پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

کتابخانه مرکزی قم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد؛/ گزارش کامل

مسئولان کتابخانه‌ها شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در خدمت اصلاح روابط در جامعه

افتتاح کتابخانه مرکزی قم

کتابخانه مرکزی قم ۱۷ اسفند ماه همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، استاندار قم و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی کشور افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه مرکزی قم چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی کشور افتتاح شد.

افتتاح کتابخانه مرکزی قم

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه


مسئولان کتابخانه‌های ما بیش از اینکه شخصیتی اداری باشند، شخصیتی فرهنگی هستند/ کار اصلی ما گسترش حوزه کتابخانه‌ها در مناطق کمتربرخوردار است

مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم  افتتاح کتابخانه مرکزی قم با تبریک سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم حجت بن الحسن (عج)، در سخنانی گفت: در ایام نورانی ماه شعبان و آغاز سال نو شمسی، در جوار ملجاء نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم، دارالعلم، این توفیق را داریم که کتابخانه مرکزی این استان و این شهر را بهره برداری کنیم. افتخار این بنا این است که پروژه آن با دستور رهبری عزیز، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی آغاز شده است.  به حمدالله علی رغم مشکلاتی که طی سال های گذشته وجود داشت با همتی ستودنی به مرحله راه‌اندازی و گشایش رسیده است.

وی افزود: دولت انقلابی و مردمی در حوزه فرهنگ به دنبال کار انقلابی و اساسی است؛ نگاه ما در حوزه حکمرانی، توجه به فرهنگ به عنوان ابزاری مهم و اساسی برای پیشرفت است. این نگاه برآمده از ذات نهضت امام راحل و عظیم‌الشأن ما است که انقلابی فرهنگی بود. بارها عنوان کرده ام که هیچ نهضتی در دنیا چنین رهبرانی را به خود ندیده است؛ رهبران نهضت مردم ایران از بزرگترین شخصیت‌های فرهنگی هستند؛ امام راحل و عظیم‌الشأن ما نویسنده‌ای متبحر بود که کتاب های نفیس و بی نظیری را در حوزه عرفان و اخلاق سیر به نگارش درآورد؛ آثاری مانند «سرّالصلاة»، «اربعین حدیث» و کارهای علمی فاخر دیگری در حوزه فلسفه، تفسیر، فقه و  اصول فقه. امام حکیمی کامل و متبحر در شاخه های مختلف علمی بود و چنین شخصیتی از قم، این شهر بزرگ برخاسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رهبر عزیز انقلاب نیز یک شخصیت فرهنگی بی نظیر، شاعر برجسته و نویسنده متبحر است.  آثاری که رهبر عزیز انقلاب در دهه سوم عمر شریف خود به چاپ رسانده، به عنوان منابع درسی در دوره کارشناسی ارشد و دکترا در رشته علوم سیاسی معرفی می‌شود؛ رهبر انقلاب شخصیتی با تراز علمی بالا است که امروز سکانداری انقلاب اسلامی را برعهده دارد. طبیعی است در چنین فضایی بایستی فعالیت‌های فرهنگی ما توسعه ای شتابان به خود بگیرد. وقتی رهبر انقلاب در چنین جایگاهی است، طبیعی است که زمانی که در نهضت کتابخوانی و گسترش مطالعه کتاب مطالبه می‌کنند ما خدمتگزاران فرهنگ موظفیم این مطالبه صریح را با همه وجود پیگیری کنیم.

محمد مهدی اسماعیلی با تقدیر از فعالیت‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه فرهنگی گفت: مسئولان کتابخانه های ما بیش از اینکه شخصیتی اداری باشند، شخصیتی فرهنگی هستند. این ویژگی از کتابدار ما شروع می‌شود و تا سطح مدیریتی ادامه دارد. کتابداران زحمتکش، پرکار و بی ادعای ما در سراسر کشور که اینجا خاضعانه از زحمات آنها تشکر می‌کنم، در شبکه گسترده  کتابخانه های عمومی و در دورترین نقاط کشور با انگیزه و تلاشی مضاعف فعالیت می‌کنند.

