یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷

امام جمعه شهرستان دماوند در خطبه های نماز جمعه:

خواندن کتاب مقدمه پیشرفت، رشد و تعالی جوامع بشری است

امام جمعه شهرستان دماوند در خطبه های نماز جمعه دماوند

حجت الاسلام والمسلمین کاظم فتاح دماوندی امام جمعه دماوند در سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با تاکید بر لزوم ترویج کتابخوانی، خواندن کتاب را مقدمه پیشرفت، رشد و تعالی جوامع بشری توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، نماز جمعه ۱۹ آبان شهرستان دماوند به امامت حجت الاسلام والمسلمین کاظم فتاح دماوندی و با حضور پرشور نمازگزاران با محوریت هفته کتاب برگزار شد.

امام جمعه دماوند در خطبه های نماز جمعه با مهم دانستن فرهنگ کتابخوانی گفت: ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است؛ این روز را گرامی می‌داریم که مصادف با روز رحلت علامه محمد حسین طباطبایی مفسر و عالم بزرگ شیعه است؛ وی عرفان و فلسفه را در کنار فقه و اصول آموخت و علوم اسلامی را با ولایت و مودت عمیق محمد و آل محمد ممزوج کرد و در راه تفسیر قرآن کریم قدم‌های بلندی برداشت؛ علامه محمد حسین طباطبایی نمونه عالم کامل و عارف واصل بود. به مناسبت این روز از همه تلاشگران عرصه کتاب به خصوص کتابداران ارجمند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: مقام معظم رهبری کتابخوانی و علم آموزی را نه تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب عینی می‌دانند. جوانان و نوجوانان و همه اقشار جامعه باید خود را با خواندن و بالا بردن آگاهی‌های مفید انس دهند و برای مطالعه شوق داشته باشند. کسب دانش و کتابخوانی می‌تواند ما را در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بالا ببرد و دین و دنیای ما را آباد کند.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم فتاح در ادامه سخنانش بر لزوم خواندن کتابهای مفید تاکید کرد و گفت: ما اگر بخواهیم استقلال پیدا کنیم و خودکفا بشویم، باید مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی را تقویت کنیم. خواندن کتاب مقدمه پیشرفت و رشد ما است. بسیاری از معضلات اجتماعی و وجود برخی بزهکاری‌ها به خاطر ندانستن چگونه زیستن و آشنا نبودن با روش صحیح زندگی است؛ با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشور همه باید در جهت ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و خواندن تلاش کنیم و از فعالیتهای کتابخانه های عمومی حمایت کنیم.

امام جمعه شهرستان توجه بیش از پیش مسئولین در توسعه فضای کتابخانه های شهرستان را امری ضروری دانست و گفت: شهرستان دماوند به لحاظ فضای مورد نیاز کتابخانه ای متاسفانه رتبه پایین تری دارد. کتابخانه خیرساز مهندس پیمان چند سالی است در شهرستان دماوند نیمه کاره رها شده است؛ از استاندار محترم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره کل راه و شهرسازی تقاضا داریم با اختصاص اعتبار این کتابخانه را تکمیل و راه‌اندازی کنند تا عموم مردم بتوانند از این فضای کتابخانه ای بهره مند شوند.

وی بر لزوم برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی و ارائه محتوای کتابخوانی در قالب‌های هنری، شعر و خط و نقاشی و سرود و تئاتر و عکس و فیلم  تاکید کرد و گفت: از شهرداران و دهیاران تقاضا داریم ضمن حمایت از نویسندگان و مولفین، در خصوص اختصاص فضای بصری شهرها و روستاها به جهت انتقال مفاهیم ارزشی و محتوای آموزنده، مکانهایی را جهت تبلیغ کتاب و کتابخوانی اختصاص دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 12 =