جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

کتابدار برتر کشور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما:

حضور در روستاهای کم‌برخوردار از رسالت‌های من به عنوان «کتابدار» است

لیلا خادمیان

لیلا خادمیان، کتابدار برتر کشور در حوزه فعالیت‌های فراکتابخانه‌ای با حضور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما گفت: با حضور در مناطق محروم خدمات کتابخانه را به این مناطق بردم و کتابخانه را به آن‌ها معرفی کردم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، لیلا خادمیان، کتابدار کتابخانه عمومی خواجوی کرمانی شیراز، کتابدار برتر کشور در حوزه فعالیت‌های فراکتابخانه‌ای صبح چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه، همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، مهمان برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما شد.

در این گفتگو که به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد، خادمیان در پاسخ به سؤال مجری برنامه تعریفی از کتابدار فعال ارائه داد و گفت: کتابدار فعال در اکثر حوزه‌های فرهنگی و به تمام گروه‌های سنی خدمات ارائه می‌دهد. حوزه کاری کتابدار فعال محدود به فضای کتابخانه نیست و فراتر از کتابخانه، خدمات فراکتابخانه‌ای ارائه می‌دهد و علاوه بر امانت کتاب، فعالیت‌های فرهنگی ترویجی انجام می‌دهد.

کتابدار برتر کشور به تغییر و تحول کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌ها از شکل سنتی خود بسیار فاصله گرفته‌اند. تمام فعالیت‌های کتابخانه‌ها درسامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور samanpl.ir انجام می‌شود. همه افراد می‌توانند از منزل، محل کار و هر جایی که دسترسی به اینترنت داشته باشند با مراجعه به این سایت کتاب مورد نظر خود را جستجو کنند و از وضعیت کتاب که در کدام کتابخانه است و آیا موجود است یا امانت باخبر شوند.

 حضور در روستاهای کم‌برخوردار از رسالت‌های من به عنوان «کتابدار» است

خادمیان به اولین کتابی که مطالعه کرده‌ است اشاره کرد و گفت: من در روستای جمال‌آباد شهرستان ارسنجان زندگی می‌کردم و امکانات در آن زمان کم بود. تا اینکه برادرم کتاب های ژول ورن همچون پنج هفته در بالون، بیست هزار فرسنگ زیردریا و ... را برای من آورد و از آن دوران بود که خواندن کتاب‌های غیردرسی را شروع کردم. در آن زمان کتابخانه روستایی در روستاها و مناطق محروم وجود نداشت.

وی ادامه داد: بعد از اینکه کتابدار شدم یکی از رسالت‌هایی که برای خودم تعیین کردم حضور در روستاهای اطراف شهرستان، مناطق محروم، کم‌برخوردار و ارائه خدمات به این مناطق بود. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر ارائه خدمات در روستاها، تأسیس کتابخانه در مناطق محروم گذاشته است و خوشبختانه روستایی که من دوران کودکی و نوجوانی را در آن گذراندم الآن دارای کتابخانه است.

کتابدار کتابخانه عمومی خواجوی کرمانی شیراز به خدمات فراکتابخانه‌ای اشاره کرد و گفت: با حضور در مناطق محروم خدمات کتابخانه را به این مناطق بردم و کتابخانه را به آن‌ها معرفی کردم تا آگاهی داشته باشند و بدانند کتابخانه‌ای در نزدیکی آن‌ها وجود دارد و چه خدماتی ارائه می‌دهد.

خادمیان در خصوص پیشنهاد کتاب مناسب عنوان کرد: کتابدار باید سعی کند با توجه به شناختی که از مراجعه‌کننده پیدا می‌کند و سلیقه مخاطب، کتاب مناسب معرفی کند و در ادامه مخاطب را به مطالعه آثار فاخر تشویق و هدایت کند.

خادمیان به عضویت رایگان کتابخانه‌های عمومی در ایام هفته کتاب اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه، با مراجعه به سایت samanpl.ir و دریافت کد تخفیف به صورت رایگان عضو کتابخانه شوند.

وی همچنین کارت عضویت کتابخانه‌های عمومی را به المیرا شریفی‌مقدم، وحید رونقی و مجید یحیایی مجریان این برنامه تقدیم کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 17 =