چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶

به همت کتابخانه استاد دهگان؛

معرفی ۴ کتاب به علاقه‌مندان کتابخوانی در نشست کتاب‌خوان اراک

کراپ‌شده - معرفي 4 كتاب در كتاب‌خوان اراك.

نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی ابراهیم دهگان شهر اراک با حضور جمعی از اعضای کتابخانه و علاقه‌مندان کتاب‌خوانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نهمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی استاد ابراهیم دهگان شهر اراک عصر روز دوشنبه ۱ خرداد با حضور جمعی از اعضای کتابخانه و علاقه‌مندان کتاب‌خوانی برگزار شد و ۴ عنوان کتاب با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشت.

«گرسنگی» نوشته کنوت هامسون از کتاب‌هایی بود که در این نشست توسط پروانه عزیزمحمدی به حاضرین معرفی شد.

کنوت هامسون داستان‌نویس نروژی است که نه‌تنها در کشورش، بلکه در تمام اروپا دارای شهرت و محبوبیت است. او هنگامی‌که به هواداری از نازی‌ها برخاست منفور شد و اواخر عمرش به‌سختی گذشت.

داستان «گرسنگی» او در سال ۱۹۲۰ جایزه نوبل ادبی را به خود اختصاص داد. این رمان در لیست «۱۰۰۱ کتاب که باید قبل از مرگ بخوانید» قرار دارد، همچنین  یکی از کتاب‌های لیست روزنامه گاردین (۱۰۰۰ رمان که هر شخص باید بخواند) است.

رمان حکایتی از گرسنگی و وضع فلاکت‌بار جوان بی‌نامی در خیابان‌های شهر اسلو و در قرن نوزدهم است. او پول اندکی از فروش مقاله و داستان به روزنامه، گدایی و دزدی به دست می‌آورد. این رمان به شکلی حیرت‌آور و روان‌شناختی گرسنگی و فلاکت را  توصیف می‌کند.

«آفتاب در حجاب» نوشته سید مهدی شجاعی نیز توسط زهرا کاشانی ابراهیم‌آبادی معرفی شد.

 آفتاب در حجاب روایتی از زندگی حضرت زینب(س) از کودکی تا عاشورا و از اسارت تا وفات است.

این کتاب، رمانی است که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است. شجاعی زبان روایت را بیان مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب (س) را مخاطب قرار داده و داستان را پیش می‌برد.

داستان از کابوس حضرت زینب(س) در کودکی آغاز می‌شود: چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر دوختی، لب برچیدی و گفتی: «خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره‌وتار کرده است. طوفانی که مرا و همه‌چیز را به این‌سو و آن‌سو پرت می‌کند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید…»

داستان از کابوسی که گواه رحلت پیامبر (ص) است و شهادت مادر و پدر و… آغاز شده و در انتهای کتاب‌ باز به همین خواب پریشان می‌رسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام. …»

در ادامه «دختری کنار شط: زندگی و خاطرات شهید مریم فرهانیان» نیز توسط طیبه باقری معرفی شد.

بررسی زندگی شهید مریم فرهانیان، پرداختن به شخصیتی ماجراجو و یا فردی حادثه‌ساز نیست تا انتظار داشته باشیم، حوادث و رویدادهای ناگفته‌ای در این کتاب بخوانیم. مریم فرهانیان یک فرمانده نظامی یا طراح نقشه‌های عملیاتی نیز نیست تا از این منظر بتوان به توانمندی‌های فردی و استعدادهای خدادادی مردان جنگ بنگریم.

او دختری ۲۲ ساله است که در سال‌های آغازین جنگ با انفجاری ساده در مکانی غریب به شهادت می‌رسد، بی‌آنکه کسی آخرین لحظات او را به تصویر بکشد. این کتاب در هشت فصل با عناوین خانواده، انقلاب اسلامی، مشارکت‌های اجتماعی، جنگ تحمیلی، امدادگر جنگ، مددکار جنگ، شهادت و عکس‌ها، اسناد و پیوست‌ها به چاپ رسیده است.

«بارون درخت‌نشین» نوشته ایتالو کالوینو نیز توسط امیرحسین صالحی معرفی شد.

این کتاب داستان پسری است که در ابتدا به خاطر سماجت و لجبازی با خانواده اشرافی‌اش تصمیم می‌گیرد زندگی خود را روی درختان ادامه دهد، اما بعدها این تصمیم بچگانه رنگ آرمان و هدف به خود می‌گیرد.

بارون شخصیتی مردم‌گریز، اما عاشق جمع و اجتماعات مردمی بوده و به قول خودش: «برای بهتر دیدن زمینی است که از آن فاصله می‌گیرد نه برای انزوا». بارون نماد طغیان و مبارزه علیه سنت‌های کهنه است و پادشاهی درختی او استعاره‌ای از استقلال به‌شمار می‌آید. چالش‌های پیش روی بارون در تأسیس پادشاهی درختی‌اش دستمایه نویسنده برای بررسی پرسش‌های فلسفی بشر بوده و با دور و به‌شکلی عمیق و قابل‌لمس به تصویر کشیده شده است.