم زد.

پورحسن در ادامه با اشاره به همراهی خوب والدین در اجرای این طرح گفت: زمانی که برای جمع خوانی کتاب «جای او خالی» همراه با بچه ها به مزار شهدای روستا رفتیم، مادر یکی از بچه ها نیز همراهش آمده بود. البته باید بگویم که این مادر در اکثر جلسه ها شرکت میکرد و از اینکه این طرح در روستا برگزار می‌شد، بسیار راضی بود. ولی آن روز در یک اتفاق ناراحت کننده، مادر از پله‌ها افتاد و دستش آسیب دید و متاسفانه مجبور شد تا دستش را گچ بگیرد.

وی ادامه داد: من از این اتفاق دردناک و عدم حضور آنها در ادامه طرح بسیار ناراحت شدم. اما فغردای آن روز در کتابخونه نشسته بودم که دیدم با مادر با دست گچ گرفته به همراه دخترش وارد کتابخانه شد. برایم بسیار جالب بود که حتی در صورت مادر نشانی از ناراحتی هم دیده نمی‌شد. بازم عذرخواهی کردم اما ایشان با خنده گفت «مهم نیست و یه اتفاق بوده؛ اینم یه یادگاری و خاطره از با هم بخوانیم شد که برای من میمونه». از او پرسیدم اگر بخواهیم برای ادامه طرح به جای دیگری برویم، باز هم ما را همراهی می‌کنید؟ با قاطعیت و لبخند گفت «بله».

کتابدار کتابخانه روستایی فرهیختگان ایسین  با تشکر از همراهی مسئولان در برگزاری این طرح در روستای پشته گفت: خانم دریانورد مدیرکل استان و آقای حیدری معاون ایشان، همچنین خانم بلندآبادی کارشناس فرهنگی، خانم سالاری کارشناس امور کتابخانه ها، آقای غلامشاهی رئیس شهرستان و تعدادی از کارشناسان ستادی اداره کل کتابخانه های استان هرمزگان ضمن حضور و بزدید از برخی جلسات طرح با هم بخوانیم در اختتامیه این طرح نیز حضور یافتند.

پورحسن درباره تاثیرات برگزاری این طرح بر اعضای شرکت کننده نیز گفت: ابتدا باید بگویم که این طراح برای خود من بسیار زیبا و جذاب بود. چرا که هر اقدامی که باعث استمراار حضور بچه ها در کتابخانه شود، محیط کتابخانه را با نشاط تر می‌کند. علاوه بر اینکه خود بچه ها نیز این طرح را دوست داشتند و حتی پس از پایان طزرح، پیگیر اجرای دوباره آن بودند.

وی یادآور شد: خانواده ها نیز برای همراهی بچه ها بسیار مشتاق بودند و کتاب‌ها را میخواندن و نظر میدادند که برای من خیلی جالب بود. یکی از مادرا می‌گفت دخترش هر جمله جالبی که در کتاب‌ها می‌بیند را روی برگه‌ای کوچک می‌نویسد و به دیوار اتاقش نصب می‌کند. به طور کلی من حس کردم بچه ها در طول طرح و حتی بعد از پایان طرح خیلی به خودم و کتابخانه وابسته تر از قبل شده‌اند و مطمئنم که اعضای وفاداری باقی می‌مانند.

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

طرح «با هم بخوانیم» وفاداری بچه‌ها به کتابخانه را افزایش داد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 3 =