وی با تقدیر ویژه از جایگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: ما در کشور روستاها و شهرهای کوچکی داریم که هیچ نهاد فرهنگی به جز کتابخانه عمومی در آنجا وجود ندارد و کتابداران ما در آنجا صرفاً کار کتابداری به لحاظ نگهداری و امانت کتاب انجام نمی‌دهند، بلکه شخصیتی فرهنگی و مرجع هستند و مانند یک مشاور دلسوز ایفای نقش می کنند.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال این توفیق را داشتیم که در روز ۲۴ آبان رئیس جمهور عزیز و فرهنگی ما در جمع کتابداران در تالار وحدت حاضر شد و دستوراتی داد که به حمدالله امروز در حال پیگیری است و بخش مهمی از آنها در همین ایام به نتیجه رسیده است. بر این اساس ما برای گسترش حوزه کتابخانه‌ها کار جدیدی را آغاز کردیم و بخش مهم آن تکمیل بناهای موجود بود. کارهای زیادی وجود داشت که افتتاح این کتابخانه یکی از آنها است. این دوازدهمین مجموعه از کتابخانه های مرکزی است که در روز ولادت امام دوازدهم به بهره برداری می رسد و از این جهت خدا را شاکریم و ان‌شاءالله چند مجموعه باقیمانده نیز به زودی به این زنجیره اضافه خواهند شد.

اسماعیلی تصریح کرد: کار اصلی ما گسترش حوزه کتابخانه ها در مناطق محروم و کمتر برخوردار است. جناب آقای رمضانی عزیز این کار را از طریق گسترش کتابخانه های سیار پیگیری می‌کند و در وزارتخانه هم جناب آقای دکتر اسلامی در کنار همه فعالیت‌ها به این حوزه نگاه ویژه‌ای خواهد داشت تا این فعالیت‌ها جلو برود و متوقف نشود. من به همه مدیران کل ارشاد و مدیران کل نهاد تاکید کرده‌ام که ید واحد در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی نظام باشند. ما در هر استان تقریباً ۶ یا ۷ مدیر ارشد در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که یک شورای هماهنگی متشکل از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه حج و اوقاف، مدیر خبرگزاری، کانون های فرهنگی هنری مساجد دارند؛ بخش‌های مهمی که در حال فعالیت در استان ها هستند. این مجموعه ها باید بتوانند با هم یک مجموعه هم افزا را برای پیشبرد امور تشکیل دهند که این اتفاق در حال رخ دادن است و مدیران ارشد این مجموعه ها سالهاست که با هم دوست و همکار هستند و در شورای فرهنگ عمومی این موضوع در حال پیگیری و انجام است. در شورای فرهنگ عمومی نیز یکی از وظایف اصلی و بنیادین ما گسترش فرهنگ کتابخوانی است که اسناد آن وجود دارد؛ اسنادی که باید ایجاد تحرک و نشاط کند و فعالیت‌های فرهنگی دولت را رو به جلو ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از دستاوردهای اخیر این وزارتخانه گفت: من برخلاف تمام افرادی که شاید در مقام دلسوزی سیاه نمایی می‌کنند معتقدم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه فرهنگ و هنر خدمات بی نظیری ارائه می‌کند که آمار موجود گواه بر این مدعا است. ما سالانه نزدیک به ۱۲۰ هزار  کتاب منتشر می‌کنیم؛ همچنین ما تنها ۴۰۰۰ کتابخانه در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی داریم، در حالی که نزدیک به ۹۰۰ کتابخانه زیر نظر کانون های پرورش فکری فعالیت می کنند و 10 هزار کتابخانه نیز در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشغول خدمات رسانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروز اعداد و ارقام فعالیت های فرهنگی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان دهنده موفقیت بی نظیر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر است. البته قطعاً تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما این به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای بزرگ نظام نیست. امروز دولتی بر سر کار است که دشمن همه همت خود را گذاشته است تا آن را ناکارآمد نشان دهد؛ با استفاده از انواع ترفند ها و تروریسم رسانه‌ای از اغتشاشات خیابانی تا اغتشاش ارزی.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم که بیانیه راهبردی و تمدن ساز نظام اسلامی است به ما نشان می‌دهد که دشمن در حال مقاومت در برابر تغییر نظمی است که تمدن مغرب زمین به وجود آورده است. امروز در کشور آهنگی موزون و هماهنگ برای پیشبرد امور در همه زمینه ها پدید آمده است و همه با افتخار خود را خادم مردم و سرباز نظام و رهبری می دانند و در تلاش هستند مشکلات موجود را حل کنند. مردم سرمایه اصلی این حرکت هستند و ان‌شاءالله با همراهی و یگانگی که بین حاکمیت، دولت و مردم وجود دارد همه مشکلات پشت سر گذاشته خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از استاندار قم به واسطه رویکرد فرهنگی در مواجهه با مسائل گفت: جناب آقای شاهچراغی که انصافاً یکی از استانداران فهیم و فرهنگ دوست ما هستند همیشه از ما افزایش توجه وزارتخانه به حوزه فرهنگ و هنر را دارد و ما هم تلاش می‌کنیم انتظارات این را تا حد مقدور برآورده کنیم. چرا که این انتظارات، انتظارات مردم استان قم است و این استان حق ویژه بر گردن ما دارد؛ قم کانون دین، انقلاب، مرجعیت و حوزه‌های علمیه است. اینجا خاستگاه انقلاب و نظر کرده اهل بیت(ع) است.


ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم گفت: یکی از پایگاه‌هایی که می‌تواند در چرخه مشارکت اجتماعی و فرهنگی به ایفای نقش بپردازد و روابط جامعه را اصلاح کرده و بهبود ببخشد حتماً کتابخانه های عمومی است. کتابخانه های عمومی با گستره، ظرفیت، نگاه راهبردی و نرم افزاری که در اختیار دارد می تواند در خدمت اصلاح روابط در جامعه قرار گیرد.

مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک نیمه شعبان طی سخنانی گفت: خداوند را شاکریم که این توفیق حاصل شد که همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه مرکزی قم را افتتاح کنیم. جا دارد از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم که انصافا نگاه ویژه ای به حوزه کتابخانه های عمومی دارد و همواره با تشویق های خود به ما دلگرمی می دهند و کمک می کنند که مسئله کتاب و کتابخوانی با محوریت کتابخانه های عمومی در کشور به پیش برود. همچنین از استاندار محترم جناب آقای شاهچراغی تشکر می‌کنم که همواره حامی مجموعه کتابخانه های عمومی بودند و نگاهی کاملا فرهنگی به این حوزه دارند که بی شک افتتاح کتابخانه مرکزی قم سرمایه ای فرهنگی برای پیشبرد مسائل استان خواهد بود.

دبیرکل نهاد در ادامه ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران افتتاح کتابخانه مرکزی قم طی سال های گذشته گفت: ما تقارن مبارکی را که امروز در افتتاح کتابخانه مرکزی قم اتفاق افتاده به فال نیک می گیریم. این کتابخانه دوازدهمین کتابخانه مرکزی است که امروز همزمان با نیمه شعبان ولادت حضرت حجت (عج) در کشور افتتاح می‌شود و ان شاءالله منشا خیر و برکت خواهد بود.

رمضانی در ادامه افزود: ما سه پروژه فعال کتابخانه مرکزی در سراسر کشور داریم که روند افتتاح را طی می کنند. همچنین هفت پروژه فعال و در حال تکمیل دیگر داریم که با اتمام این پروژه‌ها شبکه کتابخانه های مرکزی در کشور تکمیل خواهد شد. این در حالی است که مجموعه پروژه های فعال در نهاد لحاظ عمرانی بیش از ۳۰۰ پروژه عمرانی است.

عضو شورای فرهنگ عمومی در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که ما به آن توجه می کنیم افزایش تنوع خدمات در کتابخانه های عمومی است. در این حوزه توجه ویژه ای به حوزه کودک و گروه های خاص داریم. در این راستان افزایش خدمات در کتابخانه های عمومی یکی از اولویت های اصلی ما در نهاد است. به حمدالله در کتابخانه مرکزی قم بیش از ۴۰ خدمت ارائه خواهد شد که هر چند از نظر متراژ کوچکتر از کتابخانه های مرکزی دیگر در کشور است اما تلاش شده است خدمات اساسی و پایه در این کتابخانه ارائه شود.

