سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

در آیین روز کتابخانه گردی در استان مرکزی عنوان شد؛

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

کتابخانه گردی در استان مرکزی

آیین روز کتابخانه گردی استان مرکزی با حضور مسئولان و شهروندان در کتابخانه عمومی آیت الله اراکی شهر اراک برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، همزمان با نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح ملی کتابخانه گردی با حضور مسئولان، شهروندان، هنرمندان و دانش آموزان در کتابخانه عمومی آیت الله اراکی شهر اراک برگزار شد.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

تکمیل هرچه سریعتر کتابخانه مرکزی اراک با جدیت در دستور کار است

مجتبی آل یاسین، معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی در حاشیه مراسم روز کتابخانه‌گردی با اشاره به پروژه در حال ساخت کتابخانه مرکزی استان مرکزی بیان کرد: از تأکیدات استاندار مرکزی تکمیل هرچه سریعتر این مجموعه و استفاده از فضای آن فقط برای کتاب و کتابخوانی است.

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد جدید مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در موضوعات فرهنگی، قطعا استفاده بهینه‌ای از کتابخانه مرکزی به‌عمل خواهد آمد.

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی با اشاره به شعار اهدای کتاب، اهدای دانایی گفت: کتاب خوب بهترین تغذیه برای روح و ذهن آدمی است و می‌تواند بهترین هدیه برای سنین مختلف باشد.

آل یاسین با بیان اینکه کتاب معجزه حضرت رسول اکرم(ص) است، افزود: این مهم جایگاه کتاب را به خوبی نشان می‌دهد، در عصر کنونی تاکنون هیچ ابزاری نتوانسته است جای کتاب را بگیرد و باید زمینه‌ای فراهم شود تا کتاب‌های خوب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شود.

وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی آیت الله اراکی شهر اراک اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی باید این مهم سرلوحه همه مسئولان قرار بگیرد و همه آنها در راستای وظایف خود به ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازند.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب فرهنگ دانایی، نخبگی و فرهنگ پیشرفت توسعه و آبادی است گفت: اگر کتاب در زندگی اجتماعی وارد شود به عنوان یک پیشران فکری و معرفتی می تواند تاثیر بسزایی در همه سطوح زندگی افراد بگذارد.

سینا دلشادی در مراسم کتابخانه‌گردی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد اظهار کرد: کتاب باید از کنج کتابخانه‌ها و قفسه‌ها خارج شود و به دست مردم برسد، با اقدامات ارزشمند مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی تلاش برای اینکه کتابخانه‌ها قرائت‌خانه نباشد و به محلی برای تبادل فرهنگی تبدیل شود، به خوبی شکل گرفته و در حال جراست.

وی افزود: کتاب باید وارد عرصه‌های مختلف زندگی، خصوصاً زندگی اجتماعی مردم شود تا زمینه مناسبی برای آموزش، تربیت و رشد افراد مختلف ایجاد کند و در این‌صورت است که ما رسالت خود را به خوبی انجام دادیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: به خاطر تأثیری که کتاب در ذهن مخاطب می‌گذارد علی‌رغم وجود همه رقبای رسانه‌ای که امروز برای کتابخوانی وجود دارد هیچ‌چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

دلشادی با بیان اینکه تفاوت کتاب با سایر رسانه‌ها در این است که ما با کتاب تعامل داریم گفت: وجود همین تعامل است که باعث فراگیری و رشد می‌شود چرا که در بسیاری از رسانه‌ها ما به عنوان مخاطب منفعل هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به جذابیت‌هایی که رسانه‌های مختلف اعم از دیجیتال، فضای مجازی، اینترنت و ... دارد برای اینکه بتوانیم علاقه‌مندی مخاطب را به کتاب افزایش داده و اجازه ندهیم فرهنگ کتابخوانی در این هجمه‌های رسانه‌ای گم بشود، این است که لذت کتاب‌خوانی را به مخاطب منتقل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: برای دستیابی به این مهم باید زمینه‌ای فراهم شود تا در فضاهای جمعی و با همدیگر کتاب بخوانیم اگر بتوانیم فضاهای جمعی و عمومی را ایجاد کنیم لذت کتاب خواندن افزایش پیدا می‌کند و در این‌صورت دیگر افراد هم در خلوت خود کتاب را نسبت به سایر رسانه‌ها انتخاب خواهند کرد.

دلشادی با اشاره به پروژه در دست اقدام کتابخانه مرکزی استان مرکزی افزود: این مرکز قطعاً یکی از بهترین کتابخانه‌های مرکزی سراسر کشور خواهد بود و با توجه به اینکه تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های دولت سیزدهم است تلاش داریم با تأمین اعتبارات از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهور و بخشی هم از طریق استان ظرف یکی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

ظرفیت دهیاری‌ها را برای ایجاد کتابخانه در روستاها بسیج می‌کنیم

فرماندار اراک در آیین روز ملی کتابخانه گردی در کتابخانه عمومی آیت الله اراکی شهر اراک اظهار کرد گفت: تمام ظرفیت دهیاری‌ها را برای ایجاد کتابخانه در روستاها به میدان خواهیم آورد.

