یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

استاندار خوزستان در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

کتابخوانی پیشران توسعه در سایر حوزه‌ها خواهد بود

دیدار مهدی رمضانی با علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان

استاندار خوزستان در دیدار با مهدی رمضانی گفت: هر چه در حوزه کتاب و کتابخوانی پیش برویم، در سایر موارد نیز پیشرو خواهیم بود؛ زیرا افراد کتابخوان، موفق‌تر و مسلط‌تر و قوی‌تر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد و هیئت همراه در دومین روز سفر استانی به خوزستان، ۷ خرداد با علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در این نشست با تشریح ساختار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی پس از انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مدیریت می‌شود و از این نظر بزرگترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر مسئله اصلی ما در کتابخانه، تعریف خدمات جدید است که خوشبختانه در این حوزه خوب کار شده است و در کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها خدمات متنوعی ارائه می‌شود. در حال حاضر چند پروژه کتابخانه مرکزی در کشور فعال است و بازطراحی کتابخانه مرکزی اهواز در حال انجام است.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار مبنی بر لزوم دسترسی عادلانه به کتاب و بهبود معیشت کتابداران، بیان کرد: به جد در حال پیگیری هر دو موضوع هستیم و به نتایج مطلوبی نیز دست یافته‌ایم. ۱۴ بند از تأکیدات رییس جمهور محترم در حوزه دسترسی عادلانه به کتاب طراحی کردیم که با دستور ایشان ۲۰ مصوبه نگارش یافته تا در هیئت دولت مطرح و تصویب شود. در نمایشگاه کتاب هم که ایشان حضور یافتند، بر دسترسی عادلانه به کتاب و کتابخوانی تأکید کردند. 

کتابخوانی پیشران توسعه در سایر حوزه‌ها خواهد بود

رمضانی همچنین در رابطه با تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم ترویج کتابخوانی در میان کودکان، تصریح کرد: همه کتابخانه‌های ما مجهز به بخش کودک هستند. در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که از این میان ۲ و نیم میلیون نفر عضو فعال هستند که بیش از ۶۰ درصد آنها کودکان و نوجوانان هستند. بسته هدهد سفید نیز از دیگر اقدامات نهاد ویژه کودک و نوجوان است که کتاب این بسته، تنها کتاب تولیدی نهاد است که بیش از نیمی از محتوای آن توسط اعضای کتابخانه تأمین می‌شود و در کنار آن جایزه نشان هدهد سفید و برنامه تلویزیونی هدهد سفید نیز در نهاد اجرایی شده است. امروز برنامه تلویزیونی هدهد سفید یکی از برنامه‌های پرطرفدار و پرمخاطب شبکه نهال است که موضوع آن کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی است. همچنین کتابخانه‌های هدهد سفید، که ویژه کودک و نوجوان است، در نهاد در حال توسعه است. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از محورهای پیشنهادی به رئیس‌جمهوری همکاری و ارتباط با مدارس است، گفت: ارتباط با مدارس می‌تواند باعث شکل‌گیری گردش اطلاعاتی شود؛ چراکه در دنیا کتابخانه مرکز ثقل اجتماعی است و این فرصت را داریم که در کتابخانه‌ها فضای گفتگو ایجاد کنیم. از برند کتابخانه عمومی می‌توان در توسعه فرهنگی استفاده کرد و به عنوان بازوی فرهنگی در اختیار کشور قرار دارد. 

دبیرکل نهاد در پایان خواستار توجه استانداران برای استفاده از ظرفیت سفرهای استانی رئیس جمهور به منظور جذب اعتبارات برای توسعه کتابخانه‌های عمومی شد. 

کتابخوانی پیشران توسعه در سایر حوزه‌ها خواهد بود

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان در این نشست اظهار کرد: هر چه زمینه‌های علمی را قوی‌تر کنیم، بهتر می‌توان زیرساخت‌ها را ایجاد کرد. حضور کتابداران دانش‌آموخته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با یک کارمند بسیار تفاوت دارد چون هم علاقه و هم علم آن را دارد.

وی افزود: هر چه در حوزه کتاب و کتابخوانی پیش برویم، در سایر موارد نیز پیشرو خواهیم بود؛ زیرا افراد کتابخوان، موفق‌تر و مسلط‌تر و قوی‌تر هستند؛ باید جریانی به راه اندازیم که فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهد. باید کارهای ترویجی برای کتاب و کتابخوانی انجام دهیم. اگر این جزئیات را در مدارس داشته باشیم، یقیناً این جریان تا دانشگاه همراه دانش‌آموزان خواهد ماند و ملکه وجود آنها می‌شود.