سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۰

در کارگاه آموزشی «الزامات حقوقی کسب و کار» بررسی شد؛

شرکت های دانش بنیان به مثابه موتور محرک کشورهای در حال توسعه

کارگاه های آموزشی دومین همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»

کارگاه آموزشی «الزمات حقوقی کسب و کار» در راستای برگزاری دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب وکارهای کوچک» با تدریس محمد یونسی، کارشناس ارشد رشته حقوق (مالکیت فکری)، مشاور حقوقی حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و مدرس حقوق کسب‌وکار به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کارگاه آموزشی «الزمات حقوقی کسب و کار» در راستای برگزاری دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب وکارهای کوچک» با تدریس محمد یونسی، کارشناس ارشد رشته حقوق (مالکیت فکری)، مشاور حقوقی حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و مدرس حقوق کسب‌وکار بصورت حضوری در مشهد مقدس بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این کارگاه محمد یونسی، کارشناس ارشد رشته حقوق (مالکیت فکری)، مشاور حقوقی حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و مدرس حقوق کسب‌وکار به تعریف حقوق کسب و کار در یک نگاه پرداخت و گفت: از سه دیدگاه می‌توان به این قضیه نگاه کرد، یک، «شرکت های تجاری» که شامل انواع شرکت ها، مسئولیت سهامداران و ارکان تصمیم گیری در شرکت ها؛ دو، «راه اندازی و مجوزهای کسب و کار» که شامل شرکت دانش بنیان و نکات کاربردی آنها، انواع شرکتهای دانش بنیان و بررسی مجوزهای کسب وکار و در نهایت «مباحث قراردادی» شامل انوع قرارداد سرمایه‌گذاری، بررسی قراردادهای مشارکت و سرمایه‌گذاری و نکات قراردادی است. 
وی در ادامه به ویژگی های انواع شرکتهای تجارتی پرداخت و آنها را در شامل استقلال شخصیت حقوقی از شخصیت حقیقی شرکا، اعمال قواعد ورشکستگی بر شرکتهای تجاری، امکان تعیین مدیران خارج از شرکا و سهامداران و تملک دارایی و سود و زیان مستقل از شرکا برشمرد.

یونسی در ادامه به بیان برخی از قوانین مربوط به شرکت های سهامی به تشریح فرآیندهای مهم در تاسیس شرکتهای سهامی، مسائل حقوقی هیات مدیره، حیطه وظایف مدیرعامل و محدودیت‌های مهم مدیران پرداخت.

این مشاوره حقوقی کسب و کارها در ادامه با تعریف شرکتهای دانش بنیان، ابراز کرد: دانش بنیان(knowledge based) یک اصطلاح کاربردی پیرامون یک مجوز یا گواهینامه است، که توسط کارگاه ارزیابی می‌شود. تشخیص صلاحت شرکتهای دانش بنیان تحت نظر معاونت علمی ریاست جمهوری طی فرایند ارزیاب برای یک شرکت یا موسسه بر اساس محصولات و خدمات آن شرکت صادر می‌شود. پایه و اساس این نوع شرکتها بر دانش و فناوری اطلاعات بنا شده است. می‌شود اینگونه گفت که شرکت های دانش بنیان موتور رشد و توسعه هر کشور در حال توسعه محسوب می‌شوند. 
وی همچنین اعطای کمک هزینه‌های مالی به شرکتهای دانش بنیان، معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی، دریافت وام و تسهیلات با سود کم، دریافت تسهیلات قرض الحسنه و صندوق نوآوری، بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای مناسب، بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفه، حمایت از صادرات کالا به دیگر کشورها همراه با خدمات تبلیغاتی و بازاریابی، اولویت استقرار درپارک‌های علم و فناوری و واحدهای پژوهشی و استفاده از دوره‌های آموزشی متنوع را از جمله مزایای شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد. 
یونسی شرکتهای دانش بنیان را به سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم کرد و گفت: شرکتهای «نوپا»، شرکتهای کوچکی هستند که هنوز در حوزه کسب و کاری خود، به رشد و کمال نرسیده‌اند. شرکتهای «نوآور»  بر خلاف شرکتهای نوپا از نظر کسب‌وکار اقتصادی، به بلوغ و رشد کافی دست پیدا کرده‌اند و سالانه میزان قابل توجهی فروش دارند. شرکتهای «فناور» نیز به شرکتهای اطلاق می‌شود که بیشتر بر روی مسائل اقتصادی دانش بنیان تمرکز دارند و از نظر کسب ‌وکار، این نوع شرکتها کاملا به تکامل و بلوغ رسیده‌اند.
وی در پایان این نشست به تشریح فرایند دریافت مجوزهای کسب و کارها و بررسی قراردادهای مشارکت پرداخت. 

گفتنی است، این کارگاه با حضور بالغ ۲۵ شرکت کننده حضوری و ۳۰۰ شرکت کننده مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 15 =