جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ویژه‌برنامه نمایشگاه کتاب شبکه ۳ تأکید کرد؛

گسترش حوزه نفوذ کتابخانه‌های عمومی در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی

محمدرضا هراتی - دیدار و گفتگوی دبیرکل نهاد با کتابداران استان یزد

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی با حضور در ویژه برنامه شبکه ۳ به مناسبت سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به تشریح دستاوردها و فضای کتابخانه های عمومی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ویژه برنامه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شبکه سه سیما گفت: ما ایرانی‌ها ملتی کتاب‌خوان هستیم و تلاش می‌کنیم کتاب‌خوان‌تر شویم. قطعاً مسئولان و مدیران حوزه کتاب آمارهای تولید و فروش کتاب را ارائه داده‌اند که با کنار هم قرار دادن آنها می‌فهمیم مردم ما مردمی کتاب‌خوان هستند.

وی افزود: مردم ما قطعاً می‌توانند مردمی کتاب‌خوان‌تر شوند؛ چراکه اسلام پرچمدار کتابخوانی است.

هراتی تصریح کرد: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حوزه کتاب تلاش کردیم کتاب‌ها و عناوینی که ناشران و نویسندگان منتشر می‌کنند در اختیار مردم به‌ویژه گروه سنی کودک و نوجوان قرار دهیم. هم‌اکنون در کشورمان بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه فعال داریم. در مورد حوزه نفوذ کتابخانه‌های عمومی کشور باید بگوییم که سال گذشته برای ایام اربعین ظرفیت کتابخانه‌های مناطق مرزی در اختیار زائران قرار گرفت که یکی از کتابخانه‌های ما ۲۰۰ متر تا پایانه مرزی فاصله داشت. این نشان‌دهنده عمق نفوذ کتابخانه‌های نهاد است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد تأکید کرد: ما در کل کشور ۱۳ کتابخانه مرکزی داریم که حدود ۶۰ خدمت در آن ارائه می‌شود. باید کم‌کم این تفکر را پاک کنیم که کتابخانه تنها محل ارائه و امانت کتاب است. کتابخانه‌ها در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی ایران، پایگاه فرهنگی-اجتماعی هستند. این موضوع در جهان هم رخ داده است. مسئولان ایفلا، به‌عنوان فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری، اعتراف و اذعان دارند که کتابخانه‌های عمومی در ایران یک شبکه فرهنگی گسترده و پرنفوذ است که حدود ۷۵۰۰ کتابدار متخصص و فعال در آن مشغول ارائه خدمت به اعضا هستند. ما بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی را داریم. هزار مربی و کتابدار متخصص کودک در کتابخانه‌های سراسر کشور مشغول فعالیت هستند. برای دانشجویان و پژوهشگران دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی ایجاد کردیم. برای اقشار خاص نیز خدمات خاص تعریف کرده‌ایم و خدمات ویژه ارائه می‌دهیم. کتابخانه‌های مرکزی بخش ویژه برای نابینایان و ناشنوایان دارند.

هراتی با اشاره به برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» گفت: این برنامه یک بخش از مجموعه بزرگ هدهد سفید است که در آن کتاب منتشر می‌شود، جایزه نشان هدهد سفید در آن وجود دارد. بخش عمده‌ای از کتاب هدهد سفید را اعضای فعال کتابخانه‌ها می‌نویسند. جالب اینکه مجری بزرگسال برنامه «هدهد سفید» کتابدار کتابخانه عمومی و مجری کودک این برنامه از اعضای فعال کتابخانه هست.

هراتی با اشاره به اقدامات آینده‌پژوهی در نهاد گفت: با توجه به رشد جمعیت میانسالان و کهنسالان و اضافه شدن بازنشستگان در سال‌های آینده برای عزیزان میانسالان و کهنسالان بخش‌های ویژه اختصاص دادیم و از الآن برای جمعیت بازنشستگان آینده کشورمان نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم. برای اینکه مردم کتاب‌خوان‌مان کتاب‌خوان‌تر شوند، راهی جز این نداریم که با کار فرهنگی این ظرفیت را ایجاد کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 1 =