چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

داور مرحله منطقه ای دومین دوسالانه جشنواره قصّه گویی نهال امید:

فن و تکنیک قصه گویی نیاز به آموزش دارد

وحید خسروی

وحید خسروی، داور منطقه ای دومین جشنواره قصّه گویی، فن و تکنیک قصه گویی را نیازمند آموزش های به روز دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، وحید خسروی داور منطقه ای دومین جشنواره قصّه گویی نهال امید هنر و فن قصه گویی را هنر و فن برقراری ارتباط مناسب دانست و گفت: هر شخصی که قدرت و توان قصه گویی را دارد، می تواند ارتباط بهتر و موثرتری داشته باشد. در دنیای کنونی برای برقراری ارتباط موثر باید مجهز به تکنیک های نو باشیم.

وی، قصه گویی را تکنیکی اکتسابی دانست و گفت: این تکنیک در سایه تمرین و ممارست به وجود می آید. بنابراین یک مربی یا کتابدار یا هر فرد دیگر برای بهبود ارائه خدمات خود به مخاطب، باید تکنیک های ارتباطی را به بهترین شکل بیاموزد.

خسروی افزود: در قصه گویی، ما ناگزیر هستیم که تمامی تکنیک های ارتباطی را به کار بگیریم تا قصه اجرا شده با مخاطب بهترین ارتباط را برقرار کند.

داور قصه گویی، ارتباط غیر مستقیم و اشاره غیرمستقیم را یکی از روش های موثر و نتیجه بخش دانست و گفت: قصه گویی شگردی تکنیکی است که با ایجاد فضای غیر مستقیم برای ارتباط با مخاطب در هر سن مناسب است.

وی برگزاری جشنواره قصه گویی را امری مبارک دانست و گفت: برگزاری این جشنواره اتفاقی خوب، بسیار تاثیرگذار و خوشحال کننده بوده است. نکته ای که وجود دارد، این است که اصول، قواعد و تکنیک های قصه گویی متناسب با شرایط، مخاطب محیط و عوامل مختلف، قابل تغییر است.

این مدرس قصّه گویی ادامه داد: باید توجه داشت که برگزاری این جشنواره، به چه میزان ما را به هدف نزدیک می کند و چه تفاوت ویژه و منحصر به فرد و خاصی نسبت به جشنواره دیگر ارگان ها دارد.

وی با تاکید بر آموزش اصولی در این حوزه گفت: اگر ما قصه گویی را یک هنر، فن و تکنیک بدانیم، لازمه این فن و هنر، آموزش است. نهاد کتابخانه ها باید در کنار برگزاری این جشنواره، به موضوع آموزش نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

خسروی، برگزاری کارگاه های آموزشی و پرداختن به جنبه علمی جشنواره را یکی از راهکارهای موثر دانسته و گفت: در دوره های بعد می توان به ارتقای محتوای علمی جشنواره توجه ویژه ای داشت.

وی، دنیای قصه و قصه گویی را دنیایی بی انتها دانست و گفت: در این دنیا نباید خودمان را محدود به یک چهارچوب و یا ساختار بدانیم بلکه باید با خلق چارچوب و تکنیک های مدرن، ساختارساز باشیم.

گفتنی است، وحید خسروی متولد ۱۳۶۲، بیش از ۱۵ سال در عرصه ملی و بین الملل قصه گویی فعال بوده و چندین جایزه و تندیس ملی و بین المللی در این حوزه دریافت کرده است. وی علاوه بر تدریس در حوزه قصه گویی، به عنوان داور در چندین جشنواره مرتبط حضور داشته است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 11 =