شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

در «سومین رویداد کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی» به میزبانی استان زنجان مطرح شد؛

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

تات

معاون برنامه‌ریزی‌، پژوهش و فناوری اطلاعات در «سومین رویداد کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی» با بیان اینکه استفاده از کتابخانه حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود، گفت: امروزه کتابخانه، فقط خانه کتاب یا محلی برای نگهداری کتاب نیست؛ بلکه جایی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌بودن است و با زندگی واقعی مردم تعامل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، سومین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی به میزبانی استان زنجان‌ و با حضور سید باقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد رضاخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، سید سعید صفوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا انصاری مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای، جمعی از کار آفرینان و کتابداران استان زنجان ۱۰ اردیبهشت، در کتابخانه عمومی سید افضل موسوی برگزار شد.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ایده «تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی» بر سر زبان‌ بسیاری از کتابداران، استادان و علاقه‌مندان به کتابخانه‌های عمومی است، با اشاره به برگزاری دومین همایش بین‌اللمللی کتابخانه‌های عمومی با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» در مهرماه سال جاری گفت: برگزاری همایشِ صرف، از وظایف رسمی نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست، اما انتطار می‌رود کتابداران در راستای تحقق این ایده، خود را در قامتی بسیار فراتر از فعالیت‌های جاری کتابداری مانند ثبت و امانت کتاب و عضوگیری ببینند. به همین دلیل این همایش وظیفه‌ای تبیینی در این باره بر عهده دارد.

وی ضمن اشاره به عناوینی مانند «تبدیل کتابخانه به پایگاه اجتماعی»، «کتابخانه و طراحی خدمت» و «نسبت بین کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: باید بتوانیم ضرورت و روش‌های اجرایی این موضوعات را تبیین کنیم تا مشخص شود کتابخانه چگونه می‌تواند در قامتی فراتر از یک مکان ظاهر شود.

میرعبداللهی خاطرنشان کرد: برای تبیین این مسئله اولاً باید به سمت شناسایی جلوه‌های دیگری از کار در کتابخانه عمومی حرکت کنیم. همایش سال آینده نهاد کتابخانه‌ها در پی توضیح علمی این ضرورت و پیشنهاد مدلی مفهومی و اجرایی برای آن است. تحقق این مهم، دستاوردهای ارزشمندی را برای کتابداران به ارمغان می‌آورد و، به واسطه تأکید بر مفهوم «خدمات کتابخانه‌ای» از ملول‌شدن و قرارگرفتن آنان در چرخه کار تکراری جلوگیری می‌کند. این خدمات کتابخانه‌ای به شکل مستقیم و فیزیکی، کمی از کتاب فاصله می‌گیرد و به شکل‌های دیگری از ارتباط‌گیری با عضو می‌پردازد، اما همچنان کتاب‌محور است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: استفاده از خدمات کتابخانه‌ای، حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود. کتابخانه هم می‌تواند به کاربر، سرگرمی و آموزش بدهد و هم می‌تواند، از راه ارائه مشورت و منابع کتابخانه‌ای مرتبط، با او در یکی از وجوه مهم زیست فردی و اجتماعی ـ یعنی وجه اقتصادی زندگی ـ مشارکت کند.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

میرعبداللهی با بیان اینکه «کتابخانه فقط خانه‌ کتاب نیست»، گفت: کتابخانه جایی برای اندیشیدن، باهم‌بودن و زندگی است و به همین دلیل است که مردم بیشتر به سراغ کتاب‌هایی در کتابخانه می‌روند که با زندگی واقعی آنان مرتبط است؛ رده‌هایی مانند روان‌شناسی، داستان، دین و تاریخ.

