جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

در هشتمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی مطرح شد؛

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

image-20230813124529-3.jpeg

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در «هشتمین رویداد کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی» با اشاره به لزوم تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی گفت: در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌های عمومی به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، هشتمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی با حضور سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدرضا صادقی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان؛ مصطفی مرادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ رضا عبداله‌زاده، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رئیس انجمن بازاریابی استان سمنان؛ میثم مدرسی، عضو هیئت ‌علمی گروه آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشگاه سمنان؛ فانی مایانی، کارآفرین برتر کشوری و جمعی از استادان دانشگاه‌، رؤسای ادارات و کتابداران و فعالان حوزه کسب‌وکار در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این جلسه، ضمن ابراز خشنودی از اینکه مدیران غیر نهادی حاضر در جلسه، دغدغه امور فرهنگی دارند و به موضوع کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی علاقه نشان می‌دهند، گفت: امروزه رویکرد کتابخانه‌های عمومی در کشور ـ در نظر و عمل ـ تغییر یافته و ارتباط واقعی کتابخانه با فضای عام فرهنگی و اجتماعی، خوشبختانه، جلوه خود را از جمله در حوزه کسب‌وکار یافته است. تصویری که از کتابخانه‌های عمومی و کارکرد جدید آن داریم، قطعاً چیزی غیر از آن نیست که ما اکنون تجلی آن را در این جلسه و در فعالیت داوطلبانه برخی کتابداران به‌وضوح می‌بنیم.

میرعبداللهی افزود: «پایگاه اجتماعی شدن کتابخانه» به این است که کتابخانه در حل مشکلات اجتماعی، نقش واقعی و تسهیل‌گر داشته باشد و تحقق این رسالت مهم هم در گروِ فرارفتنِ کتابخانه و کتابدار از دایره تنگ مجموعه‌سازی و فراهم‌آوری ظاهری منابع کتابخانه‌ای برای عضو است. کم‌ترین ثمره این تلقی از کار در کتابخانه این است که به کاربران ما قدرت می‌دهد تا خودشان محتوای خودشان را بسازند. ضمن اینکه تحقق کامل مفاهیم مهمی مانند «دسترسی» و «یادگیری مادام‌العمر» وابسته به تغییر دیدگاه ما درباره وظایف کتابخانه است. یکی از جلوه‌های این تغییر دیدگاه، بازبینی در مفهوم «عضو» است.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن بیان اینکه تعریف نادرست و بسته عضو از «کسی که کارت عضویت فعال دارد» تغییر کرده و اکنون اعضای کتابخانه‌های عمومی به «جامعه خدمت گیر» تبدیل ‌شده‌اند، افزود: امروزه با توجه به توسعه مفهوم «خدمت»، اعضای کتابخانه‌های ما کسانی هستند که شاید حتی از وجود کتابخانه بی‌اطلاع باشند اما باید از همان کتابخانه به طرق مختلف خدمات دریافت ‌کنند. خدماتی که برخی کتابداران به اعضا ارائه می‌دهند به قفسه کتاب و امانت محدود نمی‌شود، بلکه با ورود  آنان به موضوعات فرهنگی ـ اجتماعی نظیر کسب‌وکارها، اتفاقات بسیار خوبی برای مراجعان و مردم رقم خورده است.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

وی در بخش دیگری از سخنانش به خطبه همّام امام علی (ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) در این خطبه شریف، ما را به فراگیری «علم نافع» و دانش سودمند دعوت می‌فرماید و در تبیین اوصاف پرهیزکاران می‌فرماید : «و وقَفوا اَسماعَهم علی العِلم النافعِ لهم»؛ یعنی پارسایان کسانی هستند که گوش و هوش خود را وقف دریافتن و شنیدن دانشی کرده‌اند که برای آنان سودمند است. شاید یکی از معانی «سودمندی علم» عبارت باشد از ویژگی «ضرورت» و «تناسب آن با نیازهای واقعی و بالفعل مردم». بر این اساس، می‌توانیم ورود کتابخانه، به عنوان یکی از تجلیات نهاد علم، به موضوع کسب‌و کار و اقتصاد خانه و خانواده را یکی از مصادیق سودمندی کتاب و کتاب‌خوانی بدانیم.

 معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پایان، کتابخانه عمومی را «خانه دانش» توصیف کرد و افزود: پیشنهاد مدیران و کتابداران، خواندن «کتاب خوب» است و قطعاً یکی از مختصات کتاب خوب، ویژگی «مهارت‌افزایی» و «رفع نیازهای عرفیِ مربوط به زندگی روزمره» است. نهاد کتابخانه‌ها وظیفه دارد که جلوه‌ها و مصادیق این ویژگی‌ها را تبیین کند. مقصود و منظور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزاری همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی  کسب‌وکارهای کوچک در مهرماه امسال نیز تبیین علمی همین ویژگی‌ها و نسبت‌ها و ایجاد فضای تعامل و گفتمان است که امیدواریم اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه مردم نتیجه و ثمره آن را در آینده مشاهده کنند.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

استان سمنان، در شاخص «کیفیت نیروی انسانی»، ویژه است

محمدرضا صادقی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه استان سمنان از برخی ظرفیت‌ها مثل ظرفیت اقتصاد دریا، پتروشیمی، اقتصاد مرز و فضای جلگه‌ای برخوردار نیست، گفت: شاخصی که این استان را متمایز می‌کند ظرفیت و کیفیت نیروی انسانی آن است. استان سمنان تاکنون شخصیت‌های بزرگی را به جامعه ارزانی کرده است.

