شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

اسماعیل منصوری لاریجانی در بازدید از غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران:

کتابخانه های عمومی می توانند سابقه تمدنی را احیا کنند

منصوری لاریجانی

اسماعیل منصوری لاریجانی، نویسنده و محقق حوزه معارف و عرفان اسلامی در بازدید از غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: جرقه گفت و گوی تمدن ها را کتاب زده است. ما از کتاب غفلت نکنیم. درست است که امروز فضای مجازی و الکترونیک و رسانه های ارتباط جمعی بسیار سریعی مثل ماهواره و... فراهم شده اما هیچ کدام جای کتاب را نمی گیرد. کتابخانه های عمومی می توانند سابقه تمدنی را احیا کنند که این موضوع برای نسل امروز ما قابل توجه و محل مراجعه خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اسماعیل منصوری لاریجانی نویسنده و محقق حوزه معارف و عرفان اسلامی با حضور در غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جریان خدمات و فعالیت های کتابخانه های عمومی قرار گرفت.

وی در حاشیه بازدید گفت: یکی از مولفه های مهم در تاریخ تمدن بشری کتاب و کتابخانه است. جرجی زیدان در تاریخ تمدن خود می گوید که در عصر هارون الرشید در مقطعی ارزش مسلمان ها را به تعداد کتاب و کتابخانه آنها می سنجیدند. برای همین در خانه مردم جای مشخصی برای کتاب و کتابخانه وجود داشت. جالب اینکه هارون الرشید در همان زمان که با پترکبیر معاصر بود برایش ساعتی می فرستد که بعد از مدتی ساعت از کار می افتد. هیئتی از ایران برای کوک کردن ساعت رفتند. هارون الرشید به عنوان هدیه برایشان کتاب فرستاد که منشأ مطالعه پترکبیر قرار گرفت و موجب شکل گیری ارتباط میان دو تمدن شد.

منصوری لاریجانی تاکید کرد: جرقه گفت و گوی تمدن ها را کتاب زده است. ما از کتاب غفلت نکنیم. درست است که امروز فضای مجازی و الکترونیک و رسانه های ارتباط جمعی بسیار سریعی مثل ماهواره و... فراهم شده اما هیچ کدام جای کتاب را نمی گیرد. کتابخانه های عمومی می توانند سابقه تمدنی را احیا کنند که این موضوع برای نسل امروز ما قابل توجه و محل مراجعه خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: تاریخ رنسانس، کتاب تاریخ تمدن و... را که مطالعه می کنید بدون استثنا فهرست کتاب ها و اندیشمندانی که منشاء تمدن سازی شدن را آورده است، مسلمانان و ساکنان کشورهای اسلامی هستند. در این میان بخش قابل توجهی از اندیشمندان برجسته دنیا ایرانی بودند. چرا ما این سابقه تمدنی را فراموش کردیم.

منصوری لاریجانی تصریح کرد: به نظر من نمایشگاه کتاب باید بهانه ای باشد برای ایجاد فرایند تمدن سازی بر اساس توسعه کتابخانه ها. امروز از نظر افکار عمومی کتاب و کتابخوانی به حاشیه رانده شده است. این موضوع به ضرر ما است. در کشوری که مدعی است می خواهد تمدن نوین اسلامی را احیا کند و بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری هم در این موضوع تصریح کرده است، مسئولیت همه ما سنگین است. باید تلاش بیشتری کنیم. در این فضا همه امکانات و بودجه فرهنگی کشور می بایست بسیج شود که نهضت احیای کتابخوانی راه بیفتد. با صراحت می گویم جوهر گفتمان همه تمدن ها کتاب و کتابخوانی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 6 =