وی با بیان اجزای سه‌گانه همایش بین‌المللی«کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای  کوچک» یعنی پیش‌نشست‌های علمی، رویدادهای کسب‌وکار و دومین جایزه ملی کسب‌وکار، تصریح کرد: به نظر ما نیاز عضو و وظیفه کتابخانه عمومی فقط سرگرمی از راه عادت به خواندن نیست. برخی از نیازهای واقعی عضو در ارتباط با محیط زیست او تعریف می‌شود؛ نیازهایی مانند نیاز به تولید و سامان‌دادن به وجوه اقتصادی زندگی که در نهایت به زندگی معنوی او سروشکل و سامان می‌دهد. در این بخش سهم و جایگاه کتابدار بسیار سرنوشت‌ساز است. کتابدار در این موقعیت، که موقعیتی کاملاً شناختی است، در مقام اجرا بسیار مدخلیت دارد و درواقع تبیین‌کننده و خط‌دهنده به نیاز عضو است.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

در این همایش، محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر بیان ظرفیت‌ها و خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی در جمع‌های مختلف، به دلیل کم‌اطلاعی برخی افراد از کارکردهای کتابخانه باعث تعجب آنها می‌شود، گفت: با توجه به بازطراحی خدمات، کتابخانه‌های عمومی نقش باشگاه اجتماعی فرهنگی را در جامعه ایفا کرده و می توانند مرکز هم‌افزایی برای ارتقای کسب و کارهای کوچک باشند.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات نوین کتابخانه‌های عمومی، فراهم‌کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خانگی و کوچک در کتابخانه‌های عمومی است، افزود: امروزه این مسئله که کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت بالایی برخوردارند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و کتابخانه های عمومی می‌توانند، با حفظ هویت اصلی خود که کتاب و کتابخوانی است، در حوزه کارآفرینی نیز وارد شوند. ما در استان زنجان کتابخانه‌های موفقی داشتیم که اعضای آن کتابخانه توانستند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، کسب‌وکار خود را راه بیندازند و به درآمدزایی برسند.

رضاخانی با بیان اینکه در چندماه اخیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، تفاهم نامه‌هایی با سایر ادارات در راستای افزایش همکاری‌ها منعقد کرده است، گفت: اخیراً رویداد استارتاپ ویکند «ایراندخت» را اجرا کردیم که رویدادی وزین در سطح استان محسوب می‌شد.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

در ادامه این نشست، قاسم موحدیان، سرپرست معاون اداری و مالی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه امروزه رسالت اصلی کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده، گفت: زمانی تصور می‌شد رسالت کتابخانه عمومی، صرفاً ترویج خواندن بین مردم است؛ در حالی که امروزه به ارتباط و نسبت «خواندن» با «زندگی اجتماعی» مردم تأکید می‌شود و «خواندن» باید با مناسبات و ضروریات زندگی اجتماعی بشر مرتبط شود. ترویج خواندن، هدف اصلی کتابخانه نیست، بلکه کارکرد آن است.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

موحدیان با بیان اینکه امروزه کتابخانه مرکز شبکه سازی است، بیان کرد: افراد با تخصص‌های مختلف در کتابخانه با هم آشنا می‌شوند، گروه تشکیل می‌دهند و می‌توانند در آینده کسب‌وکار خودشان را پیش ببرند. در حوزه کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه سکویی است که می‌تواند در بافت جمعیتی خود، کارکردهای اجتماعی داشته باشد. این کارکرد به ویژه در محیط‌های کوچک و روستایی حائز اهمیت است و می‌تواند به توسعه کسب و کار روستا، بهبود بازار فروش، و ارتقای کیفیت محصولات روستا منجر شود.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

محمدرضا انصاری، مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان زنجان، از دیگر سخرانان حاضر در این رویداد، با بیان اینکه دانش و مهارت، لازم و ملزوم یکدیگرند، گفت: یکی از آسیب‌هایی که نسل آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد این است که افراد فقط بر کسب دانش تمرکز کرده و از کسب حرفه و فن و مهارتی که باید در تکمیل آن دانش به دست آورند، غفلت کنند.

انصاری با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی از مقبولیت بالایی بین مردم برخوردارند، افزود: پرداختن به بحث کسب‌وکار و مهارت‌های انتخاب شغل از مواردی است که باید در کتابخانه‌های عمومی به آن بپردازیم. ما باید در این خصوص نسل آینده را تربیت کنیم که در کنار کتاب و کتابخوانی، در انتخاب مسیر حرفه‌ای نیز مهارت‌هایی داشته باشند.

