یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

در گفت‌وگو با کتابدار حامی کسب و کارهای کوچک مطرح شد؛

کتابخانه می‌تواند حلقه وصل کارآفرینان و جویندگان کار باشد

کتابخانه ثامن الائمه آبادان (5).jpg

کیمیا اندیشمند، کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) آبادان گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص کتابخانه‌های عمومی این است که بر خلاف سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی دیگر، شناخت خوبی از محیط اطرافشان دارند و می‌توانند افراد حرفه‌مند و افراد متقاضی در حوزه‌های مختلف را شناسایی و به هم متصل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در راستای تغییر رویکرد نسبت به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دنیا، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به عنوان یکی از کارکردهای نوین در کتابخانه‌های عمومی مطرح شده است؛ چراکه با توجه به گستره و ظرفیت‌های بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی، هیچ مرکزی به اندازه این کتابخانه نمی‌تواند با شناخت مناسب از وضعیت محیط و منطقه خود به ارائه خدمات مؤثر در این حوزه اقدام کند که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این راستا پیش از این اقدام به برگزاری وبینارهایی در این زمینه کرده است و به تازگی نیز همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک فراخوان داده است.

کتابخانه می‌تواند حلقه وصل کارآفرینان و جویندگان کار باشد

کیمیا اندیشمند، کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) آبادان یکی از کتابدارانی است که در راستای این رویکرد اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی چون «پرورش پرندگان» و «صنایع دستی» کرده است. کارگاه‌هایی که با توجه به شرایط بومی و اقلیمی این منطقه با استقبال خوبی مواجه شده است.

اندیشمند با اشاره به سابقه ۱۰ ساله خود در حوزه کتابداری گفت: کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) که در مرکز شهر آبادان واقع شده، در سال ۱۳۴۶ تأسیس شده است و از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های آبادان محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته روبروی کتابخانه ما یک باغ پرندگان وجود داشت که از پرنده‌های داخل این باغ بسیار استقبال می‌شد؛ هم از طرف افرادی که در کار پرورش پرندگان بودند و هم از طرف بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به پرندگان.

وی افزود: حدود ۲ سال پیش این باغ پرندگان تعطیل شد، اما ما به واسطه مجاورت کتابخانه با این مکان همچنان با مخاطبان این باغ پرندگان در ارتباط بودیم. در واقع یکی از ویژگی‌های شاخص کتابخانه‌های عمومی این است که برخلاف سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی دیگر، شناخت خوبی از محیط اطرافشان دارند و می‌توانند افراد حرفه‌مند و افراد متقاضی در حوزه‌های مختلف را شناسایی و به هم متصل کنند. بر این اساس ما با داشتن بستر مناسب، تبلیغات لازم و تجهیزات، یک مربی حرفه‌ای در حوزه پرورش پرندگان را با افراد علاقه‌مند و متقاضیان آموزش در این حوزه متصل کردیم.

این کتابدار درباره برگزاری کارگاه پرورش پرندگان توضیح داد: ابتدا ما بنا داشتیم این کار را با برگزاری یک کارگاه معرفی کسب‌وکار یک روزه و در یک جلسه ۲ ساعته با حضور یکی از مربیان حرفه‌ای به انجام برسانیم، اما به دلیل استقبال گسترده علاقه‌مندان این کارگاه به مدت ۵ جلسه با مشارکت ۲۵ نفر ادامه یافت. برگزاری این کارگاه بازحوردهای خوبی در پی داشت به طوری که بسیاری از شرکت کنندگان در این کارگاه که خودشان در خانه پرنده داشتند، توانستند با آموزش‌هایی که دیدند طول عمر پرنده خود را افزایش دهند و برخی نیز این کار را به شکل حرفه‌ای برای کسب درآمد دنبال کردند.

اندیشمند همچنین به برگزاری کارگاه صنایع دستی در کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) اشاره کرد و گفت: ما کارگاه‌های دیگری نیز به صورت عمومی در کتابخانه برگزار می‌کردیم که از آن جمله کارگاه صنایع دستی بود؛ اما به دلیل اینکه مواد اولیه گران قیمتی دارند، خروجی کار نیز برای فروش بسیار گران خواهد بود. بر این اساس ما با یک مربی حرفه‌ای صحبت کردیم تا با استفاده از وسایل بازیافتی، کارگاه هایی برای تولید صنایع دستی و تزئینات برگزار کنیم.

وی ادامه داد: مخاطب هدف ما در برگزاری این کارگاه‌ها آموزش‌ حرفه‌های کوچک و خانگی به بچه‌های روستایی بود و اینکه بتوانیم به افرادی که محروم از دسترسی به امکانات مختلف هستند خدمتی ماندگار برای درآمدزایی ارائه کنیم. می‌دانستیم که از این کارگاه‌ها استقبال می‌شود، اما تصور استقبال تا این حد را نداشتیم. به طوری که تمام بچه‌های روستاهای اطراف نیز که حدود ۵۰ نفر شدند در این کارگاه شرکت کردند.

این کتابدار با اشاره به ظرفیت‌های کتابخانه‌ها برای معرفی مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی گفت: خوشبختانه کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی که ما برگزار می‌کنیم این امکان را ایجاد می‌کند تا مورد توجه مسئولان بزرگ شهری مانند فرماندار، شهردار، مدیرعامل منطقه آزاد اروند و فعالان حرفه‌های مختلف قرار می‌گیرد که با برگزاری نمایشگاه‌های جنبی در این کارگاه‌ها، توانستیم قول‌های مساعدی برای حمایت از این کسب‌وکارها دریافت کنیم. ما نیز در کتابخانه در نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی کارکردهای جدید کتابخانه‌های عمومی در حوزه حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی حضور داریم و خواهیم داشت.

کتابخانه می‌تواند حلقه وصل کارآفرینان و جویندگان کار باشد

کتابخانه می‌تواند حلقه وصل کارآفرینان و جویندگان کار باشد

کتابخانه می‌تواند حلقه وصل کارآفرینان و جویندگان کار باشد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =