جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱

مدرس طراحی و الگوسازی پوشاک؛

دوره‌های آموزشی روستای ویان به همت پیگیری مسئول کتابخانه قدس رونق گرفت

پروین حمانپور ویان

مدرس طراحی و الگوسازی پوشاک فنی و حرفه‌ای شهرستان کبودراهنگ یکی از دلایل اصلی رونق دوره‌های آموزشی طراحی و الگوسازی روستای ویان را پیگیری مسئول کتابخانه قدس و برگزاری این دوره ها در کتابخانه می‌داند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، در روستای ویان شهرستان کبودراهنگ چند سالی است که کشاورزی مردم به دلیل افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، به خطر افتاده است؛ به همین دلیل است که مردم کم‌کم به شغل خیاطی روی آوردند. در این سال‌ها وجود کتابخانه عمومی قدس روستای ویان همواره در کنار مردم روستا، عاملی برای رشد و پیشرفت این شغل بوده است. کتابخانه عمومی قدس ویان میزبان بسیاری از دوره‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی بوده تا اعضای کتابخانه و اهالی روستا بتوانند کسب‌وکار پررونق‌تری داشته باشند.

دوره‌های آموزشی روستای ویان به همت پیگیری مسئول کتابخانه قدس رونق گرفت

 پروین رحمانپور، کارشناس و مدرس طراحی و الگوسازی پوشاک اداره آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان کبودراهنگ که دوره‌های مختلف آموزشی را برای اهالی روستای ویان در کتابخانه عمومی قدس برگزار کرده در گفت‌وگو با روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در کتابخانه قدس روستای ویان آغاز کردیم. از آن زمان درصد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان با تسهیلاتی که دریافت کردند در منازل خود مشغول به فعالیت هستند. حدود ۴۰ درصد از این افراد بانوان سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستند که ماهانه ۳ تا ۵ میلیون تومان برای خود درآمد کسب کردند.

وی افزود: دوره‌های آموزشی خیاطی در روستای ویان با استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان خانه‌دار روستا، مواجه شده است. البته یکی از دلایل اصلی رونق این دوره‌ها پیگیری مسئول کتابخانه است. پیگیری کتابخانه روستا باعث شد که تعداد دوره‌های برگزار شده در روستای ویان از سایر روستاها بیشتر شود و مسئولان فنی و حرفه‌ای شهرستان نسبت به این مسأله اعتراض کنند اما نمی‌توانستیم پیگیری مسئول کتابخانه و استقبال اهالی روستا را نادیده بگیریم. تا اینکه بالاخره قرار شد آخرین دوره را برگزار کنیم و تا سال بعد دوره‌ای در کتابخانه قدس برگزار نشود.

وی افزود: ظرفیت کلاس‌ها ۲۰ نفر بود که از چند ماه قبل ثبت نام انجام و فهرست تکمیل شده بود. باز با این حال هر روزی که کلاس داشتیم، خانم‌های زیادی برای ثبت نام مراجعه می‌کردند، من هم قاطعانه وعده سال آینده را می‌دادم، بین همه خانم‌هایی که مراجعه می‌کردند و با جواب قاطعانه مواجه می‌شدند، خانمی با نام الف.ن که هر سه روز در هفته‌ای که کلاس داشتم شرکت می‌کرد، درخواست داشت که برای دوره بعد ثبت نام شود و از آنجایی که فهرست بیشتر از ۲۰ نفر جا نداشت، من شرمنده شده و بسیار ناراحت بودم. همیشه با دوتا بچه یک دختر ۳ ساله و یک پسر ۷ ساله در این دوره‌ها شرکت می‌کرد. خیلی اصرار داشت که بدون ثبت نام در سایت فقط در کلاس حضور داشته باشد.

این مدرس تشریح کرد: از آنجایی که از طرف اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان برای تمامی هنرجویان به شرط قبولی در آزمون کتبی و عملی پایان دوره گواهی مهارت صادر می‌شود، اصرار بر شرکت بدون دریافت گواهینامه داشت. دوره جدید و آخر برای آن سال شروع شد و این خانم در اولین جلسه آموزش حضور یافت اما به من مراجعه نکرد. مسئول کتابخانه آقای علی کرمی اعلام کرد که خانم الف.ن تحت پوشش کمیته امداد شهرستان کبودراهنگ و مرکز نیکوکاری تذکرة الاولیاء روستای ویان است و به دنبال آن است که خودش کار بیاموزد و مستقل شود، اگر مقدور است صرفاً در کلاس حضور داشته باشد و نیازی به ثبت نام در سایت و صدور گواهی نیست. با اکراه قبول کردم، خیلی منظم و دقیق زودتر از همه حاضر می‌شد و دیرتر از همه می‌رفت، در طول برگزاری کلاس‌ها بیشتر از همه هنرجویان ذوق یاد گرفتن داشت و سؤال می‌کرد. تمام تکالیف و کار عملی مربوط به طراحی و الگوسازی لباس رو به بهترین شکل انجام می‌داد.

رحمانپور تأکید کرد: روز امتحان عملی هنرجویان به کتابخانه نیامد. تماس گرفتم تا هم حلالیت بخوام و هم اطلاع بدهم برای صدور گواهی مهارت می‌تواند به اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان مراجعه کند؛ توقع نداشت و خیلی خوشحال شد و چیزی گفت که باورش سخت بود. با تسهیلاتی که از کمیته امداد دریافت کرده و مهارتی که در دوره آموزشی کتابخانه کسب کرده بود، یک کارگاه کوچک خیاطی راه‌اندازی و مشغول کار شد. تصمیم گرفتم از نزدیک از کارگاهش بازدید کنم. یکی از اتاق های خانه را تبدیل به کارگاه کرده بود. برای تولیدکنندگان مانتو مستقر در روستا، سفارش آماده می‌کرد. اعتماد به نفس زیادی به دست آورده بود و با همین درآمد ناچیز احساس می‌کرد عزت نفس ازدست‌رفته‌اش را بازیافته است. به دنبال خروج از حمایت کمیته امداد و مرکز نیکوکاری روستا بود.

دوره‌های آموزشی روستای ویان به همت پیگیری مسئول کتابخانه قدس رونق گرفت

دوره‌های آموزشی روستای ویان به همت پیگیری مسئول کتابخانه قدس رونق گرفت

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 8 =