پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

کتابدار کتابخانه روستای خوانشرف مطرح کرد؛

گره خوردن تار و پود گلیم‌بافی در کتابخانه آستکی

آسکتی

طیبه لطیفی، کتابدار کتابخانه عمومی غلامحسین آسکتی شهرستان نهبندان با اشاره به کارکردها و ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای حمایت از کسب و کارهای خانگی در هر منطقه، به بیان تجربه شخصی خود از برگزاری کارگاه گلیم بافی در کتابخانه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در راستای تغییر رویکرد نسبت به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دنیا، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به عنوان یکی از کارکردهای نوین در کتابخانه‌های عمومی مطرح شده است؛ چراکه با توجه به گستره و ظرفیت‌های بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی، هیچ مرکزی به اندازه این کتابخانه نمی‌تواند با شناخت مناسب از وضعیت محیط و منطقه خود به ارائه خدمات مؤثر در این حوزه بپردازد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این راستا اقدام به برگزاری همایش‌ بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک کرده است.

طیبه لطیفی، کتابدار کتابخانه عمومی غلامحسین آسکتی نهبندان، یکی از کتابدارانی است که در راستای این رویکرد اقداماتی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای خانگی در منطقه خود انجام داده که از آن جمله می‌توان به برگزاری کارگاه آموزش گلیم‌بافی در این کتابخانه اشاره کرد.

لطیفی در این باره توضیح داد: گلیم‌بافی یکی از قدیمی‌ترین، و شاید کهن‌ترین، صنایع دستی در ایران و استان خراسان جنوبی است. یکی از قابلیت‌های شهرستان نهبندان همین رشته است که نیاز به توجه و حمایت بیشتر دارد.

وی درباره دلیل برگزاری کارگاره آموزشی گلیم‌بافی در کتابخانه غلامحسین آسکتی نیز گفت: اغلب زنان خانه‌دار نیازمند حمایت و پشتیبانی در راستای کسب‌وکار هستند و چه بهتر که با آموزش گلیم‌بافی آنان را در این عرصه تقویت کنیم.

گره خوردن تار و پود گلیم‌بافی در کتابخانه آستکی

این کتابدار ادامه داد: تیر ماه ۱۴۰۱ در راستای حمایت از این کسب‌وکار خانگی، کارگاهی در کتابخانه برگزار کردیم؛ چراکه کتابخانه به عنوان نهادی اجتماعی، ارائه‌دهنده منابع اطلاعاتی و آموزشی به همه اقشار جامعه است و با توجه به اینکه کتابخانه یک مکان عمومی است، می‌تواند به عنوان یک واسطه باعث اتصال صاحبان کسب‌وکار با افراد و گروه‌هایی باشد که می‌توانند به اشکال مختلف از آنها حمایت کنند. همچنین کتابخانه مکان مناسبی برای افرادی است که به دلیل محدودیت‌های اجتماعی به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی هستند و ما این فرصت را به آنها می‌دهیم که با معرفی کسب‌وکار خود به درآمدزایی برسند.

لطیفی یادآور شد: طبیعتاً پس از برگزاری این کارگاه تعداد بیشتری از مردم با این هنر و صنایع دستی از نزدیک آشنا شدند و همین موضوع باعث گسترده‌تر شدن بازار کار گلیم بافی در منطقه نیز شده است. 

وی درباره نحوه برگزاری این کارگاه گفت: به دلیل اینکه گلیم بافی یک کسب‌وکار خانگی است، تلاش کردیم در کتابخانه فضایی سنتی متناسب با فضای کار فراهم کنیم تا شرکت‌کنندگان دقیقاً فضای این کار را درک کنند که با استقبال خوبی مواجه شد. حدود ۲ ماه به صورت متوالی این کارگاه برگزار شد و مجموعاً حدود ۲۰ نفر در گروه‌ سنی بزرگسال در آن شرکت کردند. مدرس این کارگاه نیز از مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای بود و پس از اطلاع از توانایی آنها در حوزه گلیم‌بافی به منظور حمایت از این هنر سنتی توانستیم این کارگاه را راه‌اندازی کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 6 =