چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

قصه گوی زنجانی:

قصه‌گویی، یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی کتابدار با مخاطب است

روز اول از مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید»

یاسمن رحیمی‌نیکو، قصه‌گویی‌ را یکی از بهترین راه‌های برقراری ارتباط با کودکان دانست و گفت: با توجه به اینکه امروزه کتابخانه‌های عمومی محلی برای کسب تجربه و مهارت‌های زندگی هستند، باید به قصه و قصه‌گویی به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی موردنیاز کتابداران توجه کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، مرحله ملی دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید به میزبانی استان آذربایجان شرقی در حال برگزاری است و یاسمن رحیمی‌نیکو، کتابدار کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی زنجان و برگزیده منطقه‌ای این جشنواره، در مرحله ملی به رقابت با سایر شرکت‌کنندگان خواهد پرداخت.

رحیمی‌نیکو با بیان اینکه قصه‌گویی‌ یکی از بهترین ابزارهای برقراری ارتباط با کودکان است، گفت: قصه‌گویی اگر به شیوه صحیح و خلاقانه انجام شود، می‌تواند راه برقراری ارتباط با کودکان را تسهیل و به رشد شخصیتی آنها کمک کند. قصه‌گویی برقراری یک ارتباط زنده و واقعی است و می‌تواند در عمق جان مخاطب نفوذ کرده و او را به یکی از اعضای وفادار کتابخانه‌ تبدیل کند.

کتابدار کتابخانه سید افضل موسوی زنجان با بیان اینکه یکی از مهارت‌های اساسی موردنیاز کتابداران برقراری ارتباط مناسب با مخاطب به ویژه کودکان و نوجوانان است، گفت: اعضای کودک و نوجوان بخش قابل توجهی از مخاطبان کتابخانه‌های عمومی را تشکیل می‌دهند و ما باید متناسب با نیاز مخاطبان توانایی‌های خود را ارتقا دهیم.  

رحیمی‌نیکو با بیان اینکه برگزاری جشنواره قصه‌گویی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیانگر توجه ویژه نهاد به این هنر اصیل و ارزشمند است، افزود: این جشنواره فرصت ارزشمندی برای کتابداران و علاقه‌مندان فراهم کرد تا تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و در شیوه‌های قصه‌گویی خود بازنگری کنند.

برگزیده منطقه‌ای دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید اظهار کرد: در مقایسه با اولین دوره برگزاری جشنواره نهال امید، سطح قصه‌گویی کتابداران بسیار ارتقا پیدا کرده است و به وضوح می‌توان تاثیرات مثبت برگزاری این جشنواره را در کتابداران حس کرد.

این کتابدار ضمن اشاره به اینکه قرار گرفتن در فضای جشنواره و برقراری ارتباط با قصه‌گویان سراسر کشور به پرورش تکنیک‌ها و شیوه‌های مدرن قصه‌گویی در کتابداران کمک می‌کند، ادامه داد: آشنایی بیشتر با چارچوب‌ها و اصول قصه‌گویی، اطلاع از روش‌های نوین و خلاقانه قصه‌گویی و برقراری ارتباط همکاران علاقه‌مند از سراسر کشور از دستاوردهای این جشنواره برای کتابداران بوده است.

وی در پایان گفت: علی رغم اینکه امروزه اقبال عمومی به فضای مجازی افزایش یافته، قصه‌گویی هنوز هم ابزار بسیار قدرتمندی محسوب می‌شود و باتوجه اینکه امروزه کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک باشگاه اجتماعی عمل می‌کنند، همکاران می‌توانند با ارتقای مهارت‌های خود در قصه‌گویی از این ابزار مهم بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 3 =