به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، شیوا یاری، دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و کارشناسمسئول بودجه و منابع درآمدی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه طی یادداشتی در خبرگزاری کتاب ایران(ابینا) به موضوع ظرفیت کتابخانههای عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسبوکارهای کوچک پرداخت. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است.
کتابخانههای عمومی، به عنوان یکی از مراکز مهم اطلاعرسانی و مؤسسهای فرهنگی-اجتماعی، حافظ دانش ثبتشده بشر و تأمینکننده نیازهای اطلاعاتی، آموزشی، تفریحی، توانمندسازی و تجهیز تمام افراد جامعه برای یادگیری مادامالعمر هستند؛ مکانی که، بدون هیچ محدودیتی در سرتاسر زندگی، قابل استفاده است.
کتابخانههای عمومی جایگاهی فراتر از محل امانت و مطالعه کتاب دارند. «آموزش در حوزههای مختلف»، یکی از فعالیتهای مهم کتابخانههای عمومی است که فقط یکی از پیامدهای آن میتواند کسب مهارتهای شغلی، درآمدزایی و توسعه حوزه اقتصاد خانواده باشد؛ چراکه آموزش و دسترسی به اطلاعات، کلید یادگیری هر مهارت و ورود به هر حرفهای است. این تجربهها در استانهای مختلف کشور و در دنیا نمودهای خوبی داشته است؛ بنابراین، پاسخ به این سؤال که «آیا کتابخانههای عمومی میتوانند به توسعه کسبوکارهای کوچک کمک کنند؟»، بیتردید، مثبت است. همایش بینالمللی «کتابخانههای عمومی و کسبوکارهای کوچک»، که با مشارکت نهاد کتابخانههای عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر سال جاری به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد نیز در پی تبیین علمی این موضوع و شناساندن ظرفیت و جایگاه کتابخانههای عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسبوکارهای کوچک است.
کتابخانههای عمومی از جنبههای مختلف میتوانند در ایجاد و توسعه کسبوکارها در جوامع محلی و کوچک اثرگذار باشند؛ برای نمونه:
ـ کتابخانههای عمومی به عنوان «دانشگاه مردم» و بدون هیچ محدودیت زمانی و سنی در یادگیری و کسب آموزش، میتوانند با فراهمآوری منابع و ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و وبسایتهای مرتبط با حوزه کسبوکار، مشاغل و مهارتها (راهاندازی کسبوکار، امور مالی، بازاریابی، آموزش مهارتها و...)، به پیشرفت و بهبود مهارتهای شغلی و ایجاد و توسعه کسبوکار در حوزههای مختلف کمک کنند. کتابخانهها میتوانند بخش ویژهای را به حوزه کسبوکار اختصاص دهند و آن را با انواع منابع چاپی و الکترونیکیِ مرتبط و نیروی اطلاعرسانِ آگاه تجهیز کنند؛
ـ کتابخانهها میتوانند با شناخت نیازهای محله تحت پوشش خود، به برگزاری دورههای آموزشی مختلف در حوزه کسبوکار (از سادهترین امور نظیر چگونگی تهیه رزومه و راههای یافتن فرصتهای شغلی تا دریافت آموزش مهارتهایی نظیر حسابداری، باغبانی، خیاطی، مجسمهسازی و...) پرداخته و بسترسازِ کسب مهارت و ایجاد کسبوکار بهویژه توسعه مشاغل خانگی باشند؛
ـ کتابخانهها میتوانند با برگزاری جلسات، همایشها و رویدادهای مختلف، محلی برای ایجاد ارتباط بین حرفهمندان، کارآفرینان و متقاضیان مشاغل باشند و همچنین امکان به اشتراکگذاری آموختهها، تجارب و دریافت مشاورههای شغلی را فراهم کنند؛
ـ کتابخانهها، به عنوان پل ارتباطی بین فروشندگان و خریداران، میتوانند مکانی برای بازاریابی، معرفی، عرضه و فروش محصولات تولیدشده در نمایشگاههای محلی در کتابخانههای عمومی باشند؛
ـ کتابخانهها میتوانند با ارائه امکانات مختلف، باشگاههای کارآفرینی راهاندازی کنند و در طول سال با کمک و حمایت نیروی توانمند و متخصص مردمی، در حوزه کسبوکار اثرگذار باشند؛
ـ کتابخانهها میتوانند مسابقاتی مرتبط با ایدههای نو و خلاقانه در فضای کسبوکار برگزار کنند و امکان شناخت و معرفی ایدهپردازان و خلاقان این حوزه را فراهم آورند.
آنچه ذکر شد تنها گوشهای از ظرفیت و توان کتابخانههای عمومی برای ایجاد و توسعه کسبوکارهای کوچک و توسعه اقتصادی جوامع محلی است. از این رهگذر، در کتابخانههای عمومی نیز روح تازهای دمیده شده و پویایی خاصی -که لازمه یک مرکز فرهنگی اجتماعی اثرگذار در محله است- در کتابخانه ها ایجاد میشود. نکته مهم، درک، حمایت و مشارکت مسئولان، سازمانها و فعالان مرتبط با حوزه کسبوکار و شهروندان از این قابلیت کتابخانههای عمومی است.
کتابخانههای عمومی «توسط جامعه و برای خدمت به جامعه» ایجاد میشوند. بدون شک، میزان استفاده از کتابخانه عمومی و درک نقش و جایگاه آن در جنبهها و برنامههای مختلف، وابسته به دانش جامعه است. نگرش و درک افراد جامعه و مسئولان، از جمله عوامل بسیار مهم در موفقیت برنامههای کتابخانه و به طور کلی در حفظ جایگاه این نهاد اجتماعی است؛ بنابراین، حضور مسئولان، سازمانهای مرتبط با حوزه کسبوکار، کتابداران، حرفهمندان و اقشار مختلف جامعه بهویژه جوانان، در همایش بینالمللی «کتابخانههای عمومی و کسبوکارهای کوچک» نه تنها به غنای این همایش و تحقق اهداف آن کمک خواهد کرد، بلکه زمینهساز ارائه خدمت بهتر و مؤثرتر به شهروندان متقاضی این برنامهها در کتابخانههای عمومی خواهد شد.
ارسال نظر