دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷

دبیرکل نهاد در پاسخ به کتابداران قرچک، ورامین و پیشوا:

طرح «مأموریت کتابخانه من» مدل ایده‌آل اداره کتابخانه‌ها

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا *

مهدی رمضانی در دیدار با کتابداران قرچک، ورامین و پیشوا گفت: ایده آل من این است که تمامی کتابخانه‌ها بر اساس طرح «مأموریت کتابخانه من» اداره شوند؛ در این مدل، مدیریت کتابخانه شامل انتخاب منابع، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ساعت کار و... توسط کتابداران کتابخانه تنظیم می‌شود؛ چراکه اقتضای هر کتابخانه بسته به منطقه‌ای که در آن واقع شده، متفاوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد ۲۳ آذرماه طی سفر به شهرستان ورامین و دیدار با کتابداران شهرستان‌ها قرچک، ورامین و پیشوا، به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

پیگیری برای رفع مشکلات سامانه «سامان»

مهدی رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر رفع مشکلات نرم‌افزار سامان، اظهار داشت: این نرم‌افزار در ابتدا برنامه‌ای برای مخاطبان و مراجعان کتابخانه‌های عمومی بود و امروز بیشتر برای مدیریت کتابخانه‌های عمومی از آن استفاده می‌شود. عدم به‌روزرسانی این برنامه از نظر نرم‌افزاری و سرور، باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. مشکلات فنی این نرم‌افزار در حال بررسی است و به زودی رفع می‌شود.

تغییر مدل عضویت در کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد در خصوص تغییر مدل عضویت در کتابخانه‌های عمومی گفت: نحوه عضویت در کتابخانه‌های عمومی به زودی تغییر خواهد کرد و در مدل جدید همه مردم با کد ملی برای استفاده از مخزن عضو کتابخانه هستند. به جز مخزن، پنجره خدمات خواهیم داشت و هر شهروندی بر اساس خدمت مورد نیاز خود عضو می‌شود. همچنین درجه‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس تعداد خدمات، برنامه‌ها، متراژ کتابخانه و امکانات انجام می‌شود؛ بنابراین اگر کتابخانه‌ای با متراژ بالا، مثلاً دو خدمت ارائه دهد، درجه‌اش پایین می‌آید و این موضوع در بین همکاران ما به ازای تشویقی پیدا می‌کند.

طرح «مأموریت کتابخانه من» مدل ایده‌آل اداره کتابخانه‌ها

وی تصریح کرد: ایده آل من این است که تمامی کتابخانه‌ها بر اساس طرح «مأموریت کتابخانه من» اداره شوند؛ در این مدل، مدیریت کتابخانه شامل انتخاب منابع، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ساعت کار و... توسط کتابداران کتابخانه تنظیم می‌شود؛ چراکه اقتضای هر کتابخانه بسته به منطقه‌ای که در آن واقع شده، متفاوت است. ما دستگاهی خدماتی هستیم و باید شرایط حضور حداکثری مراجعان را فراهم کنیم به گونه‌ای که مردم حامی و پیگیر جدی کتابخانه‌های عمومی باشند.

ثبات مدیریت همراه با ارزیابی

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر استفاده از نیروهای جدید به جای حضور چندین‌ساله برخی همکاران در یک سمت، گفت: لزوماً طولانی شدن دوره مسئولیت در حوزه فرهنگ بد نیست، به شرط اینکه با ارزیابی همراه باشد. به علاوه مهم است که سیستم احساس رکود نکند.

لزوم رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌ها

وی همچنین بر لزوم رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌ها تأکید کرد و گفت: متأسفانه در مواردی به دلیل اشتراک فضا، رفع مشکل گرمایش و سرمایش تنها مربوط به نهاد نمی‌شود. اما آینده نهاد از حیث فضاهای فیزیکی روشن است و امروز عموماً فضاهایی که به ما اضافه می‌شود، متعلق به نهاد است و ما مدیر فضاهای خودمان خواهیم بود. خوشبختانه بسیاری از مشکلاتمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دوره در حال پیگیری و رفع است.

حرکت به سوی پرداخت سرانه فرهنگی به کتابخانه‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر در نظر گرفتن هزینه‌ای برای برنامه‌های فرهنگی کتابخانه گفت: بنده در دوره معاونت توسعه، طرحی مبنی بر پرداخت سرانه فرهنگی به ازای هر کتابخانه، ارائه دادم؛ مقدمات کار نیز انجام شد اما متأسفانه به کسری بودجه سال ۱۳۹۸ برخورد کردیم و متوقف شد؛ بر اساس محاسبات آن زمان، برای شروع این طرح ۲.۵ میلیارد تومان مورد نیاز بود. مسیر همان است اما هماهنگ کردن امور کمی زمانبر است.

پایدارسازی منابع مالی نهاد از مسیر اصلاح قانون، نگاه مسئولان و بودجه

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر تسریع رفع مشکلات معیشتی، گفت: ما همه توان، انرژی و تمامی ارتباطات را برای پیگیری این موضوع اختصاص داده‌ایم؛ از طریق رئیس جمهور موضوع را پیگیری کرده‌ایم، مکاتبات متعددی با معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، به همراه پیگیری حضوری و برگزاری جلسات کارشناسی داشته‌ایم. بحث اصلاح قانون نهاد سالهاست در دستور کار نهاد بوده است و خدا را شاکرم که در این مقطع با تمام فرازها و فرودها پیشرفت خوبی داشته است. منابع مالی نهاد باید پایدار شده و این مشکل به صورت مداوم حل شود. این موضوع نیازمند کار زیرساختی است که مسیر آن از اصلاح قانون، نگاه مسئولان و بودجه می‌گذرد و زمان می‌برد. در موضوع افزایش یک میلیونی حقوق نیز موانعی وجود داشت که پیگیری‌ها انجام شد و ان‌شاءالله پایان آذرماه این افزایش در حقوق همکاران اعمال خواهد شد.

سلب اختیار دبیرکل برای تبدیل وضعیت توسط دیوان عدالت اداری

وی در خصوص موضوع تبدیل وضعیت، اظهار داشت: تبدیل وضعیت دو منشأ دارد؛ کسانی که از طریق آزمون وارد نهاد شدند مشمول تبدیل وضعیت خواهند بود؛ منشأ دیگر هم، بر اساس مصوبه هیئت امنا در اختیار دبیرکل بود. دیوان عدالت اداری در حال حاضر این اختیار را از دبیرکل گرفته است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 8 =