یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳

استاد علم مدیریت استراتژیک دانشگاه فردوسی مشهد:

تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی از حالت سنتی به تسهیلگران کسب و کار، کاری ارزشمند است

تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی از حالت سنتی به تسهیلگران کسب و کار، کاری ارزشمند است

استاد علم مدیریت استراتژیک دانشگاه فردوسی مشهد در راستای دومین همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی: کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، آذر کفاشپور، استاد علم مدیریت استراتژیک و استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه های بازاریابی، استراتژی، برندینگ، بازاریابی بین الملل، بازارشناسی و تحقیقات بازار در راستای کارکرد کتابخانه های عمومی در معرفی کسب و کارهای کوچک با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، گفت: امروز با نسل جدید کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و پایگاه های مردمی مواجه هستیم. در واقع کتابخانه های عمومی با اجرای برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی کتاب محور از حالت صرف امانت کتاب و سالن مطالعه خارج شده و در مسیر پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی جامعه و عمق بخشیدن به آن ها گام نهاده اند.

وی در خصوص مبحث کتابخانه ها و کسب و کارهای کوچک، تصریح کرد: کتابخانه ها در حال حاضر و با توجه به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی، اختصاص فضا برای ارائه کسب و کار و ... کرده اند. هدف نهاد کتابخانه های عمومی کشور از برگزاری این همایش علاوه بر معرفی ظرفیت کتابخانه، تثبیت نقش تسهیلگر کتابخانه نیز  بوده است؛ چراکه حضور مردم در کتابخانه ها بصورت خودخواسته صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد یکی از قطب های دانشی کشور است، گفت: امیدوارم همکاری و تعامل اداره کل با دانشگاه فردوسی مشهد سرمنشا رویدادهای موثر در حوزه کتابخانه ها و کسب و کارهای کوچک باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کسب و کارهای کوچک با حضور بیش از ۳۰ بانوی کارآفرین در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد، اظهار کرد: در این نمایشگاه کارآفرینان علاوه بر معرفی کسب و کار خود، به عرضه و فروش تولیدات نیز پرداختند. خوشبختانه این نمایشگاه با استقبال بی نظیر مردم و اعضای کتابخانه مواجه و این امر باعث پیگیری مجدد کارآفرینان در خصوص تکرار این نمایشگاه در کتابخانه شد.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در این مسیر ابتدا باید به پرورش کتابداران بپردازیم که بر تغییر کارکرد کتابخانه ها باور و ایمان دارند. به عبارت ساده تر نقش خود را به عنوان پاسخگوی نیاز دانشی مردم و ارجاع آنان به منابع معتبر پذیرفته اند.

علی اکبر سبزیان با اشاره به وجود ۱۱ باب کتابخانه سیار در خراسان رضوی، ابراز کرد: استان خراسان در این حوزه رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. کتابخانه سیار در نقش ۵ کتابخانه مستقر به ارائه خدمات کتابخانه ای در مناطق کم برخوردار و دورافتاده می پردازد. در واقع این قبیل کتابخانه موجب رشد فرهنگ عمومی و افزایش دانایی و آگاهی در این مناطق می شوند.

در ادامه آذر کفاشپور، استاد علم مدیریت استراتژیک و استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه فردوسی در حوزه های بازاریابی، استراتژی، برندینگ، بازاریابی بین الملل، بازارشناسی و تحقیقات بازار گفت: امروز مسئله مهم، توسعه و تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی است، کاری ارزشمند از سوی نهاد کتابخانه های عمومی، که خوشبختانه انجام شده و در حال حاضر به دنبال رسمیت دادن و انتشار آن به عنوان شرح وظایف هستید. توجه داشته باشید که در این مسیر ابتدا باید رویکرد و ساختار را تا حد امکان تغییر داد و به عنوان مراجعه کننده و برطرف کننده نیازهای دانشی جامعه به ایفای نقش پرداخت.

این استاد علم مدیریت استراتژیک دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: کتابخانه ها علاوه بر اینکه منبع اطلاعات هستند، باید در نقش توصیه کننده منابع اطلاعاتی به کسب و کارها نیز فعالیت داشته باشند. به عبارتی باید کتابخانه ها به عنوان سفیران دانش به دنبال انتقال و صدور دانش کاربردی باشند. از سوی دیگر، برای حرکت موفق در این مسیر ابتدا باید به بخش بندی منابع خود بپردازید. در این بخش بندی حوزه کسب و کارهای کوچک به عنوان اولین گام و مرحله این بخش بندی و تغییر کارکرد انتخاب شده است.

کفاشپور تصریح کرد: موفقیت حتی دو یا چند کسب و کار در این تغییر کارکرد به خودی خود باعث انتشار این کارکرد و معرفی کتابخانه ها با نگاه جدید در جامعه می شود. برگ برنده کتابخانه های عمومی در این مسیر، اعتماد عموم مردم به صحت و درستی منابع در اختیار کتابخانه ها است.

 

تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی از حالت سنتی به تسهیلگران کسب و کار، کاری ارزشمند است

تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی از حالت سنتی به تسهیلگران کسب و کار، کاری ارزشمند است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 13 =