شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

با معرفی ۶ برگزیده و ۳ شایسته تقدیر؛

مرحله منطقه ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در همدان منتخبان خود را شناخت

اختتامیه قصه گویی دوسالانه منطقه غرب کشور

پس از رقابت ۲۲ نفر در دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید غرب کشور، ۶ قصه‌گو برگزیده و ۳ نفر شایسته تقدیر شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین اختتامیه دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» غرب کشور با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان؛ معصومه حسنی‌خوانسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه؛ فاطمه ستاری‌نوید، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری همدان؛ وجیه‌الله ذکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان همدان؛ موسی اعظمی، رئیس بنیاد نخبگان استان همدان؛ مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان؛ محمود مسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان؛ سعید شهابی‌نیا، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی‌ شهر همدان و خیل عظیم مخاطبان، کودکان و دانش آموزان همدانی در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی همدان برگزار شد.

مرحله منطقه ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در همدان منتخبان خود را شناخت

قصه گویی در هنر نقشی اساسی دارد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قله همه کارهای ما فرهنگ است، اظهار کرد: هنر باید مطابق با ذائقه امروز تعریف و در این راستا برنامه و ایده‌های نو مطرح و پیگیری شود. قصه گویی نقش اساسی در هنر دارد. قصص قرآنی خود گویای این هنر است تا جایی که دانشمندان به این جمع بندی رسیدند که قصه گویی معرفت بخشی دارد. به عبارتی مخاطب از قصه، حرف‌ها و نکات مورد نظر را دریافت می‌کند؛ بنابراین حرف اول و آخر را امروز باید در هنر زد، از همین رو باید جای هنر در جامعه تعریف شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یادآور شد: هنرنمایی در مسائل اجتماعی روز اجتناب ناپذیر است به طوری که گاهی یک قصه یا یک سریال نشان از عظمت یک ملت در طول تاریخ دارد؛ همچون سریال در حال ساخت سلمان که جایگاه ایران را نمایان خواهد کرد. این سریال یک انقلاب در سینمای ایران به شمار می‌رود، بنابراین دست به دست هم دادیم تا هر چه سریع‌تر این سریال به اتمام برسد.

وی در ادامه متذکر شد: هنر در ذات انسان است، در حقیقت هنر غذای خوشبو، آماده، قابل جذب و رشد دهنده‌ای است. باید به واسطه شعر، سخنرانی، انیمیشن و دیگر هنرها حرف‌هایمان را بزنیم. بنابراین گردهمایی اصحاب فرهنگ در راستای کتابخوانی، ترویج مطالعه، شعرخوانی و قصه گویی مایه مسرت است.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها برای نشان دادن فرهنگ ایران و به طبع آن فرهنگ همدان است، اضافه کرد:  شهری با سابقه همدان در دنیا سراغ نداریم، سابقه‌ای بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ سال؛ همدان در زمانی ۵۰۰ سال پایتخت بوده از همین رو خواهش می‌کنم برای حفظ و حراست این سابقه تاریخی همت کنیم.

مرحله منطقه ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در همدان منتخبان خود را شناخت

قصه گویی جریان آفرین و مورد اقبال بچه‌ها است

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار کرد: قصه‌گویی شکلی از هنر است که گویندگان و شنوندگان آن باید انسان‌هایی زنده باشند. قصه‌گویی تجربه‌ای است که در لحظه‌ آفریده می‌شود و منحصر به فرد و استثنایی به شمار می‌رود. به عبارت دیگر قصه‌گویی جان بخشی دوباره به متن‌هایی است که با حس‌ها و ابزارهای گوینده منتقل می‌شود. توجه به اهمیت قصه‌گویی در انتقال مفاهیم با رسالت ترویج فرهنگ عمومی، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باعث شد تا جشنواره‌ای در این راستا برگزار شود. همه می‌دانیم در خانه، مدرسه و کتابخانه‌های عمومی قصه گویی جریان آفرین و مورد اقبال بچه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: وجود کتاب‌های خوب و مناسب در کتابخانه‌های عمومی به تنهایی کافی نیست تا عادت به خواندن در کودکان شکل بگیرد؛ از همین رو اقداماتی چون قصه گویی، کتابخوانی، باهم‌خوانی، محتوا سازی و جمع‌خوانی لازم است. اهمیت این مهم سبب شد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فراخوان استانی دوسالانه جشنواره‌ قصه گویی در دو بخش صحنه‌ای و دیجیتال را منتشر کند. آثار ارسالی به دبیرخانه استانی جشنواره‌ قصه گویی به تفکیک چهار استان شامل همدان ۳۹۲ اثر، کرمانشاه ۲۷۱ اثر، کردستان ۴۶ اثر و ایلام ۱۰۹ اثر بوده است. بعد از برگزاری مرحله استانی جشنواره قصه گویی ۲۳ اثر از چهار استان برگزیده و به مرحله منطقه‌ای غرب کشور راه یافتند که البته ۲۲ نفر در مرحله‌ منطقه‌ای حاضر شدند. از همدان ۶ اثر، کرمانشاه ۵ اثر، ایلام ۴ اثر و کردستان ۷ اثر در بخش صحنه‌ای به رقابت پرداختند. این ۲۲ نفر رقابت کرده و در نهایت با نظر داوران ۶ قصه گو منتخب و ۳ نفر شایسته تقدیر شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه راه یافته‌گان به مرحله کشوری به رقابت خواهند پرداخت، اضافه کرد: برگزاری جشنواره قصه گویی نهال امید تاکیدی به استفاده از هنر قصه گویی در راستای ارتباط با کودک و انتقال مفاهیم در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی است.

گفتنی است، در این آیین سمیه مجیدی از استان همدان، زهرا مشاهیری از استان ایلام، نسیم ترکاشوند از استان همدان، پرشنگ سنگین‌آبادی از استان کردستان، زهره نوری از استان کرمانشاه و زیبا عبدالملکی از استان کردستان به عنوان نفرات برگزیده به مرحله کشوری راه یافتند که توسط داوران انتخاب شدند. همچنین طاهره اصفهانی از استان کردستان، سیما نوروزی سپیده از استان همدان و مینا عسگری از استان کردستان به عنوان شایستگان تقدیر شناخته شدند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 7 =