یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

مهدی رمضانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان:

احداث کتابخانه‌های روستایی و سیار گامی در راستای گسترش عدالت فرهنگی است

دیدار دبیرکل نهاد با حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان گفت: ایجاد ۸۰۰ باب کتابخانه روستایی و ۵۰ کتابخانه سیار در کشور، گامی در راستای ایجاد عدالت فرهنگی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد و هیئت همراه در نخستین روز از سفر استانی خود به خوزستان، شامگاه 6 خرداد با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنبی‌اله موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در این نشست بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی یکی از فضاهایی که پیشرفت قابل قبولی داشته، حوزه کتابخانه‌ها بوده است و از ۳۰۰ باب کتابخانه عمومی پیش از انقلاب، به ۳۷۰۰ باب کتابخانه افزایش یافته است. از حیث عضو هم ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه هستند و از جهت خدمات کتابخانه‌ای، در کتابخانه‌های نسل جدید بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود که شامل خدمات فرهنگی و هنری و اطلاع‌رسانی است؛ همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک امسال برگزار می‌شود و سال گذشته نیز همایش بین‌المللی طراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی را برگزار کردیم. از حیث ثقل کار در کتابخانه‌ها بر روی کودک و نوجوان تمرکز داریم و تأکید حضرت آقا در نمایشگاه کتاب ما را دلگرم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مجموعه چهار عنصری «هدهد سفید» برای کودک و نوجوان از دیگر اقدامات ما است که شامل کتاب، برنامه تلویزیونی، کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان و جایزه نشان هدهد سفید است.

وی در خصوص تشکیل محافل قرآنی و ادبی در کتابخانه‌ها بیان کرد: محافل ادبی ما از فعال‌ترین محافل ادبی در کشور محسوب می‌شوند. همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه‌های اصلی ما است که دوازدهمین دوره آن در حال برگزاری است و در هر دوره این جشنواره یکی از ائمه در کنار امام رضا(ع) معرفی می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: ما مردم کتابخوانی هستیم اما با جایگاه فرهنگ ایرانی-اسلامی و توقع و انتظار مقام معظم رهبری فاصله داریم. یکی از اقدامات جدی ما اتصال با مدارس است؛ ان‌شاءالله بتوانیم با ایجاد رابطه تنگانگ با مدارس فعالیت گسترده‌تر و وسیع‌تری داشته باشیم؛ فرصت حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه فرصت قابل استفاده‌ای است و این فضا را داریم که با آنها به گفتگو بپردازیم.

رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ کتابخانه روستایی و ۵۰ کتابخانه سیار فعال است، تأکید کرد: این کتابخانه‌ها در راستای ایجاد عدالت فرهنگی ایجاد شده‌اند و در استان خوزستان نیز بنا داریم کتابخانه‌های سیار را گسترش دهیم؛ همچنین طرح «کوله کتاب» را هم برای عشایر در نظر گرفته‌ایم.

لزوم ترویج کتاب‌های تقویت‌کننده بنیه اعتقادی جوانان 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنبی‌اله موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان گفت: حضرت آقا در بازدید اخیر از نمایشگاه کتاب نکته مهمی را فرمودند و آن اینکه هر مقدار فضای مجازی پیشرفت کند، کتاب جایگاه خودش را دارد.

وی با بیان اینکه باید جاذبه‌هایی ایجاد شود تا بتوان اقشار مختلف را به کتابخانه کشاند، افزود: تصور می‌شود مشوق‌هایی باید در نظر گرفت و از اقشار گوناگون به عنوان گروه‌های اندیشه‌ورز استفاده کرد. به اعتقاد من اگر از اقشار و سنین گوناگون به عنوان هیئت اندیشه‌ورز همراه کتابخانه کمک گرفته شود و خود مراجعه‌کنندگان پیشنهاد دهند که برای علاقه‌مند شدن هر چه بیشتر مردم به کتابخوانی چه باید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تصریح کرد: همانگونه که در همه حوزه‌ها و مسائل برای علاقه‌مند کردن افراد، مختصرسازی می‌شود، برای علاقه‌مند کردن به کتاب و کتابخوانی نیز باید مختصرسازی شود؛ اگرچه کتاب‌های مفصل هم متقاضیان خاص خود را دارند. باید در کتاب‌های مختص سنین مختلف جاذبه ایجاد کرد تا اثرگذارتر باشند؛ همچنین موضوعاتی که در کتاب‌ها مطرح می‌شود باید بر اساس نیازهای جامعه باشد.

وی با تأکید بر لزوم ترویج کتاب‌هایی که بنیه اعتقادی جوانان را تقویت کند، گفت: باید موضوعات و دغدغه‌های نسل جوان را دانست که بتوان به آن جهت داد و تحولی در آن ایجاد کرد.