یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

در گفتگوی مسئول کتابخانه مؤمن‌آباد با ابینا مطرح شد؛

ظرفیت‌ کتابخانه‌ برای حمایت از کسب‌وکار/ آرادانی‌ها پیشگام شدند

image-20230911130829-3.jpeg

زهرا مومن‌آبادی، مسئول کتابخانه عمومی شیخ محمود مزدقانی روستای مومن‌آباد با اشاره به کارکردها و ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای حمایت از کسب‌وکارهای خانگی در هر منطقه، به بیان تجربه شخصی خود از برگزاری کارگاه عروسک دوزی در کتابخانه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، در راستای تغییر رویکرد نسبت به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دنیا، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به‌عنوان یکی از کارکردهای نوین در کتابخانه‌های عمومی مطرح‌شده است؛ چراکه با توجه به گستره و ظرفیت‌های بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی، هیچ مرکزی به‌اندازه این کتابخانه نمی‌تواند با شناخت مناسب از وضعیت محیط و منطقه خود به ارائه خدمات مؤثر در این حوزه اقدام کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این راستا پیش‌ازاین اقدام به برگزاری وبینارهایی در این زمینه کرده است و همایش‌ بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک نیز گامی در این راستا بوده است.

ظرفیت‌ کتابخانه‌ برای حمایت از کسب‌وکار/ آرادانی‌ها پیشگام شدند

زهرا مومن‌آبادی، مسئول کتابخانه عمومی شیخ محمود مزدقانی روستای مومن‌آباد، یکی از کتابدارانی است که در راستای حمایت از کسب‌وکارهای خانگی در منطقه خود اقداماتی انجام داده که از آن جمله می‌توان به برگزاری کارگاه آموزش عروسک دوزی در این کتابخانه اشاره کرد.

مومن‌آبادی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دراین‌باره توضیح داد: فعالیت‌های هنری سال‌ها در کتابخانه مومن‌آباد در حال انجام بوده و اکنون نیز با عنوان کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی ادامه دارد.

مسئول کتابخانه عمومی شیخ محمود مزدقانی افزود: روستای مومن‌آباد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و وجود کارخانه‌های گچ فراوان، سندی ماندگار از هنر زنان و مردان روستایی و این منطقه را ثبت کرده است. به‌طوری‌که در اکثر خانه‌های این روستا زنان و مردان بسیاری زندگی می‌کنند که بخش عمده‌ای از زندگی خود را صرف هنری کرده‌اند و محصولات آن‌ها در زندگی روزمره مردم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ظرفیت‌ کتابخانه‌ برای حمایت از کسب‌وکار/ آرادانی‌ها پیشگام شدند

وی درباره دلیل برگزاری کارگاه آموزشی عروسک دوزی در کتابخانه شیخ محمود مزدقانی نیز گفت: کارمان را با حضور کودکان و نوجوانان آغاز کردیم اما عدم حضور بانوان هنرمند مومن‌آبادی همچنان در کتابخانه حس می‌شد. این بود که توانستیم با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای از وجود این عزیزان در کتابخانه بهره‌مند شویم و با برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌طور جدی وارد این نوع فعالیت ویژه و مفید شویم.

این کتابدار ادامه داد: بر این اساس در راستای حمایت از این کسب‌وکار خانگی مکانی را در اختیار این عزیزان قراردادیم؛ چراکه معتقدیم کتابخانه به‌عنوان نهادی اجتماعی، ارائه‌دهنده منابع اطلاعاتی و آموزشی به همه اقشار جامعه است و با توجه به اینکه کتابخانه یک مکان عمومی است، می‌تواند به‌عنوان یک واسطه باعث اتصال صاحبان کسب‌وکار با افراد و گروه‌هایی باشد که می‌توانند به اشکال مختلف از آن‌ها حمایت کنند. همچنین کتابخانه مکان مناسبی برای افرادی است که به دلیل محدودیت‌های اجتماعی به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی هستند و ما این فرصت را به آن‌ها می‌دهیم که با معرفی کسب‌وکار خود به درآمدزایی برسند.

مومن‌آبادی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۷ توانستیم عنوان روستای دوستدار کتاب در کشور را از آن خود کنیم و این حاصل تلاش‌ها و همراهی‌های اعضا، مسئولین و همه مردم روستا است که در زمینهٔ فرهنگی همیشه یاور کتابخانه شیخ محمود مزدقانی بوده‌اند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =