چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد؛

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان گفت: یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب شامل ۱۷ برنامه استانی، ۱۲۵ برنامه شهرستانی و یک هزار و ۱۵۸ برنامه کتابخانه‌ای در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان  در جمع اصحاب رسانه همزمان با آغاز سی‌ویکمین دوره هفته کتاب ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: در این هفته طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد بازگشت منابع در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا می‌شود. علاقمندان از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتال‌های کتابخانه‌ای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند. اعتبار کدهای تخفیف عضویت رایگان تا ۲۴ آذرماه خواهد بود و فهرست پرتال کتابخانه‌های عمومی در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی نیز در نشانی www.samanpl.ir در دسترس است. همچنین در این طرح، اعضایی که منابع امانی آنها شامل جرائم دیرکرد می‌شود، در صورتی که در بازه زمانی ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف صد درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد.

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

وی با بیان اینکه بیان کرد: یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب شامل ۱۷ برنامه استانی، ۱۲۵ برنامه شهرستانی و یک هزار و ۱۵۸ برنامه کتابخانه‌ای در نظر گرفته شده است.کتابت قرآن کریم همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب در دستور کار است. طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود. بر این اساس و با توجه به اهانت‌های اخیر به این کتاب مقدس در اروپا و نظر به اینکه کتابت قرآن کریم سنتی دیرینه از زمان پیغمبر(ص) دارد، طرح سراسری کتابت قرآن کریم به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور انس بیشتر اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با قرآن شکل گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان اضافه کرد: این طرح که در ایام هفته کتاب از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان در ۳۱ استان کشور با اختصاص سهیه کتابت به هر استان و به تبع هر شهرستان اجرا می‌شود و شامل کتابت ۶۰۴ صفحه از قرآن کریم در ۱۵ سطر است.

وی در بخش دیگر به تعداد کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان فعالیت می‌کند که ۱۰۷ باب آن نهادی و ۱۱ باب به صورت مستقل و مشارکتی فعالیت می‌کنند. تعداد کتابخانه‌های عمومی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۱۵ باب بوده است. از این تعداد ۷۰ باب کتابخانه شهری، ۴۷ باب کتابخانه روستایی و یک باب سیار شهری است. همچنین خودروی کتابخانه سیار شهرستان اسدآباد نیز خریداری شده که در حال آماده سازی و تجهیز است.

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان گفت: در حال حاضر زیربنا کتابخانه‌های عمومی استان ۴۸ هزار و ۱۷ مترمربع است، همچنین یک‌میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۴۰ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی در دسترس اعضا قرار دارد. سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ جلد است. در حال حاضر ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که ۴.۵۷ درصد جمعیت را شامل می‌شود و در ابتدای دولت سیزدهم تعداد اعضا کتابخانه‌ها ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر بود.

پروژه‌های افتتاح شده در کتابخانه‌ها

زارعی در بخش دیگر یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون  ۵ هزار و ۲۳ مترمربع به زیربنا کتابخانه‌های عمومی افزوده شده که شامل توسعه کتابخانه شهید مطهری در فامنین، ساخت کتابخانه برکت مهر ماماهان در فامنین و بهره‌برداری از کتابخانه شهید مظاهری مریانج پس از ۱۴ سال وقفه است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سالن مطالعه آرمان با همکاری بخش خصوصی، تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت‌الله بهاری شهر بهار، بازسازی کتابخانه فجر صالح آباد شهرستان بهار و باز سازی کتابخانه شهید مدنی تویسرکان از دیگر پروژه‌هاست اضافه کرد: احداث کتابخانه قلمچی و استفاده از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان در روستای عبدالرحیم، احداث کتابخانه بینش پاسارگاد روستای اشترمل تویسرکان و کتابخانه گلستان کتاب روستای توچغاز ملایر شمار دیگری از پروژه‌هاست.

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

پروژه‌های در دست اقدام

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در قسمت دیگر تصریح کرد: تکمیل و تجهیز کتابخانه روستایی آیت الله ربانی شاهنجرین در شهرستان درگزین، احداث کتابخانه شهید مسعودی پور شهرستان ملایر، بازسازی و تکمیل کتابخانة عمومی شهر زنگنه شهرستان ملایر از طرح‌های در دست اجراست.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل، تعمیر و تجهیز کتابخانه مرکزی همدان، توسعه کتابخانه آیت الله بهاری( سالن آمفی تئاتر)، تکمیل، محوطه سازی و تجهیز کتابخانه روستای داق‌داق آباد کبودراهنگ، احداث کتابخانه عمومی روستای نگارخاتون با همکاری خیر در فامنین شمار دیگری از این طرح‌هاست.

زارعی با بیان اینکه احداث کتابخانه استاندارد(کتابخانه شهید هاشمی) در کبودراهنگ و کتابخانه روستای توانه در نهاوند نیز در حال پیگیری است ادامه داد: احداث کتابخانه در روستای کوزره و دهپیاز توسط بانک پاسارگاد در حال انجام است همچنین تاکنون بانک پاسارگاد ۱۱ کتابخانه در استان احداث کرده که با اتمام این پروژه به ۱۳ کتابخانه می‌رسد.

وی در بخش فرهنگی از پیش بینی ۱۲ هزار و ۶۷۲ برنامه فرهنگی در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان مهرماه امسال ۷ هزار و ۳۸۳ برنامه فرهنگی اجرا شده است. این برنامه‌ها شامل جلسات نقد و رونمایی، نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی، نمایش نامه‌خوانی، جلسات مطالعاتی، معرفی کتاب، کارگاه آموزشی، مشاوره، قصه‌گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، نماشگاه کتاب، محافل ادبی و ... است. یکی از مهمترین موضوعات برنامه‌‎های فرهنگی جوانی جمعیت، بیانیه گام دوم انقلاب ‌و سواد سلامت خانواده است که در همه برنامه‌های کتاب محور به آن توجه می‌شود.

زارعی تکریم خانواده شهدا در ادامه کنگره ۸ هزار شهید استان را یک اولویت دانست و افزود: این مهم در این هفته دنبال می‌شود، به طوری که در هر سفر شهرستانی دیدار خانواده شهدا پیگیری می‌شود.

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به اینکه فراخوان دوره دوم کلاس نویسندگی خلاق با تدریس بهناز ضرابی‌زاده منتشر می‌شود بیان کرد: برنامه شعرخوانی در محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان در نظر گرفته شده است.

وی به ۲۵ برنامه رونمایی و نقد کتاب در سراسر استان پرداخت کرد و افزود: مسابقه کتابخوانی من و کتاب از کتابی با همین عنوان از مقام معظم رهبری؛ پویش کتاب دست ساز من، پویش معرفی کتاب همراه من، نمایشنامه خوانی، قصه گویی، نقاشی دیواری، روزنامه دیواری، معرفی کتاب و ... از جمله برنامه‌های این هفته است.

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

برگزاری بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی همدان در ایام هفته کتاب

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 12 =