چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران‌کل استان‌های نهاد عنوان کرد؛

در حوزه فرهنگی کاری مؤثرتر از کار کتابخانه نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مدیران کل استان های نهاد گفت: در حوزه تولید محتوای ارزشمند فرهنگی، پیش از باید به ارائه آن در قالب کتاب بپردازیم. بر این اساس شبکه کتابخانه های عمومی کشور شبکه دانایی است؛ شبکه ای که پایه و ستون آن کتاب و مطالعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها که عصر سه شنبه ۱۶ اسفند ماه به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و با تقدیر از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‎‌های عمومی کشور در حوزه فرهنگ کشور، طی سخنانی گفت: معتقدم کار دوستان و همکاران مان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یک شبکه گسترده فرهنگی بسیار موثر و کارساز است. وقتی می خواهیم نبض فرهنگی جامعه را بگیریم، یکی از مهمترین مولفه های آن حوزه کتابخانه‌ها است. می دانم فعالیت در این حوزه با وجود ضعف در حوزه خدمات و پشتیبانی چقدر دشوار است. به همین دلیل به حوزه کتابخانه ها احساس دین می کنم.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: حضور رئیس جمهور محترم در جلسه بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نقطه عطفی برای سامان دادن به کارهای مهم در حوزه کتابخانه های عمومی بود تا بتوانیم کتابداران و کتابخانه‌های عمومی را جزء اولویت های اصلی حوزه فرهنگ در این دولت قرار دهیم. همانطور که قبلاً هم گفته ام باید همه سازوکارهای قانونی برای ارتقاء جایگاه کتابخانه ها به کار ببندیم و خودم را نسبت به این موضوع متعهد می‌دانم. امروز عزم و اراده ای جدی در دولت به وجود آمده است تا هم وضعیت کتابداران و هم گسترش حوزه کتابخانه های عمومی بهبود پیدا کند و با اتفاقات خوبی همراه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوع افتتاح کتابخانه مرکزی قم که تا چند روز پیش با مشکلات اعتباری مواجه بود، با برطرف شدن موانع آماده افتتاح است که و بسیاری از اقدامات برای افتتاح آن در همین روزهای اخیر انجام شده است. این هم ناشی از تعهد و مسئولیت پذیری همکاران و کتابداران کتابخانه های عمومی است. ما رفع مشکلات زیرساختی در حوزه کتابخانه ها را با قدرت ادامه می‌دهیم، چرا که همواره در سفرهای استانی شاهدیم در شهرها و حتی روستاها مردم به دنبال ایجاد کتابخانه هستند. براین اساس ما باید مجموعه های خوب کتابخانه‌ای خود را تکمیل کنیم و گسترش دهیم.

در حوزه فرهنگی کاری موثرتر از کار کتابخانه نداریم

محمد مهدی اسماعیلی تصریح کرد: به واقع ما در حوزه فرهنگی کاری موثرتر از کار کتابخانه نداریم. در حوزه تولید محتوای ارزشمند فرهنگی، پیش از باید به ارائه آن در قالب کتاب بپردازیم. بر این اساس شبکه کتابخانه های عمومی کشور شبکه دانایی است؛ شبکه ای که پایه و ستون آن کتاب و مطالعه است. به همین دلیل موضوع سرانه مطالعه از آنجایی ارزشمند می شود که ارتباط مستقیمی با توسعه یافتگی جامعه پیدا می کند.

وی با تقدیر از اقدامات مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه فرهنگ، گفت: جناب آقای رمضانی کار دشواری را بر عهده دارد و شاهد زحمات ایشان در دوره فعالیتم در حوزه فرهنگ هستم. ان‌شالله سال آینده سال بهتری در حوزه کتابخانه‌ها باشد تا بتوانیم یک جهش کمی و کیفی خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم. برخی تصور می‌کنند ما در حوزه کتابخانه های عمومی به انتهای خط رسیده ایم، در صورتی که این گونه نیست؛ ما در ابتدای خط هستیم. ما و همه مجموعه نهاد هم عهد می‌شویم کاری قوی تر و جدی تری در این حوزه رقم بزنیم.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این شبکه مهمی که در اختیار داریم باید در کنار موضوع کتاب بهانه‌ای برای رشد فضایل اخلاقی در جامعه  باشد. این حوزه جایی است که ما باید بر آن برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. باید از این فرصت برای رساندن محتوای مناسب استفاده کنیم. خواهش من این است که جناب آقای رمضانی هم این موضوع را در دستور کار قرار دهند که چطور می‌توانیم از شبکه مهم کتابخانه‌های عمومی برای گسترش فضایل اخلاقی در جامعه استفاده کنیم. چراکه اتفاقات اخیر نشان داد ما در این حوزه به شدت دچار آسیب شده ایم.

اسماعیلی ادامه داد: شاید بخش عمده‌ای از حوزه نوجوانان و جوانان ما پیام های ما را دریافت نمی کنند و در شبکه دریافت پیام اختلال وجود دارد. باید در این حوزه کار کنیم تا بدانیم به چه نحوه می‌توان این اختلال را ترمیم کرد. به نظر می‌رسد می‌توان یک گروه خوب اندیشمند و یک کارگروه اندیشه ورزی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شکل بگیرد تا با ارائه برنامه و راهکارهایی کاربردی موضوع هت پیگیری و به نتیجه برسد تا به این ترتیب بتوانیم در ابتدای سال آینده کارهای مهم مان را به مجموعه تصمیم‌ساز کشور ارائه کنیم و بگوییم که ما می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه های عمومی که حتی در روستاها نیز پیشرفت کرده، ماموریت های کیفی تری هم مطالبه کنیم. ما جامعه فرهنگی کشور با یک جنگ ترکیبی همه جانبه روبرو هستیم؛ جنگ ترکیبی هدف اصلی آن فکر و روح جامعه است. به همین دلیل ما باید در اینجا قوی تر شویم.

همانطور که درباره مساجد عنوان کردم باید شعار بازگشت به مساجد را طنین انداز کنیم، در حوزه کتابخانه‌ها نیز شبکه گسترده ما با مخاطب میلیونی که در اختیار داریم باید بتواند برای جامعه برنامه‌های فرهنگی فاخری ارائه کند. پیشنهاد می کنم که مدیران کل محترم استانی مشارکت کنند و ایده های خود را به جناب آقای رمضانی ارائه کنند. پیش از اینکه ما برای استان‌های مختلف فکر کنیم شما به این موضوع ها فکر کنید و به ما راهکار ارائه دهید تا آنها را دنبال کنیم.

در حوزه فرهنگی کاری موثرتر از کار کتابخانه نداریم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 10 =