شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

در نهمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی به میزبانی استان مازندران مطرح شد؛

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

نهمین دوره کسب و کار در مازندران

در راستای برگزاری «همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»، نهمین رویداد کسب و کار در کتابخانه های عمومی به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، نهمین رویداد ملی کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی ۲۹ شهریورماه در استان مازندران با حضور سیدباقر میرعبدالهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، میثم معافی مدیرکل کمیته امداد استان مازندران، مهدی معصومی‌گرجی مدیر حوزه هنری استان مازندران و برخی از مدیران استانی و روسای کتابخانه‌های عمومی شهرستان و صاحبان کسب‌‎‌وکار در کتابخانه آزادگان ساری برگزار شد.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

سید باقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تقدیر از میزبانی استان مازندران در رویداد کسب‌وکار، اظهار کرد: جای خوشحالی است که مدیران استان در موقعیت‌های فرهنگی حضور دارند و میدان را برای خدمت‌رسانی به مردم، اعضای کتابخانه‌ها و کارآفرینان باز می‌بینند. تعامل دستگاه‌های فرهنگیِ خدمت‌رسان با یکدیگر، بی‌تردید، هم مدیران را به تحقق اهداف فرابخشی‌ دلگرم‌تر می‌کند و هم مردم را بیش از پیش به دریافت خدمات خلاقانه از نهادهای فرهنگی و اجتماعی امیدوار می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی در حوزه خدمات برون‌کتابخانه‌ای در سال گذشته در شیراز، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برگزاری چنین برنامه‌هایی اولاً در پی تبیین و صورت‌بندیِ علمی موضوع است و ثانیاً سودای انجام کارهای خلاقانه و برقرای تعامل میان دستگاه‌های مرتبط را دارد.

میرعبداللهی با اعلام اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به نسل جدید کاربردهای کتابخانه عمومی، بیشتر نقش رابط و تسهیل‌گر را ایفا می‌کند، افزود: امروز رویکرد اساسی کتابخانه‌های عمومی در جهان و ایران تغییر یافته است و تصویر جدیدی که از کتابخانه‌ عمومی در ذهن استادان و مدیران هست، قطعاً چیزی غیر از آن نیست که ما اکنون تجلی آن را در این رویداد و رویدادهای پیشین به‌وضوح مشاهده می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر لزوم استفاده واقعی و خلاقانه از ظرفیت کتابخانه‌ها در راستای توسعه کسب‌وکارهای کوچک تأکید کرد و ادامه داد: به لطف الهی و تدبیر مدیران ستادی و استانی نهاد، منابع اطلاعاتی مرتبط در اختیار صاحبان کسب‌و کار در کتابخانه‌های عمومی قرار داده می‌شود و از فضای کتابخانه‌ها نیز به این منظور استفاده‌های بهتری خواهد شد.

وی خواستار تعامل و هم‌گرایی همه کارآفرینان، مدیران و دستگاه‌های مرتبط برای رشد و توسعه کسب‌وکارها در کتابخانه‌های عمومی شد و گفت: تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی یک شعار و پروژه نیست، بلکه نیاز و ضرورتی واقعی است که مردم و مدیران در دوسوی آن ایستاده‌اند.

میرعبداللهی با اشاره به اینکه کتابخانه میراث سنتی فرهنگ ماست و مردم جزء اصیل هر کار فرهنگی هستند، ادامه داد: امروز خدماتی که کتابداران ارائه می‌دهند، به قفسه کتاب و امانت محدود نمی‌شود؛ بلکه با ورود آنان به موضوع «خدمت» و «فعالیت‌های ترویجی فرهنگی»، اتفاقات خوبی برای مراجعان و مردم رقم خورده و خواهد خورد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور «دانش» و «مهارت» را دو رکن مهم در هدایت مردم به سوی کسب‌وکارهای کوچک عنوان کرد و اظهار داشت: مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌دنبال آن هستند که با برگزاری این قبیل رویدادها، مردم نتیجه و ثمره آن را در آینده نزدیک در زندگی خود مشاهده کنند.

