یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

رمضانی در دیدار با آیت الله موسوی جزایری در اهواز:

تلاش ما ایجاد فضای گفتگوی بین‌نسلی در کتابخانه‌ها است

دیدار دبیرکل نهاد با آیت الله محمدعلی موسوی جزایری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: تلاش کردیم فضای گفتگوی بین نسلی در کتابخانه ها شکل بگیرد و کتابخانه ها محل مراجعه همه اقشار باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و هیئت همراه، در نخستین روز از سفر استانی به خوزستان، شامگاه ۶ خرداد با آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت وگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار ضمن تشریح عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: در این نهاد گسترده‌ترین شبکه فرهنگی پس از مدارس را داریم و با حدود ۳۷۰۰ کتابخانه بیشترین تعداد کتابخانه را در بین کشورهای منطقه داشته و در آسیا نیز بین ۵ کشور نخست قرار داریم.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی از ۳۰۰ کتابخانه پیش از انقلاب به این تعداد کتابخانه رسیده‌ایم. در بین کتابخانه‌های ما ۸۰۰ باب کتابخانه روستایی و ۵۰ دستگاه کتابخانه سیار نیز وجود دارد. ان‌شاءالله افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار را در برنامه داریم؛ در مراکز استان‌ها نیز کتابخانه‌های مرکزی برنامه‌های راهبردی اجرا می‌کنند و در استان خوزستان نیز کتابخانه مرکزی در حال بازطراحی است.

رمضانی با اشاره به اینکه در کتابخانه‌های عمومی خدمات متنوعی شامل بیش از ۶۰ نوع خدمت ارائه می‌شود، گفت: مخزن و امانت کتاب تنها یکی از این خدمات و برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی مختلف از دیگر خدمات کتابخانه‌های عمومی است. محافل ادبی و قرآنی نیز در کتابخانه‌های عمومی دایر هستند و اکنون بیش از ۴۰۰ محفل ادبی در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: حوزه کودک و نوجوان در برنامه‌های ما بسیار مورد توجه است و فرمایشات مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال قوت قلبی برای ما بود. بیش از ۱۰ میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور عضو داریم؛ از این تعداد ۲ و نیم میلیون نفر عضو فعال هستند و ۶۰ درصد این اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. تلاش کرده‌ایم فضای گفتگوی بین‌نسلی در کتابخانه‌ها شکل بگیرد و کتابخانه‌ها محل مراجعه همه اقشار باشد.

تلاش ما ایجاد فضای گفتگوی بین‌نسلی در کتابخانه‌ها است

با ایجاد مشوق در کتابخانه‌ها، باید اعضای فعال را به ۱۰ میلیون نفر رساند

آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در این نشست ضمن تشکر از فعالان در حوزه کتاب و کتابخانه ها، بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها ۲ کتابخانه در اهواز وجود داشت و اکنون الحمدلله ۲۰ کتابخانه در این شهر و ۲۱۴ کتابخانه در استان فعال است که بیانگر همت در این حوزه است.

وی افزود: هر چه کتابخانه‌ها بیشتر توسعه یابند، بهتر است و جذب و مراجعه جوانان به کتابخانه باید بیشتر شود؛ وجود کتابخانه‌ها یک شرط اساسی است اما باید کاری کرد که مردم را بیشتر به سمت کتابخانه‌ها بکشانیم و چیزی یاد بگیرند که این کارها و فعالیت‌های کتابخانه‌ها نتیجه‌بخش باشد. جذب مردم به کتابخانه کار آسانی نیست و باید مشوق‌هایی ایجاد کرد که اعضای فعال کتابخانه به ۱۰ میلیون نفر برسد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ما به دنبال فضای مجازی هستند و باید کاری کرد که به سمت کتاب و کتابخانه بروند، گفت: ۲ و نیم میلیون نفر عضو فعال در میان ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور رقم اندکی است و افزایش این رقم نیاز به فکر و برنامه‌ریزی بسیار دارد.

وی یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی، جریان سیر مطالعاتی داشتیم که برای جوانان و نوجوانان برنامه مطالعاتی مشخص می‌کردیم و پس از مطالعه کتابها، از آنها امتحان گرفته می‌شد. این کار در حوزه‌های مختلف صورت می‌گرفت و بعدها همین افراد در انقلاب نیروهای جان‌برکف انقلاب شدند. اکنون جای این برنامه سیر مطالعاتی خالی است. می‌توان برای نوجوانان و جوانان این برنامه را تهیه کرد تا مشخص شود این جوانان چه خوانده‌اند و چه خواهند خواند و برنامه‌ای برای مطالعه آنها تدوین شود.

تلاش ما ایجاد فضای گفتگوی بین‌نسلی در کتابخانه‌ها است

ما خود را مکلف به تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی می‌دانیم

همچنین عباس حسین‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: خدمات متنوعی در حوزه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی در حال ارائه است که در این برنامه‌ها خود را مکلف به تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌دانیم.

وی افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی از جشنواره‌های مهم این نهاد است که در چهار گروه سنی و با ۹ عنوان کتاب در حال برگزاری است؛ در این جشنواره سیره زندگی امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) از طریق رسانه کتاب معرفی می‌شود.

حسین زاده گفت: در استان خوزستان نیز برنامه‌های فرهنگی مختلفی از جمله موکب اربعین حسینی، جشنواره طعم کتاب با عشایر و جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس «در پناه نخل‌ها» برگزار می‌شود که فرصتی برای معرفی فرهنگ ایثار و دفاع مقدس است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 4 =