رمضانی در ادامه تصریح کرد: اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتباتی با وزیر آموزش و پرورش نسبت به اهمیت حوزه کودک و نوجوان و همراهی با مجموعه کتابخانه های عمومی داشتند. در این راستا طی سال های گذشته نهاد کتابخانه های عمومی کشور گام های مهمی را برداشته است که ایجاد کتابخانه های هدهد سفید از جمله آنها هستند. این کتابخانه ها مختص کودکان بوده و امروز ۱۳ کتابخانه در سراسر کشور داریم که با این عنوان فعالیت می کنند. همچنین برنامه تلویزیونی هدهد سفید تولید شده و تا کنون ۱۳ قسمت آن توسط شبکه نهال پخش شده است که مورد استقبال قرار گرفته است. به زودی وارد ساخت مجموعه بخش دوم این مجموعه خواهیم شد. همچنین کتاب هدهد سفید که کتاب مخصوص کودکان و نوجوانان است توسط نهاد تولید می شود. این کتاب تقریباً تنها محتوایی است که نهاد با توجه به کمبود منابع مناسب در کشور برای این قشر سنی تولید می کند. همچنین ما در نهاد جشنواره هدهد سفید را پایه گذاری داریم که کتاب برتر در کتابخانه‌های عمومی توسط اعضای کودکان و نوجوانان کتابخانه‌ها داوری و برگزیده می شوند.

دبیرکل نهاد تاکید کرد: ظرفیت نهاد و شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت اصلاح روابط در جامعه است. در واقع یکی از پایگاه‌هایی که می‌تواند در چرخه مشارکت اجتماعی و فرهنگی به ایفای نقش بپردازد و روابط جامعه را اصلاح کرده و بهبود ببخشد حتماً کتابخانه های عمومی است. کتابخانه های عمومی با گستره، ظرفیت، نگاه راهبردی و نرم افزاری که در اختیار دارد می تواند در خدمت اصلاح روابط در جامعه قرار گیرد. این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم. دستور وزیر محترم در جلسه مدیران کل استان‌ها که شب گذشته در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد همت ما را در این موضوع چند برابر کرده است. در این مسیر کتابداران محور فعالیت ها و اقدامات ما هستند که می‌توانند فضای ساخته شده توسط نهاد را به چشم مردم بیاورند و این چرخه را شکل دهند.

دبیرکل نهاد همچنین با اشاره به جایگاه و رتبه خوب و قابل توجه کتابخانه های عمومی در بین کشورهای دنیا گفت: ما از حیث شبکه کتابخانه های عمومی در منطقه رتبه اول را داریم. در آسیا و  در جهان اسلام نیز جزو کشورهای برتر هستیم. حتی وضعیت ما از نظر کتابخانه عمومی از کشور ترکیه که دارای ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی است بهتر است. آمار ما از نظر سرانه کتابخانه ای خوب و مبارک است که همه اینها در جریان پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده. نهاد را باید مولود انقلاب بدانیم. بی شک نگاه راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در حوزه کتاب چنین پیشرفتی را رقم زده است. نمونه چنین نگاهی همین کتابخانه مرکزی قم است که حاصل اعتبار سفر ایشان به این استان است.


 بیش از ۳۵۰۰ متر مربع فضای کتابخانه‌ای به فضای فرهنگی استان قم افزوده شد

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، ضمن خیر مقدم به حاضران در این مراسم در سخنانی گفت: بسیار خرسندیم که توانستیم این پروژه را که بیش از ۱۰ سال معلق مانده بود با حمایت های بی دریغ جناب آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جناب آقای رمضانی، دبیر کل معزز نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همراهی، همدلی و هم‌افزایی استاندار فهیم جناب آقای شاهچراغی و همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جناب آقای عموزاده، آماده بهره‌برداری کنیم و امروز شاهد بازگشایی این مرکز فرهنگی باشیم.

وی افزود: این نوید را به شهروندان خوب و کتابدوست قم می‌دهیم که بیش از ۳۵۰۰ متر مربع فضای کتابخانه‌ای به فضای فرهنگی استان قم افزوده شد. امیدوارم با حمایت های مدیران فرهنگی استان بتوانیم ظرفیت های کتاب کتابخوانی فرهنگی را در استان افزایش دهیم.


بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه مرکزی قم

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه

مسئولان کتابخانه‌های ما، شخصیتی فرهنگی هستند/ ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در خدمت اصلاح روابط در جامعه


گفتنی است، پروژه احداث کتابخانه مرکزی قم سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) آغاز شد. این کتابخانه در خیابان امام خمینی(ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. مخزن آن به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 7 =