میرعبداللهی با اشاره به اینکه بخشی از تبیین فرهنگ کسب‌وکار بر عهده کتابخانه های عمومی و بخش دیگر آن بر عهده مجامع علمی و دستگاه‌های دولتی است، گفت: همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک در ۲۵ و ۲۶ مهرماه امسال با حضور صاحب‌نظران و استادان داخلی و خارجی در مشهد مقدس برگزار می‌شود. شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در مسیر حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و تبیین  ایده‌های نو در کارآفرینی، از اهداف مهم این همایش است. امیدواریم برگزاری این همایش به‌ تحقق مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیِ اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک بینجامد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پایان، به موضوع «کتابخانه به عنوان گفتمان فرهنگ‌ساز» اشاره کرد و پنج عامل «مردم و اشتراکات مردمی»، «عمومیت سلایق مردمی»، «دانش‌آفرینی»، «هنر و فرهنگ عامه» و «آموزش» را از عوامل فرهنگ‌سازی دانست و گفت: همه این پنج عامل در رسالتی که کتابخانه‌های عمومی ـ در کاربرد جدیدشان ـ برای خود قائلند، آشکارا وجود دارد و به همین دلیل کتابخانه عمومی را می‌توان از ابزارهای تعیین‌کننده در ساخت فرهنگی جامعه ایرانی دانست. امیدواریم توجه علمی و عملی به این کارکردهای نوین کتابخانه عمومی، به همه ما در رسیدن به مُدلی تبیینی از مفهوم «فرهنگ کسب‌وکار»، که دارای دو جنبه دانشی ـ فرهنگی و اقتصادی است، کمک کند.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران نیز در این مراسم با خیرمقدم به مهمانان اظهار کرد: ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های عمومی مراکز استان‌ها به مردم ارائه می شود. بر اساس سیاست‌های اعلام‌شده و در حال اجرایِ خدماتی در کتابخانه‌های عمومی نهاد، کتابخانه‌ها دیگر صرفاً جایگاه ارائه خدماتی مانند امانت کتاب و سالن مطالعه نیست و در آنها خدمات آموزشی و مهارتی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی فراتر از جغرافیای خود عمل می‌کند تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت عظیم و شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی باید حمایت لازم از کسب‌وکارهای کوچک به درست‌ترین شکل ممکن انجام شود.

مهدیان پور با اعلام اینکه درخواست‌های مردم سبب شده است تا کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌ها رونق بگیرد، گفت: تعامل و ارتباط کتابخانه‌ها با مردم  باعث شده است تا خدمات جدیدی برای کتابخانه‌ها تعریف شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با اعلام اینکه تحقق کسب‌وکارهای کوچک از لحاظ فرهنگ اقتصادی، نیارمند آموزش است، افزود: مردم می‎‌توانند با حضور در کتابخانه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی آموزش‌های لازم را ببینند و از منابع موجود ما نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، علاوه ‌بر ارائه‌ خدمات برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، توانسته است زمینه رشد، بالندگی و اشتغال‌زایی اعضا و مراجعان را نیز فراهم آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران نیز با اشاره به اینکه نقش کسب‌وکارهای کوچک در جوامع محلی برای همگان آشکار است، گفت: این مهم، ارتباط مستقیم با توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی دارد.

صادق برزگر به اهمیت جایگاه کتابخانه عمومی در آموزش و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه اشاره کرد و بیان داشت: پیوند بین مردم، دانش عمومی و مهارت، در کتابخانه‌های عمومی رقم زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۷۰ رشته فعال صنایع دستی داریم که به صورت حرفه‌ای، هنر تولید می‌کنند و کتابخانه ها می‌توانند این پیوند را برقرار کنند، تصریح کرد: مازندران از ظرفیت بالایی در تأسیس کسب‌وکارهای کوچک برخوردار است و انتظار و امید داریم کتابخانه‌ها نقش‌آفرینی محکمی برای ارتباط بین کسب‌وکارها و جوامع محلی داشته باشند.

برزگر از آمادگی تمام روسای شهرستان‌های حوزه مدیریت خود برای همکاری با کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: باید از گردشگری عمومی عبور کنیم و به «گردشگری خلاق» برسیم و آموزش تخصصی در شهرستان‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی کسب ‌وکارهای کوچک و فعالان این حوزه شد و افزود: ما در حوزه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، ظرفیت‌ها و امتیازات خوبی داریم و می‌توانیم با مشارکت کتابخانه‌های عمومی، از این فرصت‌ها در راستای اشتغال‌زایی بومی استفاده کنیم.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

میثم معافی مدیرکل کمیته امداد استان مازندران نیز بر استفاده از ظرفیت گردشگری مازندران در مسیر توسعه استان تأکید کرد و گفت: کسب ‌وکارهای کوچک ۹۰ درصد فرصت‌های شغلی جهان را شامل می‌شوند و ارزش این مشاغل به مشارکت اجتماعی آنها است.

 معافی از تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال این نهاد در سال جاری خبر داد و افزود: بعد از ایام کرونا ۵۰ هزار و در سال جاری ۱۶ هزار فرصت شغلی در کمیته امداد ایجاد شده است. دنیا به سمت مهارت‌محوری حرکت می‌کند و ما با دو فقر بزرگ مهارتی و شناختی در این حوزه مواجه هستیم.

