چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

برگزیده قصه گویی در مرحله منطقه ای آذربایجان غربی:

قصه سفری است که کودکان را به سرزمینی ناشناخته هدایت می کند

روز اول از مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید»

برگزیده بخش صحنه‌ای جشنواره قصه‌گویی «نهال امید»، آشنایی بیشتر با ادبیات کودک را از نقاط قوت این جشنواره عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، شهلا قلی نژادی آذر، کتابدار کتابخانه شهید باهنر شهرستان ارومیه و از برگزیدگان مرحله منطقه ای دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید گفت: توجه ویژه به محتوا، آشنایی بیشتر قصه‌گوها با ادبیات کودکان و داوری تخصصی را از نقاط قوت این دوره از جشنواره قصه‌گویی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: این دوره از جشنواره با حضور کتابداران، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور با شور و نشاط فراوان برگزار و باعث شد توجه به قصه گویی در بین کودکان و نوجوانان و به ویژه خانواده‌ها افزایش پیدا کند؛ اطلاع رسانی از طریق مدارس برای حضور گسترده کودکان در این جشنواره و حضور پررنگ کودکان باعث لذت بخش شدن و اجرای هر چه بهتر قصه گویی شذ و قصه گو توانست همسو و همراه با کودک، شور و شوق درونی خود را بر صحنه اجرا بکشاند.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی قصه‌گویی در طول جشنواره و استفاده از تجربیات اساتید بزرگوار در این دوره، باعث غنی شدن تجربیات شد؛ آشنایی بیشتر با ادبیات کودکان، نحوه اجرای قصه و به کارگیری زبان بدن از تجربیات بسیار مهم بنده در این دوره به شمار می رود.

کتابدار کتابخانه شهید باهنر اظهار داشت: قصه سفری است که کودکان را به سرزمینی ناشناخته هدایت می کند؛ از طریق قصه گویی، کودکان و نوجوانان با تجربه های دیگران آشنا می شوند و باعث عزت و اعتماد به نفس در مخاطبین شده و باورها و تخیل  مخاطب را تقویت می کند.

وی تصریح کرد: قصه گویی پل ارتباطی بین کتابدار و کودک است؛ کتابدار با قصه گویی، ایده ها و تفکرات درستی که لازمه رشد فکری و ذهنی کودکان است  را در وجود او پرورش می دهد. در طول مدت قصه گویی و حتی ارائه خدمات کتابخانه ای، کتابدار کودک با شور و علاقه و کشش درونی خود دنیایی از زیبایی ها برای کودکان به وجود می آورد؛ می‌توان گفت اعتقادات و پیوند میان دو نسل را محکم می کند و باعث درون سازی باورها، اعتقادات ملی و مذهبی در کودکان و نوجوانان می شود.

این قصه گو ادامه داد: برگزاری جشنواره در این دوره با اطلاع رسانی وسیع و شرکت گسترده کتابداران انجام شده است؛ این جشنواره در سه مرحله استانی، منطقه ای و ملی با حضور داوران و شرکت کنندگان برگزیده اجرا شد. طبیعتاً در دوره های نوپای جشنواره کاستی‌ها و کم تجربگی هایی وجود خواهد داشت. اما، در این دوره نسبت به دوره های پیشین با توجه ویژه به محتوا و همچنین نگاه تخصصی داوران، شاهد ارتقای سطح جشنواره بوده ایم.

وی در پایان اظهار داشت: در کل  کیفیت قصه گویی در این دوره روند خوبی را طی کرده است؛ افرادی که برای اولین بار در جشنواره قصه گویی شرکت کرده و توانسته اند تا سطح ملی پیشرفت کنند، نمونه‌هایی از تلاش بی وقفه و استعدادهای بالقوه ای هستند که اکنون شکوفا شده اند.

قصه سفری است که کودکان را به سرزمینی ناشناخته هدایت می کند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 10 =