سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

داور مرحله منطقه ای دومین دوسالانه جشنواره قصّه گویی نهال امید:

هنر قصه‌گویی پل ارتباطی خوبی بین کتابدار و مخاطب است

طاهره گرمسیری

طاهره گرمسیری، داور مرحله منطقه ای دومین دوسالانه جشنواره قصّه گویی نهال امید هنر قصه گویی را پل ارتباطی خوبی بین کتابدار با مخاطب دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طاهره گرمسیری، داور مرحله منطقه‌ای دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید در گفتگو با روابط عمومی نهاد، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کتابخانه‌ها را ترویج کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: قصه‌گویی فعالیتی است که کتابداران می‌توانند از طریق آن، پل ارتباطی خوبی بین خود و مخاطب برقرار ساخته و آموزه‌های اخلاقی و تربیتی را از طریق قصه به مخاطبین انتقال دهند.

وی ادامه داد: آموزش سبک زندگی، شناخت بهتر مهارت‌های زندگی، تقویت هوش روایی کودکان، شناخت بهتر هوش هیجانی، برقراری روابط مثبت، تاب‌آوری، تقویت مهارت شنیداری، تشویق مخاطبین به کتابخوانی و تقویت اعتماد به نفس می‌تواند از جمله تأثیرات قصه‌گویی بر مخاطب باشد.

هنر قصه‌گویی پل ارتباطی خوبی بین کتابدار و مخاطب است

گرمسیری در خصوص ضرورت آموزش و کسب مهارت قصه‌گویی برای کتابداران گفت: قصه‌گویی یک مهارت و یک هنر است و آموزش این هنر، کمک زیادی به توانایی کتابداران می‌کند. تقویت فن بیان، شناخت دنیای قصه‌گویی، شناخت مهارت‌های زندگی و انتقال این مهارت‌ها از طریق قصه‌، برقراری ارتباط مؤثر بین کتابدار و اعضا و شناخت بهتر کودکان و نیازهای آنان از جمله این تأثیرات خواهد بود.

وی با اشاره به تأثیر قصه گفت: قصه‌ها و افسانه‌ها در رشد و کمال ذهنی کودکان مؤثر است. قصه‌ها هم شادی‌آفرین و هم آموزنده‌اند. کودکان با شنیدن قصه با واژه‌هایی آشنا می‌شوند که آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از طریق شنیدن قصه، مهارت‌هایی مثل خوب دیدن، خوب شنیدن، پرسیدن و به دنبال پاسخ بودن را به دست می‌آورند.

داور و مدرس قصه‌گویی با اشاره به خاطرات خود از اجراهای قصه‌گویی گفت: در اجراهای منطقه‌ای، گاه پیش می‌آمد که برخی از قصه‌ها تکراری بودند اما قصه‌گوها با اجرا و خلاقیت خود، حال و هوای قصه را عوض کرده بودند که این خلاقیت در اجرا، خیلی برای من جالب بود.

گفتنی است، طاهره گرمسیری، کارشناس‌ارشد علوم‌تربیتی، قصه‌گو، مدرس و داور منطقه‌ای و ملی قصه‌گویی است.

گفتنی است، دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» از مردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده و پس از برگزاری مرحله‌های استانی و منطقه‌ای، مرحله ملی آن ۳۰ و ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 8 =