وی کتابخانه های عمومی را میزبان خوبی برای کسب‌وکارها دانست و گفت: دنیا به سمت مهارت پیش می‌رود و باید خودمان را به‌روز کنیم. امروزه ایجاد کسب‌وکارهای خانگی در کتابخانه‌ها با توجه به ظرفیت‌ کتابخانه‌ها شکل گرفته است و باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ شود.

مدیرکل کمیته امداد استان مازندران افزود: با برگزرای رویداد کسب‌وکارهای کوچک، امروز کتابخانه‌های عمومی به محلی تبدیل‌ شده‌اند که در آنجا تجربیات دیگران به اشتراک گذاشته ‌شده و سرمایه فکری تولید می‌شود و در خدمت صنایع خلاق قرار می‌گیرد.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

علی مهدی پور زارمی، معاون آموزش و پژوهش اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران نیز به اهمیت کسب‌وکار کوچک اشاره کرد و گفت: در رشد توسعه اقتصادی، نیروی انسانی حرف اول را می زند.

وی ایجاد اشتغال و نیروی انسانی ماهر را در الویت دانست و افزود: در راستای ارائه آموزش و مهارت، تفاهم نامه خوب و کارسازی بین سازمان فنی و حرفه‌ای استان مازندران و کتابخانه‌های عمومی استان منعقد شده است.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

خانم حمیدی، کارآفرین و مدرس بافت با ماشین، نیز در این نشست از سرآغاز کار در کتابخانه گفت که به صورت اتفاقی به همراه فرزندانش به کتابخانه شورک بابلسر مراجعه کرده است.

وی که حدود ۱۰ سال به صورت مجازی مشغول تدریس است، از علاقه خود به کتابخانه به عنوان مرکزی باری توسعه آموزش و کسب‌وکارها گفت و، ضمن درخواست از مدیران استانی برای ارائه تسهیلات کارآفرینی، نقش کتابخانه‌ها را در توسعه کارآفرینی و ترویج کسب و کارها را مهم برشمرد.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

خانم بالی، کتابدار کتابخانه مشارکتی روستای کهنه‌سرای نوشهر، نیز در این رویداد با اشاره به اینکه این کتابخانه که از سال ۱۳۸۹ تأسیس شده و برنامه های متعدد فرهنگی اجرا کرده است، تصریح کرد: در این سال‌ها فوق برنامه‌های متعددی در این کتابخانه برای خانواده‌ها برگزار شده است.

وی با اعلام این‌که برای کسب‌وکارهای کوچک آموزش‌ها و برنامه‌های مختلفی اجرا شده است، افزود: برای اولین بار با کمک بسیج، حلقه صالحین کتابخانه تشکیل شده است.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

آقای طلایی، مربی کسب‌وکار نیز گفت: کارآفرینی فرایندی است که با ایجاد محیط کسب‌وکار، باعث تغییر و تحول از طریق نوآوری می‌شود.

وی، ضمن بیان برخی کاستی‌ها در محیط‌های آموزشی استان،  خواستار ایجاد همدلی تمام دستگاه‌ها و نهادها برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار شد و گفت: کتابخانه‌های عمومی با توجه به اهداف و رسالت‌هایی که برای آنها مشخص شده است، می‌توانند نقش عمده‌ای در تحقق اهداف فرهنگی برنامه‌های توسعه ایفا کنند.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

خانم جعفریان از کتابخانه نهادی قائم‌آل محمد (عج) در قائمشهر نیز گفت: حمایت‌های کتابخانه‌های عمومی سبب شده است تا بخشی از محصولات تولیدی خودمان را در این کتابخانه به فروش برسانیم.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

خانم رضی از کتابخانه شهید کاکو شهرستان جویبار که ۱۵ سال عضو این کتابخانه است، می‌گوید با توجه به علاقه شدید به کتاب و کتابخوانی، در سال ۱۳۹۳ به عنوان کتابخوان برتر شهرستان معرفی شدم و با خواندن کتاب‌های آموزشی کتابخانه به سمت کسب‌وکارهای کوچک روی آوردم و کار هنر بافتنی را شروع کردم و امروز خوشحالم که کارهایم در کتابخانه عرضه می‌شود.

گفتنی است حدود ۲۰۰ نفر از کتابداران و علاقه‌مندان نیز به صورت برخط در اسکای روم  اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در این نشست شرکت کردند.

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی-اجتماعی نیاز و ضرورت جامعه امروز است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 7 =