سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

معرفی کتاب/ موشن گرافیک

به روایت اول شخص مفرد

به روایت اول شخص مفرد - بهزاد دانشگر

«به روایت اول شخص مفرد» مجموعه‌ای چهار جلدی از تاریخ شفاهی انقلاب است که با سبک رواییِ جذاب و متفاوتی رویدادها و اتفاقات آن دوره را بیان می‌کند. این کتاب نوشته بهزاد دانشگر است که توسط نشر آرما منتشر شده است.

به روایت اول شخص مفرد (مجموعه ۴ جلدی)
پدیدآور: بهزاد دانشگر
ناشر: آرما

انقلاب سال ۵۷ از رویدادها و مقاطع مهم تاریخی است که توجه تاریخ‌نگاران و علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده. «به روایت اول شخص مفرد» مجموعه‌ای چهار جلدی از تاریخ شفاهی انقلاب است که با سبک رواییِ جذاب و متفاوتی رویدادها و اتفاقات آن دوره را بیان می‌کند.

ساختار روایی کتاب قطعاتی از منابع تاریخ شفاهی، خاطرات، بیانیه‌ها و... را شکل می‌دهد که بدون تغییر در کنار هم قرار گرفته و نویسنده سعی کرده از این مستندات تاریخی یک روایت واحد بسازد؛ روایتی که شرح‌دهنده‌ی روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، وقایع و شخصیت‌های مؤثر در آن باشد.

همان‌طور که از نام کتاب هم پیداست بیشتر روایت‌ها از زاویه دید اول شخص مفرد روایت شده و در هر قطعه‌ی آن، بیانیه‌ها، اسناد تاریخی و خاطرات افراد مؤثر، به شکلی موجز و مختصر بیان می‌شود. به گونه‌ای که حتی برای ایجاد پیوند بین این قطعات نیازی به ورود نویسنده به متن نیست و زمان و رویدادها مثل نخ تسبیحی قطعات روایت‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

نویسنده با تاباندن نوری به درون حافظه‌ی شاهدان عینی انقلاب، تصویری روشن از آن روزها را ترسیم می‌کند. این شاهدان گاه مردم عادی هستند، گاه مبارزین و گاه درباریان! افرادی نظیر محمدرضا پهلوی، ارتشبد فریدون جم، ناطق نوری، ارتشبد غره‌باغی، روح‌الله حسینیان، محمود گلابدره‌ای، مرضیه دباغ، اردشیر زاهدی و ...

خواننده پس از مطالعه کتاب با چگونگی شکل‌گیری انقلاب آشنا می‌شود، به نقش گروه‌های درگیر در انقلاب و به خصوص امام پی می‌برد. همینطور انگیزه‌ها و ریشه‌های درونی و معنوی انقلاب را بهتر خواهد شناخت. تنوع و گستردگی موضوعات مطرح شده نظیر: حوادثِ تأثیرگذار، زندانی‌ها، شرایط مبارزین، دیدگاه شاه و دربار، اشاره به گروه‌ها، توجه به چنددستگی در آراء دربار، اطرافیان امام و... از مهم‌ترین مطالب کتاب به شمار می‌رود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =