سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

با آغاز پویش اهدای کتاب؛

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

اهدای کتاب خوزستان

با آغاز پویش اهدای کتاب با عنوان «اهدای کتاب، احیای زندگی» ۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های عمومی استان خوزستان اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، پویش اهدای کتاب با عنوان "اهدای کتاب، احیای زندگی" سه شنبه ۲۳ آبان با اهدای ۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب توسط شرکت آب جنوب شرق خوزستان با حضور مسئولان استانی و محلی در این استان آغاز شد.

عبدالله افرازه شهاوند، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در این مراسم که در کوت امیر شهرستان کارون برگزار شد، ضمن تبریک سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: نباید اتفاقاتی که در غزه افتاد، بر اثر گذشت زمان موجب فراموشی شود بلکه باید روز به‌ روز بر حساسیت دولت‌ها، ملت‌ها و مداخله‌گرایی خودشان بیفزایند و جنایات را محکوم کنند.

شهاوند با اشاره به دسته‌بندی انسان‌ها در قرآن اظهار کرد: دانستن فضیلت بزرگی است که در روایات بزرگان و ائمه به آن سفارش شده است، این فضیلت برجسته بین انسان‌ها تقسیم بندی ایجاد می کند و یکی از مهمترین ملاک‌هایی است که خداوند انسان ها را براساس آن دسته بندی کرده است.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

مطالعه یکی از راه‌های مهم آگاهی است

وی با بیان اینکه مطالعه یکی از راه‌های مهم خواندن و آگاهی است، ادامه داد: خواندن فایده‌های زیادی بر جسم و روح هر فرد دارد و بر کنترل استرس و اعتماد به نفس تاثیرگذار است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با توضیح اینکه سرانه مطالعه در کشور پایین است و برای خارج شدن از این ریل باید راهکارهایی را اولویت‌بندی کنیم، تصریح کرد: نهادهای رسمی، غیررسمی، دولتی و غیردولتی باید تلاش کنند وضعیت را تغییر داده و ذائقه مردم را به سمت مطالعه سوق دهند.

شهاوند مناسبت‌های ملی و مذهبی را بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود: به غیر از کار روزمره‌ای که در زمینه مطالعه انجام می‌دهیم، در برگزاری جشنواره روستاها، مناسبت اربعین، نوروز و در سایر مناسبت های دینی و ملی باید برای افزایش سرانه مطالعه بیشتر تلاش کنیم.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

والدین همپای فرزندان خود کتاب بخوانند

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان نقش خانواده در افزایش سرانه مطالعه را تاثیرگذار دانست و گفت: متأسفانه نبود مطالعه در بین والدین، آسیب‌های جدی بر پیکره جامعه در بین نسل نوجوان و جوان وارد کرده است. بخش قابل توجهی از والدین از سواد لازم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برخوردار نیستند و ضرورت دارد که والدین نقش آفرینی کنند و همپای فرزندان خود کتاب بخوانند.

شهاوند ترویج کتابخوانی را مختص یک نهاد یا دستگاه ندانست و یادآور شد: لازم است از ظرفیت رسانه ها، مساجد و حسینیه ها و مراکز تجاری با برپایی ایستگاه کتاب و ایده های نو برای ارتقای کتابخوانی استفاده و همچنین در روستاها کتاب و محتوای متناسب با داشته ها و قابلیت‌های زندگی روستایی در حوزه توسعه زندگی روستایی و کشاورزی ارائه شود.

وی ادامه داد: دولت نیز در توسعه زیرساخت ‌ها، احداث کتابخانه‌ها و مراکز مطالعه، تقویت و تجهیز کتابخانه‌ها نقش اساسی دارد که با برنامه‌ریزی می توان در این مسیر مهم گام برداشت.

شهاوند بیان کرد: در کنار این دستگاه‌ها، رسانه‌ها دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند به خصوص امروز که اکثر مردم به ویژه جوان‌ها و نوجوان‌ها در این فضا قرار دارند؛ همچنین شهرداری و کتابخانه ها باید در سطح شهر و در نقاط پرتردد مثل مراکز خرید، مراکز پزشکی، مساجد و حسینیه‌ها ایستگاه کتابخوانی راه اندازی و به مردم اطلاع رسانی کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه کتابخوانی ربطی به شهر و روستا ندارد، تصریح کرد: بسیاری از انسان‌های با فضیلت از روستا تربیت پیدا کرده و اکنون استاد دانشگاه، مدیر و وزیر شده اند و در واقع بخش عمده‌ای از این اشخاص فرزند روستا هستند پس ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که متناسب با این ظرفیت‌ها باید کتاب و محتوا در اختیار آنها قرار داده شود.

وی اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها باید جریان کتابخوانی را به اقشار مختلف بکشاند؛ همانطور که در این خصوص زحمت کشیده و حتی در حوزه عشایر برنامه‌های خوب کتابخوانی و جشنواره برگزار کرده اند اما لازم است این برنامه‌ها تقویت شود.