محمدرضا صادقی ضمن بیان اینکه در سال گذشته در شاخص رشد اقتصادی، بعد از استان‌های بوشهر و هرمزگان، موفق به کسب رتبه سوم در کشور شدیم، تصریح کرد: این اتفاق مهم با تکیه ‌بر استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در استان تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی یک ظرفیت بالقوه در استان وجود دارد و آن پراکندگی جغرافیایی استان است. کتابخانه‌های عمومی در همه جای استان فعالیت دارند و می‌توان آن را به اقتصاد ربط داد. ما می‌توانیم در تشکیل خوشه‌های کار و مهارت، یاریگر کتابخانه‌های عمومی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان تصریح کرد: برای موفقیت یک کسب‌وکار ابتدا نیاز به تسهیل‌گریِ صحیح است تا آن کسب‌وکار در آغاز با شکست مواجه نشود و در ادامه نیز به چالش برخورد نکند. حوزه امور اقتصادی استانداری سمنان آمادگی دارد با معرفی تسهیل‌گران، یاریگر این نوع کسب‌وکارها در استان باشد. با اعلام نظر اداره کل کتابخانه‌های عمومی و تعیین الزامات، می‌توانیم مسئله کسب‌وکارهای کوچک استان را در شورای برنامه‌ریزی مطرح کرده و بر اساس تسهیلات تبصره ۱۶ امسال، برشی را برای اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در نظر بگیریم و وام‌های قرض‌الحسنه به عزیزانی که کسب‌وکار کوچک راه‌اندازی کرده‌اند اختصاص دهیم.

صادقی در پایان، ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به مسئله کسب‌وکارهای کوچک را مبارک خواند و افزود: آمادگی برخط‌کردن همه دستگاه‌های اجرایی استان و به میدان آوردن تسهیل‌گرانی نظیر پارک علم و فناوری و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای کمک به توسعه این نوع کسب‌وکارها را داریم.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

کتابداران، کنش‌گران فرهنگی و اجتماعی‌اند

 مصطفی مرادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که کارکردهای کتابخانه‌های عمومی در کشور را توسعه دهیم، گفت: باید تلاش کنیم برخی پیش‌فرض‌های نادرست اجتماعی را تغییر دهیم و کتابداران عزیز، به عنوان کنشگران فرهنگی و اجتماعی، می‌توانند در این تغییر بسیار اثرگذار باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بابیان اینکه کتابداران توانایی انجام فعالیت‌های خلاقانه فردی و اجتماعی در جامعه را دارند و می‌توانند اتفاقات خوبی را در مجموعه کتابخانه‌های استان رقم بزنند، افزود: برای توسعه کارآفرینی در استان می‌توانیم با مجموعه‌های مختلف ارتباط بگیریم و با ورود به کارگاه‌های تولیدی کوچک، آن‌ها را به کتابخانه‌ها جذب کنیم. اگر بتوانیم فرهنگ کارآفرینی را در لایه‌های جامعه گسترش بدهیم، قطعاً سرمایه‌گذاری خوبی برای توسعه اشتغال و آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان می‌توانند به عنوان بنگاه‌های آموزش توانمندسازی در حوزه  کارآفرینی فعالیت کرده و با ارتباطات سازنده به توسعه کارآفرینی و رونق کسب‌وکارهای کوچک در محله‌های مختلف از جمله روستاها کمک کنند، خاطرنشان کرد: هر قدر بتوانیم دامنه این توانمندی‌ها را به کودکان و نوجوانان اختصاص دهیم، به نتایج بهتری خواهیم رسید.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

«خدمات‌محوری»: سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز در ابتدای این برنامه ضمن خوش‌آمد گویی به حاضرین، گفت: رهبر فرزانه انقلاب در سال‌های اخیر شعارهای سال را اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند و این مسئله، پرداختن به موضوع اقتصاد را در عرصه فرهنگ نیز دوچندان می‌کند.

محمد طاهریان بابیان اینکه رویکرد «خدمات محوری» یکی از سیاست‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید است و کتابخانه‌ها به عنوان یک پایگاه فرهنگی در همه عرصه‌ها نظیر کسب‌وکارهای کوچک فعال هستند، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی با توجه به کارویژه‌های تعریف‌شده‌ آگاهی، آموزش و آفرینش، می‌توانند مانند واسطه عمل کرده و نقش اثرگذاری در این زمینه داشته باشند و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در کتابخانه‌های عمومی در حال انجام است.

