شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

در کارگاه «قصه گویی نهال امید» ویژه راه یافتگان به مرحله کشوری دومین دوسالانه قصه‌گویی عنوان شد؛

کلام و بیان ابزاری مهم در دست قصه‌گو

آموزش قصه گویی

دوره «قصه گویی نهال امید» با تدریس وحید خسروی از مدرسین و داوران مطرح قصه‌گویی کشور در بستر اسکای‌روم اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس؛ دوره «قصه گویی نهال امید» ویژه راه یافتگان به مرحله کشوری دومین دوسالانه قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تدریس وحید خسروی از مدرسین و داوران مطرح قصه‌گویی کشور ر در بستر اسکای‌روم برگزار شد.

وحید خسروی، مدرس این دوره در این نشست به نقش مهم قصه‌گو اشاره کرد و گفت:  قصه‌گو فضا را برای مخاطب می‌سازد. بنابراین باید برای اتفاقات قصه تصویرسازی کند. لحظات سرگرم‌کننده و بی‌نظیر قصه نباید از نظر قصه‌گو مغفول واقع شود. قصه‌گو از ابزار نمایش و بازیگری برای بهتر اجراکردن استفاده کند.

وی ادامه داد: قصه‌گویی حرفه‌ای کار بسیار سختی است. قصه‌گو برای واژه به واژه فضاسازی داشته باشد. فارغ از هر چیز، برای قصه‌گو باید مخاطب مهم باشد. قصه‌گو باید برای شروع طراحی داشته باشد و مقدمه ای برای ورود به قصه نیز داشته باشد. در مقدمه باید به قصه ورود کنیم. ورود به قصه باید با موضوع قصه، شخصیت و محتوای قصه ارتباط داشته باشد و قصه گو از ابزار به درستی استفاده کند.

این داور مطرح قصه گویی در ادامه به نقش کلام اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهای مهم قصه‌گو کلام و بیان است. ریتم قصه‌گویی باید مدام تغییر کند و با کنش و واکنش بالا و پایین رود و متناسب با آنچه در قصه در حال رخ دادن است، تغییر کند.

خسروی به نشان دادن حس‌ در قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: برای هر عضو، زبان بدن داریم که باید با حس ما تناسب داشته باشد و به ازای هر حسی زبان بدن ما و فن بیان باید تغییر کند. در قصه گویی گاهی نیازی نیست حسی را هم بیان کنیم و هم اجرا کنیم.

گفتنی است؛ در این دوره، سه قصه‌گوی برگزیده استان فارس که به مرحله ملی راه یافته‌اند قصه‌های خود را اجرا کردند. به این ترتیب، آمنه دردانه، قصه «ببو»، سعیده بهزادی قصه «آقای هزارپا و کفاش» و حمیده افتخار قصه «قدم یازدهم» را به روی صحنه بردند.

کلام و بیان ابزاری مهم در دست قصه‌گو

کلام و بیان ابزاری مهم در دست قصه‌گو

کلام و بیان ابزاری مهم در دست قصه‌گو

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 1 =