چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

دبیرکل نهاد در نشست تکریم سرپرست و معارفه مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد:

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

image-20230530164213-8.jpeg

مهدی رمضانی در نشست تکریم سرپرست و معارفه مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد گفت: تأمین منابع منطبق بر نیاز اعضای کتابخانه های عمومی بخش مهمی از کار ما و بخش دیگر آن ترویج کتاب های خوب، عرضه آن ها به مردم و در واقع ایجاد نیاز است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست تکریم سرپرست و معارفه مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد ۹ خردادماه با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل و جمعی از مدیران نهاد برگزار شد.

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست اظهار داشت: به حیث هویت کتابخانه عمومی، منبع و مجموعه‌سازی مهم‌ترین رکن کتابخانه عمومی محسوب می‌شود. یعنی محوریت کتابخانه به عنوان مرکزی فرهنگی، هنری و اجتماعی، کتاب است و تمام فعالیت‌های ما با محوریت کتاب تعریف می‌شود. برای پیشبرد کار نهاد، توجه به تمام ارکان و اجزای آن مهم و اثربخش است و یکی از اصلی‌ترین آنها منابع کتابخانه‌ای است؛ لذا موقعیت این اداره‌کل و همکاران این حوزه، بسیار حساس، خطیر، اثرگذار و پیش‌برنده است.

وی تصریح کرد: نگاه موضوعی هر اداره‌کل باید در تصمیم‌گیری‌های کلان ما امتداد یابد. کار تمام ادارات‌کل نهاد در امتداد یکدیگر است و نمی‌توان آنها را جدای از هم دانست؛ لذا تمامی خطوط تخصصی نهاد اعم از فرهنگی، مشارکت‌ها، بودجه و... باید در ایجاد یک کتابخانه دیده شود.

رمضانی با اشاره به ارتباط حوزه منابع و فرهنگی، بیان کرد: اساساً بین ایجاد کتابخانه، تأمین منابع آن و ترویج کتابخوانی، رابطه‌ای پیوسته و پایدار وجود دارد. با این حال ارتباط حوزه منابع و فرهنگی بسیار جدی است و شما نمی‌توانید کار فرهنگی را از خرید کتاب تفکیک کنید.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی موجود در این اداره‌کل، خواستار پیگیری در حوزه ارزیابی فضای کلی نشر، خلاصه‌نویسی آثار و... شد و گفت: بخشی از حوزه ترویج را باید در حوزه تأمین لحاظ کرد. تأمین منابع منطبق بر نیاز اعضای کتابخانه‌های عمومی، بخش مهمی از کار ما و بخش دیگر آن ترویج کتاب‌های خوب و عرضه آنها به مردم و در واقع ایجاد نیاز است؛ چراکه اقبال بازار لزوماً مبنای کیفیت‌سنجی یک اثر نیست. لازمه ایجاد نیاز، نزدیک شدن دو حوزه ترویج و تأمین منابع است.

رمضانی در خصوص فرآوری اطلاعات در اداره‌کل تأمین منابع، گفت: در اداره‌کل منابع، همکاران در حال رصد فضای نشر و کتاب‌ها هستند و این داده‌ها باید به اطلاعات تبدیل شود و به دست همکاران در مجموعه و نیز مسئولان برسد. اداره‌کل منابع موظف به ترسیم تصویر کلی از فضای نشر است و مدیران مجموعه در تمام بخش‌ها باید به سطحی از محتوا در این حوزه مسلط باشند. باید به صورت حداکثری از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی با تقدیر از زحمات جواد اسدی سرپرست پیشین این اداره‌کل، گفت: ما در حال گسترش و تقویت مجموعه مدیریتی نهاد هستیم و در کنار همکاران جدید از ظرفیت‌های ایشان نیز استفاده خواهد شد. آقای عبدوس در این حوزه شناخته شده هستند و ویژگی مثبت ایشان این است که در حوزه تولید تجربه دارند؛ ایشان در عین حال که در حوزه محتوا فعال است، رسانه‌ای هم هستند و این موضوع به پیشبرد کار نهاد کمک خواهد کرد. در انتخاب مدیران حفظ و تقویت فضای مودت موجود اهمیت دارد چون این فضا می‌تواند فراتر از انجام وظیفه اداری، کارها را به صورت جهادی پیش ببرد.