وی هدف از برگزاری رویدادهای کسب‌وکارهای کوچک و خانگی در کتابخانه‌های عمومی را ایجاد اشتغال، مهارت‌آموزی و کمک به انگیزه‌های اقتصادی مردم و جوانان دانست و تصریح کرد: رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی، ارائه خدمات بیشتر به اعضای کتابخانه‌های عمومی و مردم مناطق است و رویدادهای مربوط به حوزه کسب‌وکار  نیز بر اساس نیازسنجی‌ و ظرفیت‌های موجود در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود و علاوه بر دانش افزایی نوجوانان، جوانان و بانوان، به مهارت‌افزایی و اقتصاد خانواده نیز کمک خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بابیان اینکه حمایت از کسب‌وکارهای کوچک در استان ما سابقه طولانی دارد گفت: از سال گذشته به صورت مدون پیگیر این رویداد هستیم و می‌توان گفت در همه شهرستان‌های استان به این مسئله پرداخته می‌شود.

طاهریان در پایان از برگزاری دوره‌های آموزشی کارآموزان و مربیان با توجه به رسته‌های شغلی در هر منطقه و کتابخانه خبر داد و همچنین به جلساتی که برای موضوع کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد اشاره و تصریح کرد: در همین راستا جلساتی با سازمان‌های مختلف اداری، سمن‌ها و دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی و کاربردی، آزاد اسلامی و دانشگاه سمنان برگزارشده است تا بتوانیم از ظرفیت‌های این دستگاه‌ها نیز برای این موضوع بهره‌مند شویم.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

رضا عبداله‌زاده، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان نیز در ادامه این مراسم به جایگاه بازاریابی در حوزه کسب‌وکار پرداخت و گفت: خیلی از کسب‌وکارها به محض راه‌اندازی با شکست مواجه می‌شوند و وقتی دلیل شکست را صاحبان آن‌ها می‌پرسیم بیشتر آن‌ها مشکلات بازار را مطرح می‌کنند و اینکه نمی‌توانند در بازار رقابت کنند؛ بنابراین، کسب‌وکارشان با مشکل مواجه می‌شود.

عبداله‌زاده با اشاره به تعاملی که میان انجمن بازاریابی استان سمنان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، گفت: بر این اساس، این آمادگی از سوی انجمن وجود دارد تا کارگاه‌هایی تخصصی در حوزه کسب‌وکار برای صاحبان مشاغل خانگی برگزار کنیم.

رئیس انجمن بازاریابی استان سمنان بابیان اینکه امروز در راه‌اندازی کسب‌وکار به سرمایه زیاد نیازی نیست و باید از شرایط بازار اطلاع دقیقی داشته باشیم، ادامه داد: وقتی می‌خواهیم کسب‌وکاری را شروع کنیم باید چند پرسش اساسی برای خود مطرح کنیم: اینکه چرا این محصول را تولید می‌کنیم؟ برای چه کسی تولید می‌کنیم؟ چگونه تولید می‌کنیم؟ و آیا این کسب‌وکار و محصولی که می‌خواهیم تولید کنیم بازار کار دارد یا خیر؟.

وی در پایان به فرمول هفت «ت» مرحوم احمد روستا پدر علم بازاریابی نوین ایران اشاره کرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

میثم مدرسی، عضو هیئت‌علمی گروه آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشگاه سمنان نیز بابیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها منشأ خیر و برکت برای افراد جامعه بوده‌اند، اذعان داشت: این اماکن که محل تربیت انسان‌های بزرگی بوده‌اند، امروزه در حوزه توسعه کسب‌وکارها ورود کرده‌اند که نسبت به این مسیر روشن، بسیار خوش‌بین هستم و باید به مجموعه کتابخانه‌های عمومی تبریک گفت.

عضو هیئت‌علمی گروه آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشگاه سمنان، «توانمندسازی» و «شبکه‌سازی» کارآفرینان را از دیگر مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی در خصوص کسب‌وکارها دانست و بیان ‌داشت: کتابخانه‌های عمومی یا کتابخانه‌های دانشگاهی هنوز هم برای تمام افراد جامعه، وجاهت دارند؛ لذا باید از این ظرفیت خوب و مناسب در راستای تحقق اهداف حوزه کسب‌وکار بهره لازم را برد.

در ادامه این برنامه، که به‌طور هم‌زمان در اسکای روم، آپارات و سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پخش می‌شد، فانی مایانی، کارآفرین برتر کشوری و کتابداران و فعالان حوزه کسب کار ضمن ارائه مطالبی در خصوص کسب‌وکار خود، به بیان تجربیات خود در کتابخانه‌های عمومی پرداختند.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

بازدید از نمایشگاه کسب‌وکارهای کوچک، پایان‌بخش هشتمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بود.

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

در رویکرد جدید ارائه خدمت در کتابخانه‌های عمومی، «اعضا»ی کتابخانه‌ها به «جامعه خدمت‌گیر» گسترش می‌یابند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 4 =