یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱

تجربه کتابدار آبادانی در حمایت از یک کسب‌وکار خانگی؛

گره خوردن تار و پود کسب‌وکار حصیربافی در کتابخانه

کتابخانه عمومی شهید حداد عادل شهرستان آبادان  (3).jpg

فاطمه خالدی زاده، مسئول کتابخانه عمومی شهید حداد عادل شهرستان آبادان با اشاره به کارکردها و ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای حمایت از کسب و کارهای خانگی در هر منطقه، به بیان تجربه شخصی خود از برگزاری کارگاه حصیربافی در کتابخانه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در راستای تغییر رویکرد نسبت به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دنیا، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به عنوان یکی از کارکردهای نوین در کتابخانه‌های عمومی مطرح شده است؛ چراکه با توجه به گستره و ظرفیت‌های بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی، هیچ مرکزی به اندازه این کتابخانه نمی‌تواند با شناخت مناسب از وضعیت محیط و منطقه خود به ارائه خدمات مؤثر در این حوزه اقدام کند که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این راستا پیش از این اقدام به برگزاری وبینارهایی در این زمینه کرده است و به تازگی نیز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک فراخوان داده است.

فاطمه خالدی‌زاده، مسئول کتابخانه عمومی شهید حداد عادل شهرستان آبادان، یکی از کتابدارانی است که در راستای این رویکرد اقداماتی را در راستای حمایت از کسب‌وکارهای خانگی در منطقه خود انجام داده که از آن جمله می‌توان به برگزاری کارگاه آموزش حصیربافی در این کتابخانه اشاره کرد.

گره خوردن تار و پود کسب‌وکار حصیربافی در کتابخانه

خالدی‌زاده در این باره توضیح داد: حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین و شاید کهن‌ترین صنایع دستی در ایران و استان خوزستان است و شهر آبادان نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و وجود نخلستان‌های فراوان، سندی ماندگار از هنر صنایع دستی زنان و مردان روستایی و همچنین شهری این منطه را ثبت کرده است. به طوری که در آبادان زنان و مردان بسیاری در این منطقه زندگی می‌کنند که بخش عمده‌ای از زندگی خود را صرف حصیربافی کرده اند و محصولات آنها در زندگی روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صنعت و هنر بومی برگ‌هایی که از درخت نخل جمع‌آوری می‌شود، پس از رنگ‌آمیزی با استفاده از ابزاری ساده بافته می‌شوند و محصولات مختلفی از جمله انواع سبدهای درب‌دار، زنبیل، جارو، زیرقابلمه‌ای، زیرانداز و گلدان را تولید می‌کنند.

وی درباره دلیل برگزاری کارگاره آموزشی حصیربافی در کتابخانه شهید حداد عادل نیز گفت: اغلب زنان خانه‌دار یا سرپرست خانواده در بازارهای محلی شهرستان به بافت و فروش این محصولات می‌پردازند. از طرف دیگر با توجه به ارزان بودن مواد اولیه و در دسترس بودن این مواد در این منطقه، کتابخانه این امکان را داشت که با در اختیار قرار دادن این مکان و ارتباطی که با مدرس این کارگاه برقرار شد، این کارگاه آموزشی را برگزار کند و کسب‌وکاری را معرفی کنیم که ویژه این منطقه و متناسب با حداقل امکانات موجود است.

گره خوردن تار و پود کسب‌وکار حصیربافی در کتابخانه

این کتابدار ادامه داد: بر این اساس ما در آبان ماه ۱۴۰۱ در راستای حمایت از این کسب‌وکار خانگی کارگاهی را در کتابخانه برگزار کردیم؛ چراکه کتابخانه به عنوان نهادی اجتماعی، ارائه‌دهنده منابع اطلاعاتی و آموزشی به همه اقشار جامعه است و با توجه به اینکه کتابخانه یک مکان عمومی است، می‌تواند به عنوان یک واسطه باعث اتصال صاحبان کسب‌وکار با افراد و گروه‌هایی باشد که می‌توانند به اشکال مختلف از آنها حمایت کنند. همچنین کتابخانه مکان مناسبی برای افرادی است که به دلیل محدودیت‌های اجتماعی به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی هستند و ما این فرصت را به آنها می‌دهیم که با معرفی کسب‌وکار خود به درآمدزایی برسند.

خالدی‌زاده یادآور شد کتابخانه شهید حداد عادل در کوی ذوالفقاری واقع شده است و این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرستان آبادان دارای یک بافت بومی و سنتی است که ساکنان آن به لحاظ اقتصادی جزء طبقه متوسط و کم‌برخوردار از امکانات هستند. طبیعتاً پس از برگزاری این کارگاه تعداد بسیار بیشتری از مردم با این هنر و صنایع دستی از نزدیک آشنا شدند و همین موضوع باعث گسترده‌تر شدن بازار کار حصیربافی در منطقه نیز شد.

گره خوردن تار و پود کسب‌وکار حصیربافی در کتابخانه

مسئول کتابخانه عمومی شهید حداد عادل درباره نحوه برگزاری این کارگاه گفت: به دلیل اینکه حصیربافی یک کسب‌وکار خانگی است، تلاش کردیم که در کتابخانه فضایی سنتی متناسب با فضای کار در کتابخانه فراهم کنیم تا شرکت‌کنندگان دقیقاً فضای این کار را درک کنند که با استقبال خوبی مواجه شد. حدود ۴ مرتبه این کارگاه برگزار شد و مجموعاً حدود ۴۰ نفر در گروه‌های سنی کودک و نوجوان و بزرگسال در آن شرکت کردند. مدرسین این کارگاه نیز از مادران و دختران عضو کتابخانه بودند که توانستیم پس از اطلاع از توانایی آنها در حوزه حصیربافی به منظور حمایت از این هنر سنتی، این کارگاه را راه‌اندازی کنیم.

خالدی‌زاده همچنین به حمایت‌های صورت گرفته از این هنر سنتی پس از برگزاری این کارگاه اشاره کرد و گفت: حین برگزاری کارگاه، نمایشگاه محصولات صنایع دستی حصیربافی نیز به مدت یک ماه به نمایش درآمد که فروش خوبی داشت و مسئولان مختلف نیز از این نمایشگاه بازدید کردند و قول حمایت از این صنایع دستی را دادند؛ به خصوص سازمان منطقه آزاد اروند که قول اختصاص غرفه‌ای به حصیربافی در نمایشگاه بین‌المللی سازمان و سازمان فنی و حرفه‌ای آبادان که قول مساعدت برای حمایت از ایشان را دادند.

گره خوردن تار و پود کسب‌وکار حصیربافی در کتابخانه

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 4 =