دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی در نشست «دیدار با نویسنده» مطرح کرد؛

ضرورت واقع نگاری نویسندگان کودک و نوجوان در داستان های دینی  

نشست دیدار با نویسنده - حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهاجرانی

صبح امروز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ نشست «دیدار با نویسنده» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهاجرانی نویسنده داستان‌های دینی کودک و نوجوان در غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست «دیدار با نویسنده» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهاجرانی نویسنده کودک و نوجوان در غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به نحوه ورود و انگیزه اش به حوزه داستان و داستان‌های دینی کودک و نوجوان گفت: از دوران نوجوانی به نوشتن داستان‌های کودک و نوجوان علاقه زیادی داشتم. از دوران کودکی هم کتاب های کودک زیاد می خواندم. اولین کتابم هم «پیامبر عزیز ما» این شعرهایی که این مصرع در کل کتاب تکرار می شود.

وی با تاکید بر اهمیت تولید کتاب‌های خوب برای کودکان و نوجوانان گفت: حوزه دین یکی از حوزه های مهم و حساس در حوزه تولید آثار خلاقه است. اگر کتاب های دینی کودک و نوجوان ضعیف باشند آسیب زا خواهند بود. روان شناسان معتقدند نخستین دانسته‌ها در ذهن کودکان ، پایدارترین دانسته‌ها هستند و اگر کودک مطلبی را به اشتباه یاد بگیرد ممکن است تا پایان عمر این اشتباه در ذهنش ثبت شود.

 مهاجرانی در مورد خلاقیت در حوزه تولید محتوای ادبیات دینی کودک و نوجوان نیز تصریح کرد: خلاقیت در حوزه ادبیات دینی دارای حد و مرزی است. گرایش بیش از حد به مستند و گرایش بیش از حد به تخیل آسیب زا هستند. اما به تجربه دریافته‌ام توجه به مستند در ضمن نقل قصه و داستان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

ضرورت واقع نگاری نویسندگان کودک و نوجوان در داستان های دینی  

این نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان افزود: کارهای فرمی و ساختاری نیز در جذاب‌تر کردن کتاب‌های داستانی بسیار موثر هستند. من تالیف کتاب‌های دوطرفه را با الگوی برخی کتاب‌های داستان خارجی تجربه کردم که مورد استقبال نیز قرار گرفت. برای مثال کتابی برای غدیر کار کردم که از یک طرف تا نیمه‌ کتاب پیش از لحظه واقعه غدیر اتفاق می افتد و بخش پشتی کتاب نیز روایت پش از واقعه غدیر است اما نقطه تلاقی این دو محور وسط کتاب است که ماجرای غدیر اتفاق می افتد.

مهاجرانی با  اشاره به کتابی دیگر از خود تصریح کرد: اخیرا در مورد انقلاب هم این کار را انجام دادم. چرا که متوجه شدم جوانان روزهای ابتدایی انقلاب پدربزرگ‌های این روزگار هستند و نسل امروز به طور ملموس با وقایع انقلاب آشنا نیست. در اردوهای راویان نور دو گونه راوی وجود دارد. یک راوی کسانی هستند که خودشان تجربه کردند و در جنگ حضور داشتند و یک نوع راوی هم افرادی که تجربه حضور در جبهه را نداشتند اما از روی منابع و کتاب‌های تالیف شده در این حوزه به روایت می‌پردازند. در حوزه انقلاب هم این خلاء وجود دارد و احساس کردم روایان نسل بعد انقلاب نیازمند منبع هستند. برای همین در  کتاب «میدان انقلاب» که توسط نشر جمکران منتشر شده است کتابی به شیوه دو طرفه تولید کردم و بنا بود در سال ۹۷ و در آستانه چهل سالگی انقلاب منتشر شود که به دلیل تصویرسازی اوایل سال ۱۴۰۰ منتشر شد. نیمه اول کتاب داستان های تا پیش از انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ است. نیمه دوم کتاب که از انتها شروع می‌شود نیز از سال ۹۷ کم کم به سال ۵۷ می رسد. در نهایت نقطه تلاقی این دو روایت، در وسط کتاب اتفاق می افتد که ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ است. این کتاب که ترکیبی از داستان و مستند هست سعی دارد کودکان و نوجوانان را با رویداد انقلاب و دستاوردهای بعد از آن آشنا کند.

وی افزود: من معتقدم رسالت مهم نویسنده کودک این است که واقع نگاری کند و به وقایع توجه داشته باشند.

مهاجرانی با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب و انتقاد ایشان نسبت به رواج کتاب‌های ترجمه کم کیفیت نیز گفت: قطعا این موضوع نیاز به آسیب شناسی گسترده دارد. اگر جریان تالیف شکل بگیرد ما چند سر و گردن از نوشته های بین المللی بالاتر خواهیم بود. به نظرم باید بین ادبیات کودک و کهن پیوند پایداری شکل بگیرد. ضمن اینکه نویسنده نیز باید مدام در معرض متون کهن و اصیل دینی و همچنین متون مهم و قابل تامل ادبی باشد. اگر اینگونه باشد گستره کار مخاطب نه در ایران بلکه در جهان خواهد بود و تولیدات موثری نیز خواهد داشت.

این نویسنده کودک و نوجوان که داستان «نادانی دشمن ماست؛ پنج حدیث از امام حسن عسکری(ع)» را در منابع دوازدهمین جشنواه کتابخوانی رضوی دارد با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی شور و شوقی ایجاد می‌کند تا کودکان کتاب خوان شوند. این جشنواره همین که هر سال کودکان را تشویق به کتاب و کتابخوانی می کند امکان و فرصت خوبی است. خوب است جشنواره های دیگری نیز با جوایز بیشتر شکل بگیرد که انگیزه به کتابخوانی بیشتر خواهد شد.

ضرورت واقع نگاری نویسندگان کودک و نوجوان در داستان های دینی  

او در مورد کتاب «نادانی دشمن ماست» نیز افزود: این کتاب یک جلد از یک مجموعه ۱۴ جلدی با موضوع حدیث و قصه است. یکی از دغدغه‌های من این بود که چطور می شود احادیث یک خطی و پرمغز معصومین (ع) را به داستان‌های کوتاه برای کودکان و نوجوانان کرد. برای همین تصمیم گرفتم از هر معصوم ۵ حدیث انتخاب کنم که در نهایت ۷۰ حدیث را برگزیدم و ۷۰ داستان با محور آنها نوشتم. این کتاب خوشبختانه بعد از انتشار به زبان عربی هم ترجمه شد و مورد استقبال قرار گرفت.

مهاجرانی در انتهای برنامه با شرکت در پویش کتاب دستت چیه؟ کتاب موسیقی آیات قرآن کریم را به عنوان کتابی که در حال مطالعه آن است معرفی کرد.

وی در مورد این کتاب گفت:‌ برخی می گویند بخشی از زیبایی های قرآن کریم به خاطر موضوع و مضمون است. برخی نیز می گویند ساختار و کلام قرآن است که به دل می نشیند. یکی از نویسندگان مصری بر روی کلام و ساختار زبانی قرآن کار کرده  و به این سوال پاسخ داده است که چرا خواندن و شنیدن قرآن زیبا و لذت بخش است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 0 =