شهاوند گفت: کاهش هزینه‌های چاپ کتاب کاری است که در وزارت فرهنگ و ارشاد باید انجام شود. اگر می‌گوئیم مردم کتاب بخوانند باید کتاب ارزان هم در اختیار آنها باشد وگرنه به سراغ فضای مجازی و مطالعات الکترونیکی می‌روند. از آن جایی که تأثیراتی که انسان در ارتباط با کتاب پیدا می‌کند با مطالعه الکترونیک فرق دارد، پس حتماً باید کمک شود که با هم افزایی هم در حوزه خانواده و مدرسه، فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهیم.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

همچنین عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در این مراسم بیان کرد: در استان خوزستان متولی ۲۲۱ کتابخانه هستیم و تا ۳۰ آبان ماه قرار است ۱۲۷۵ برنامه کتابخانه‌ای اجرا شود که بخشی از این برنامه‌ها محوری و استانی هستند.

حسین زاده افتتاح یک باب کتابخانه در شهرستان اندیمشک، تکریم مقام کتابخوانی و اختتامیه جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس "در پناه نخل ها" در شوش را از جمله برنامه‌های مهم هفته کتابخوانی نهاد برشمرد و افزود: پویش اهدای کتاب را با عنوان "اهدای کتاب، احیای زندگی" و شعار "کتابی که دوباره زنده می‌شود" امروز از این محل آغاز کردیم. اهدای ۵ هزار و۵۰۰ نسخه کتاب از سوی شرکت آب جنوب شرق را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تا ۱۷ اسفند سال‌روز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی به ۱۰۰ هزار نسخه کتاب اهدایی برسیم.

حسین زاده ضمن درخواست از همه مردم، مسئولان، مدیران و صنایع برای شرکت در طرح اهدای کتاب، عنوان کرد: کتاب‌هایی که در مخازن منازل هستند یا کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های سازمان‌ها و ادارات موجود است و خوانده شدند، برای اینکه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، به کتابخانه‌های عمومی تحویل داده شوند تا بتوانیم این فضیلت را توسعه دهیم.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

سعید کعبی فلاحیه، فرماندار شهرستان کارون در این مراسم بیان کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دغدغه‌های اصلی در کشور است و ضرورت دارد در جامعه امروزی و در راستای اشاعه، گسترش و تقویت بیشتر کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه داشته باشیم.

فرماندار کارون گفت: همه ما باید برای بسیج همگانی و گسترش این فرهنگ ارزشمند در کنار یکدیگر بنشینیم و برنامه‌ریزی کنیم و تنها به برنامه و مراسم‌ اکتفا نکنیم؛ بلکه با  فکر، خردجمعی و اندیشه ورزی نسبت به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدم برداریم.

وی عنوان کرد: کتاب بهترین رابط میان گذشته و حال و مونس انسان‌های اندیشمند است.

فرماندار کارون با بیان اینکه در دین مبین اسلام، کتاب و کتابخوانی از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی در کتاب آسمانی قرآن و این معجزه الهی اهمیت قسم یاد کردن به کتاب و الفاظ کتاب، قلم و علمی که توأم شده با قرآن کریم را به زیبایی تبیین کرده است.

کعبی فلاحیه افزود: کتاب و کتابخوانی می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کمک بسیار مؤثری برای جوامع بشری باشد.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند در گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی پیشتاز باشد. در جلسات انجمن کتابخانه های عمومی باید تخصصی‌تر به این مسائل بپردازیم به گونه‌ای که آمار کتابخوانی افزایش داشته باشد. در واقع باید سرانه مطالعه را افزایش بدهیم و از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به گونه‌ای استفاده کنیم که اثر مثبت را در جامعه خودمان بیش از این‌ها مشاهده کنیم.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

همچنین علی مکاری بهبهانی، مدیرعامل شرکت آب جنوب شرق نیز در این مراسم بیان کرد: شرکت آب جنوب شرق از مجموعه شرکت‌های سازمان آب و برق خوزستان است که وظیفه تولید و تامین آب شرب و آب صنعت استان را در جنوب شرق استان برعهده دارد.

مکاری افزود: در این شرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی سعی کردیم در کنار سایر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی خدمات فرهنگی نیز ارائه دهیم که اهدای ۵ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان با اولویت شهرستان کارون با تاکید سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفت.

حجت‌الاسلام جاسم خضیراوی، امام جمعه شهرستان کارون در این مراسم گفت: قرائت و کتابت از خصوصیات خاص انسان است و خداوند متعال بر اساس قرائت و قلم تربیت و اکرام را به این عالم عنایت می‌کند.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

زیربنای کرامت خداوند قرائت و کتابت است

وی افزود: کرامت خداوند متعال، زیربنای آن قرائت و کتابت است و آنچه ما امروز دریافت می‌کنیم بر اساس همین دو کلمه است.

۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه های خوزستان اهدا شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 4 =