سپس سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان دارای ظرفیت والایی در حوزه فرهنگ عمومی است، گفت: ما در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی، ظرفیت‌ها و امتیازات خوبی داریم و می‌توانیم با مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی از این فرصت‌ها در راستای اشتغال‌زایی بومی استفاده کنیم.

صفوی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی از پراکندگی بالایی در شهرها و روستاهای استان برخوردارند، ادامه داد: می‌توان از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای دسترسی به مخاطب و برگزاری کلاس آموزشی صنایع دستی استفاده کرد؛ بدین ترتیب که استادان و تسهیلات ارزان برای اعضای کتابخانه فراهم کنیم تا بتوانند در محل کتابخانه عمومی آموزش دیده و در نهایت برای خود اشتغال پایدار ایجاد کنند.

احمد افشارچی، جوان کارآفرین حاضر در «سومین رویداد کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی»، از مدل «خوشه‌های کسب وکار» به عنوان یکی از مدل‌های توسعه کسب و کار نام برد و گفت: می‌توان از این مدل در راستای استفاده از ظرفیت شبکه پایدار کتابخانه‌های عمومی در روستاها به منظور توسعه کسب‌وکار استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مدل «خوشه‌های کسب‌وکار» یک هسته مرکزی تحت عنوان مرکز پشتیبانی دارد، افزود: هسته مرکزی وظیفه ارائه آموزش لازم، تأمین مواد اولیه و فروش را به عهده دارد. اطراف خوشه مرکزی حبه‌هایی شکل می‌گیرد که می‌تواند در مسیر تولید گام بردارد و شبکه به صورت حبه‌های کوچک توسعه پیدا می‌کند.

 در ادامه پروین اسکندری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و از برگزیدگان رویداد استارتاپ ویکند «ایراندخت»، ضمن قدردانی از برگزاری رویداد استارتاپ «ایراندخت» در کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی زنجان گفت: شرکت در این استارتاپ تجربه بسیار ارزشمندی برای من و سایر بانوان حاضر بود و برگزاری چنین رویدادهایی گام مهمی در راستای توانمندتر شدن بانوان است.

وی با بیان اینکه امروزه پژوهش‌های خوبی در رابطه با نقش کتابخانه‌ها در توسعه کسب و کار انجام شده است، گفت: یکی از موارد مهم در این حوزه، ایجاد محیطی است که افراد بتوانند در آن خودشان را کشف کنند و کتابخانه‌های عمومی در این راستا گام برمی‌دارند.

وی ضمن اشاره به ایده کسب و کار «از پسماند تا ثروت» که از ایده‌های برگزیده رویداد استارتاپ «ایراندخت» بود، بیان کرد: این ایده از آن‌جا شکل گرفت که پسماندهای غذایی درصد بالایی از زباله‌ها را تشکیل می‌دهد و اگر کنترل نشود مشکلات اقلیمی و زیست‌محیطی بسیاری ایجاد می‌کند. با جمع آوری پسماندهای غذایی می‌توان ظرفیت‌های زیادی از جمله تشکیل مشاغل خانگی برای بانوان و حفظ محیط زیست ایجاد کرد.

در ادامه این برنامه باقر میرعبداللهی به گفت و گو با کتابداران و کارآفرینان حاضر در نشست پرداخت و به سوالات آنان پاسخ داد.

در پایان از چهار تن از اعضای حاضر در جلسه (آرزو سلطانی، زهرا کشاورز، سپیده بابالی و مریم کرم‌وند) که پس از دریافت آموزش لازم در کتابخانه روستایی، توانسته بودند کسب و کار خود را ایجاد کنند و نیز سه تن از کتابداران استان (اکرم بابایی مسئول کتابخانه بصیرت روستای نیماور زنجان، الهه سرداری مسئول کتابخانه امیرکبیر روستای عمیدآباد خرمدره و رؤیا هادی‌لو مسئول کتابخانه شهریار روستای قلعه حسینیه خرمدره) تجلیل شد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی از محصولات تولید شده توسط اعضای کتابخانه از حاشیه‌های برگزاری «سومین رویداد کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی» بود.

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

کتابخانه مکانی برای زندگی، اندیشیدن و باهم‌ بودن است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 7 =