امیر هادی گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دیرباز در جامعه و بین اقشار فرهنگی و فرهنگ دوست وجود داشته و همچنان نیز شاهد استقبال اهالی کتاب  و کتابخوانی از کتابخانه‌ها هستیم، اما توسعه فرهنگ کتابخانه نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید بسترهای آشتی همه خانواده‌ها با کتاب را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: با وجود فضای مجازی و تکنیک‌های نوین، جایگاه ساختار فیزیکی کتاب کمرنگ شده که لازم است با بهره‌گیری از ابزارهای جدید از جمله کتاب الکترونیکی مردم را به سمت مطالعه سوق داد.

فرماندار اراک با بیان اینکه ارتقای سطح فرهنگ جامعه با ارتقای مطالعه و کتابخوانی رقم می‌خورد، بیان کرد: برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه چاره‌ای جز ارتقای سطح مطالعه نداریم که ضروری است برای این مهم برنامه‌ریزی صورت گیرد.

هادی با اشاره به ایجاد بسترهای کتابخوانی در اراک گفت: اعلام کرده‌ایم که تمام ظرفیت دهیاری‌ها را برای ایجاد کتابخانه در روستاها و تمام ظرفیت شهرداری‌ها را برای ایجاد کتابخانه در نقاط شهری شهرستان اراک به میدان خواهیم آورد.

 وی همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد چند ماهه مدیریت جدید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان کرد: اقدامات مثبت انجام شده نوید بخش توسعه کتابخانه و افزایش کتابخوانی در استان است.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

جای کتاب در زندگی روزمره خالی است

محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی از کتاب و کتابخوانی غفلت شده و به جرات می توان گفت جای کتاب در زندگی روزمره افراد جامعه خالی است و بسیاری از مسائل و مشکلاتی که دامن گیر افراد جامعه شده به دلیل عدم اطلاع از مسائل است که آنهم ناشی از عدم رجوع کتاب و کسب علم و آگاهی از کتاب است.

وی تصریح کرد: در بحث جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، یکی از ارکانی که می شود در آن سرمایه گذاری کرد، بحث کتاب و کتابخوانی است چرا که با مطالعه و کسب علم از طریق کتاب می توان به بسیاری از حقایق پی برد.

رئیس جهاد دانشگاه استان مرکزی با بیان اینکه خانواده ها باید از کودکی فرزندان خود را با کتاب آشنا کنند، ادامه داد: مدارس و خانواده ها مهم ترین عامل در سوق دادن نوجوانان و جوانان به سمت مطالعه هستند.

مرادی برگزاری رویدادهای مختلف با موضوع کتابخوانی از جمله «اهدای کتاب، اهدای دانایی» را از دیگر راهکارهای موثر در افزایش مطالعه دانست و افزود: در حوزه دانشگاهی یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که فضای کتابخانه دانشگاه ها به سمت کتاب های علمی و درسی سوق پیدا کرده و اکثر کتاب های موجود در دانشگاه ها تخصصی است که این یکی از اشکالات ترویج مطالعه است و باید برطرف شود.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

 ذائقه کودکان در نگارش کتاب لحاظ شود

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: استقبال از کتاب در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد اما لازم است نویسندگان حوزه کودک و نوجوان ذائقه این قشر را مورد توجه قرار دهند.

احسان منصوری در حاشیه روز ملی کتابخانه‌گردی در اراک اظهار کرد: یکی از پایگاه‌های عمیق، مهم و موثر در حوزه فرهنگ کشور کتابخانه‌ها هستند  که می‌توانند به قطب و مرکز تاثیرگذاری برای توسعه و تعمیق مسایل فرهنگی تبدیل شوند. باید ارتباط کتابخانه با کودک و نوجوان را یک فرصت دانست و در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با توجه به تهدیدهایی که در حوزه فضای مجازی برای اقشار مختلف جامعه خصوصاً کودک و نوجوان وجود دارد، ادامه داد: باید از ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم تا فضای فرهنگی جامعه را به سمت مناسبی سوق دهیم.

منصوری بیان کرد: امیداورم با رویکردی که در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد، با فراهم شدن زمینه همکاری بیشتر با سایر نهادها خصوصاً کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بتوان اتقافات مهمی را در حوزه فرهنگ رقم زد. 

وی با اشاره به وجود فضای مجازی موجود در سطح جامعه اظهار داشت: باید از فرصت علاقه‌مندی نوجوانان به حوزه رویداد بهره ببریم و با تبلیغ رویدادها به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ادامه داد: استقبال از کتاب در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد، ولی باید نویسندگان، تصویرگران و ناشران شناخت ذائقه این قشر را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم فضای تولیدی خوبی را در سطح جامعه فراهم کنیم.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

 توجه به کتابخوانی در مدارس خیلی کمرنگ است

مسئول روابط عمومی استانداری مرکزی نیز گفت: کتاب خواندن جذابیتی دارد که هیچ چیزی را نمی‌توان جایگزین آن کرد. هر چقدر رسانه و فضای مجازی در اختیار داشته باشیم بازهم جای کتاب را نمی‌گیرد چرا که فضایی با خواندن کتاب ایجاد می‌شود، که هیچ موضوع دیگری را نمی‌توان جایگزین آن کرد.