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشینه کاری حامد عبدوس، مدیرکل جدید تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد، اظهار داشت: ایشان شخصیتی متدین، متخلق و انقلابی و تحصیل‌کرده هستند و صمیمانه برایشان آرزوی توفیق داریم. همچنین از جناب آقای اسدی، سرپرست پیشین اداره‌کل و تلاش ایشان در مدت سرپرستی قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: اداره‌کل تأمین منابع در مجموعه نهاد شاید تنها جایی است که هم به حوزه محتوا و مفهوم و هم به حوزه عملیات و اجرا می‌پردازد. در ساختار سازمانی این اداره‌کل نیز کارشناسان بخش ارزیابی، کار مفهومی انجام می‌دهند و لازم است در این حوزه شایستگی‌های قابل توجه داشته باشند؛ بخش دیگر اداره‌کل، یعنی انبار و اداره توزیع هم بال اجرای این واحد است و تاکنون هر دو به خوبی از عهده این مسئولیت برآمده‌اند. این ویژگی اداره‌کل منابع، یادآور رابطه بین نظریه و عمل است؛ رابطه بین حوزه عمومی با حوزه اندیشه و عقیده. عده‌ای نظریه و اندیشه را مسلم می‌دانند و عده‌ای بسیار عملگرا هستند. هر دو گروه به دلیل اینکه خود را مسلم می‌پندارند و جمود بر پیش‌فرض خود دارند، باطل هستند. به اعتقاد من وظیفه یک مدیر این است که بین این دو حوزه رابطه برقرار کند و فاصله بین آنها را کم کند.

میرعبداللهی اضافه کرد: در فضای فرهنگی کشور، متأسفانه این تقابل و تفکیک وجود دارد و گاه خود را در کار نشان داده و باعث معطل ماندن کار می‌شود. تجربه من از خدمت در نهاد نشان داده که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجموعه ساختار فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نمونه بارز یک نهاد فرهنگی است که حوزه نظر و عمل را تا حدودی توانسته و می‌تواند بیش از پیش به هم نزدیک کند؛ چراکه بخش مهمی از کار این نهاد به کتاب و بخشی دیگر به مردم مربوط می‌شود. بنابراین به شکلی صریح علاوه بر توجه به حوزه عمومی، در پی ترویج محتوایی است که در حوزه فرهیختگی تولید شده است. عقلانیت، سازوکار و تجربه لازم است تا نظر به عمل تبدیل شود و این کاری سهل و ممتنع است. سیاستگذاری وظیفه یک مدیر است تا فاصله بین حوزه نظر و عمل کم شود.

وی با ذکر نمونه هایی در حوزه نشر و پژوهش ادامه داد: در حال حاضر در بازار نشر فوج بی امان آثار ترجمه مشاهده می شود که توسط ناشران مطرح به بازار عرضه شده است. آثار ترجمه ای اولا، نسبتی شناختی با فضای فرهنگی ما ندارد و در ثانی، پر از کلی گویی های ایدئولوژیکی است که نسبت فرهنگی با ما ندارد. در حوزه پژوهش نیز، چنین فضایی حاکم است. بخشی از افتخار سیستم تعلیم و تربیت رسمی، انبوه مقالات علمی و پژوهشی است که نسبت چندانی با حوزه عمومی ندارد. آن ها تراکم مقالات را حاکی از انجام کار می دانند در حالی که، درست از که مفهوم و محتوا را پوشش می دهند اما از آنجا که به حوزه عمومی توجه ندارند، گرهی از کار فروبسته مردم خود باز نمی کنند.

مدیرکل اسبق تأمین منابع نهاد تأکید کرد: کار در نهاد از آنجا که با نیازهای واقعی مردم واقعی سروکار دارد، مصداق کاملی برای نزدیک کردن حوزه نظر و عمل است. به اعتقاد من این کار رسالت تمامی فرهنگیان است.

وی اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی را ضلع سوم کار فرهنگی در نهاد پس از خرید و توزیع کتاب دانست و گفت: کار این اداره‌کل ترویج، معرفی و تحلیل محتوای کتاب برای دوستداران کتاب است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در خاتمه سخنانش برای حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد آرزوی موفقیت کرد.

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

جواد اسدی سرپرست پیشین اداره‌کل تأمین منابع، ضمن تقدیر از تمامی مدیران‌کل پیشین اداره‌کل منابع، اظهار داشت: از همکارانم در اداره‌کل منابع و مجموعه ستاد که در این مدت برادر کوچک خود را یاری کردند تا امور اداره به بهترین نحو پیش رود، قدردانی می‌کنم.

وی ضمن تقدیر از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، از حضور حامد عبدوس در سمت مدیرکلی منابع، ابراز خرسندی و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

در خاتمه این نشست حامد عبدوس از مودت و صمیمت حاکم بر مجموعه نهاد ابراز خرسندی کرد و گفت: این صمیمیت سرمایه ارزشمندی برای هر مجموعه‌ای است که در مجموعه‌های فرهنگی اهمیت دوچندان می‌یابد. وی ضمن تقدیر از جواد اسدی، خواستار همراهی وی در ادامه راه شد.

در پایان این نشست مهدی رمضانی دبیرکل نهاد ضمن قدردانی از زحمات جواد اسدی در مدت سرپرستی اداره‌کل تأمین منابع، حکم مدیرکلی حامد عبدوس را به وی اهدا کرد. 

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

ایجاد نیاز و ترویج کتاب‌های خوب بخشی از کار کتابخانه‌های عمومی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 1 =