طالبی افزود: با توجه به شرایطی که امروزه در حوزه رسانه وجود دارد موضوع کتاب و کتابخوانی باید خصوصاً در بین قشر کودک، نوجوان و جوان مورد توجه قرار بگیرد و همه باید ضرورت آن را درک کنند. 

وی بیان کرد: توجه به امر کتاب و کتابخوانی باید در مدارس بسیار مورد توجه قرار بگیرد و دانش آموزان به این امر ترغیب شوند چراکه احساس می شود توجه به کتابخوانی در مدارس خیلی کمرنگ است.

مسئول روابط عمومی استانداری مرکزی اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب، خارج شدن از فضای سنتی کتابخانه‌ها، ایجاد شرایط برای بهره مندی از اوقات فراغت افراد و ... از مواردی است که باید برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

کتابخانه‌گردی اقدام خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی نیز گفت: کتابخانه گردی اقدام ارزشمندی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی است چراکه زمینه حضور کودکان و نوجوانان در این فضاها را فراهم کرده است.

محمد بخشی ادامه داد: کتابخانه گردی شور و هیجان خاصی را در بین افراد ایجاد و آنها را به امر کتابخوانی تشویق می‌کند. بدون شک کتاب در زندگی همه افراد جامعه تاثیرگذار است و به همین دلیل باید زمینه‌ای فراهم شود تا همه بتوانند از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی بیان کرد: برای برگزاری این جشنواره در سال جاری برنامه‌ریزی های خوبی صورت گرفته و با نهادهای مربوطه جلساتی مختلفی در راستای برگزاری هرچه بهتر آن برگزار کردیم.

بخشی اظهار داشت: امیدواریم نقشی هرچند کوچک در ترویج و تبلیغ فرهنگ رضوی داشته باشیم و برگزاری این جشنواره نیز در این راستا صورت می‌گیرد که امید است با قوت بیشتر برگزار شود.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

بهره مندی از ظرفیت هنر برای ترویج کتابخوانی

علی شعبانی از هنرمندان برجسته استان مرکزی گفت: بهره مندی از ظرفیت‌های موجود در رشته‌های هنری می‌تواند در گسترش فرهنگ کتابخوانی سرعت دهی بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: هنر به ویژه هنرهای تجسمی می تواند با بهره مندی از روش های مخالف مردم را به مطالعه دعوت کند. هنر یک جریان فرهنگی است که در ایجاد حال خوب در سطح موثر است و با انتشار آثار هنری مربوط به فرهنگ مطالعه، دعوت عموم مردم به کتابخوانی راحت تر فراهم می شود.

شعبانی اظهار داشت: بحث کتابخوانی یک امر حیاتی در مسایل اجتماعی و فرهنگی و مرتبط با شئونات زندگی فردی و اجتماعی محسوب می شود و مطالعه زیاد حال انسان را خوب می کند و این امر یک جریان با نشاط را در سطح جامعه ایجاد خواهد کرد.

کتاب پیشران فکری و معرفتی تاثیرگذار در زندگی اجتماعی است

ویژگی‌های یک کتاب خوب از زبان عضو شورای بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب قم

عضو شورای بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب قم نیز ضمن حضور در طرح کتابخخانه‌گردی بیان داشت: کتابی که بتواند سبک زنگی افراد را از مدل غربی، مادی، شهوت گرا، خود پرست و تنبل به سبک زندگی مبتنی بر فداکاری، زحمت کش، پر تلاش، منظم و ایثارگر  تغییر دهد کتاب خوب به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام مجتهدزاده در حاشیه روز ملی کتابخانه‌گردی در اراک اظهار کرد: توسعه فرهنگ کتابخوانی و ایجاد انگیزه و علاقه برای مطالعه کتاب می‌تواند نتایج مفیدی در سطح جامعه خصوصاً برای قشر نوجوان و جوان به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کتاب‌های خوب و مفید فراوانی داریم اما باید بررسی کنیم که آیا این کتاب‌ها به خوبی معرفی و تبلیغ می‌شوند و در اختیار جوانان قرار می‌گیرند یا خیر.

مجتهدزاده  گفت: با بررسی جوامع موفق در امر کتاب و کتابخوانی مشخص شده است که آنها از بستر شبکه‌های اجتماعی به خوبی برای معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی استفاده می‌کنند و ما نیز باید بتوانیم از این ظرفیت برای گسترش کتابخوانی استفاده کنیم.

به گفته وی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی باید افراد جامعه را به سمت کتابخوانی باید سوق دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 12 =